Grund & Markarbeten
magnusj: Ja, det är stenar som grund (utan ventiler). Antar att det var stampat jordgolv eller nåt när det byggdes.
ollto: Jag tycker att putsad yta är snyggt så jag kommer att köra på putsbruk istället. Tack för svar. Någon som även har tips på flytspackel för oisolerat källargolv?
henninghafr: Hej! Jag hade tänkt att skaffa en elvinsch för att kunna dra upp båten (som väger 1,5 ton) på en räls jag lagt ner till vattnet. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall fästa vinschen i marken. Den kommer stå cirka 15 cm ovanför marken (som är berg) och det kommer vara hög sidobelastning på plint/stolpsko. Hade tänkt att man kan borra ett par hål i berget, sätta in
86Tompa: Om jag behåller fläkten vad tror ni om att montera denna mellan röret ut och fläkten för att minimera ljudvibrationerna upp i väggen/golvet http://www.ventur.se/se/products/product/211 ? Men hur löser jag upphängning av fläkten på ett ljudlöst sätt? Nu sitter den bara i själva röret som går ut genom väggen.
myrstack: Robotgräsklippare med duschskrapa dom DIY projekt?
Johan84: Hej, Var och titta på ett hus för ett par veckor sedan som hade betonggolv på nedanvåningen. De som byggde huset påstod att de inte hade behandlat golvet efter gjutningen utan göt istället med en betong med finkornighet på 3mm. Han pratade även något om högglansglättat. Det var väldigt snyggt och enligt dem hade de, som sagt inte slipat eller behandlat golvet. Har försökt att hitta
scim: Det var vad man använde på den tiden, och dom funkar väl tills dom inte funkar längre. När jag dränerade om var de på vissa ställen helt fullproppade med jord.
Marlen Eskilsson: Nu anser jag att TS har fått svar på sin fråga och att diskussionen har urartat. Stänger därför tråden.
Lago: Det är verkligen en djungel att gräva i detta med krypgrunder,ska försöka mig på att beskriva min åsikt och hur vi gör. Börja med att markera uk bjälklag,gräv sedan så att minst 80cm under blir fritt,matjord och annat lös massa ska alltid bort,gräv sedan diket för grundmur och sula,räkna ut skiften och fogar så du hamnar rätt och slipper gjuta på. Kolla lite på bef
Sjörre: Tack för tipsen. Jag tror det lutar åt gabioner, mkt snyggt!
staffanli: Vårt hus är byggt på betongplatta som i sin tur är isolerad med korkskivor i ytterkanterna ner mot marken. Tidens tand har gjort sina märken i korken varför jag undrar om det finns något bra sätt att reparera de uppkomna skadorna.
Fredrik Å: Läs tillverkarens instruktion. I inget av fallen så ska det återfyllas med grus. Om det nu är så lite så skulle jag ändå isolera. Kostnaden är låg och lite ger det säkert. Fredrik
Davidborjesson: Japp det var ett tag sen vi dränera nu men det känns som att det blir värre med tiden, nu när det har regnat mycket får pölar på golvet i källaren. Berget går mot sockeln en 5-6 M ca. Känns ju rätt logiskt att det borde funka😳 [bild]
hempularen: Det borde väl vara en liten fördel med pålning, att då borde det vara mindre risk för oväntade mängde fyllandsmassor. Huset skall ju då bäras av pålarna så man riskerar inet att det är oväntat djupt att schakta till fast mark. Det är väl det som brukar dra iväg kostnaden för fyllnadsassor.
olmeri: Hmm ja, la det först i poolforumet men kom på att det kanske var mer lämpligt här då det handlar om gjutning. Kanske hade gått att flytta/radera?
eriobe: Vi har en grusad uppfart till vårt hus. Nu är allt slitlager borta och gräs växer upp lite varstans. Vill därför få detta åtgärdat. Förslaget jag fick från en möjlig entreprenadfirma var 5 cm bergkross 0-18. Jag har funderingar på fiberduk. Om jag har förstått saken rätt vill man helst ha den under bärlagret och inte som i mitt fall under slitlagret. Men är det läge att ändå
Lutte: Hade gjutit plintar som är förankrade i berget finns en lite lyxigare variant med att forma och gjuta en krypgrund som huset står på. Men om du nu väljer platta och ska fylla så tänk på att du kan behöva marklov för höjningen av tomten, bäst att ringa och prata med kommunen lite anonymt ekler vara rak och ärlig o diskutera vilket alternativ du ska välja för att klara dig undan
holmberg87: Hallå! Såg att det fanns 2 trådar om vinkällare i krypgrunden idag hehe. Jag har en påbörjad i min krypgrund, uppmurat under yttre hall och kanske 140cm i höjd där nere. Lucka i golvet och en stege/trappa ner. Belysning i trossbotten och marken är täck av singel. Jag har inte torrt i min krypgrund... Har gjort en rejäl åtgärd av den, finns i en annan tråd för intresserade :) Men
Dibbs: Jag har ett lite speciellt konstruktionsproblem som jag vill lösa med murblock (leca). Så här ligger det till: På min tomt finns en gammal bod med knuttimrade väggar. Under boden finns en jordkällare. Bodens golv utgör alltså källarens tak. Golvet/taket har jag tagit bort. Källarens väggar består av murad oregelbunden natursten och måtten är något mindre än timmerväggarna. Man
byggsson: Snyggt jobbat! Du är superduktig! :thumbup:
Fredrik Å: För att det ska ligga still behöver du material med 0 i som man paddar.Nu har du redan 8-16 liggandes där.Jag skulle ta bort 10cm 8-16 och gjuta en platta att ställa blocken på.
anders07: Är det typ Nivell eller Granab golv ska det inte vara några bekymmer så länge fläkten går...
Location: Har tyvärr en tomt där det inte fungerar att köra in maskiner utan att skaffa sig betydligt mer arbete än att "bara" dränera. Det är för trångt och för terrasserat i terrängen omkring. Så anledningen till att bara gräva en eller två sidor åt gången är för att det kommer att handla om att handgräva allt.
BeGe: Om du tittar in i den dära spännande luckan… syns det något av detta då? Annars e kanske bäst o fylla med singel eller något större kross men med ingen fin grus i o packa med en träregel in under.. för det verkar ju finnas bra ´dänering´ där. Och spola vatten i röret o kolla om det finns stopp där, vart går det hän..stenkista? Du kan väl förlänga stupröret o lägga
Hightower: Hej fahlis, tack för svar. [citat] Ok, synd. Hade varit trevligt att få lite bättre ståhöjd. Men det är nästa viktigare att det är torrt så att man kan förvara grejer där än att det är bra ståhöjd. [citat] Jo, belastningen på golvet köper jag, men då väggen inte skall ta vikten av väggar och tak måste kraven på källarväggen vara mindre och då eventuellt även kraven på
Sam_u_El: Hej, Det finns många trådar om medlemmars källarprojekt där konstruktionen diskuteras i allmänhet och plastens varande och placering i synnerhet. I ingen av dessa trådar har det dock landat någon entydig åsikt och flera trådar är dessutom 5+ år gamla. Vad är forumets synpunkt: Plast eller inte och i så fall var? Jag har potentiellt problem med markradon och vill därför gärna ha
Sam_u_El: Jag vet att det är en gammal tråd, men hur blev det? Var hamnade plasten? Står själv i färd med att bygga upp efter urgrävning och är osäker.