Hej!

Vi har haft ocab samt obm gruppen hemma hos oss och de båda kliar sig i huvudena över hur dessa fuktfläckar uppstår så därför vänder jag mig hit för att höra om någon har erfarenhet kring detta och hur det åtgärdas.

Det började med att vi kände en lukt. Vi tog upp golvet och upptäckte kring ytterkanterna på några ställen att det såg ut enligt bilden. Denna mörka färg i betongen har förändras under en tid och blivit större när golvet ha legat "öppet". Väderleken ute har ju ändå varit varm och minimalt med regn. Det finns inga vattenledningar i närheten. Däremot har vi spolat i dräneringen och det visade sig att den inte rann som den skulle så vi kommer att byta den. Vi hoppas naturligtvis på att det ska göra susen och att de mörkare fläckarna ska försvinna då, men jag känner osäker på det.

Fuktprov ha gjorts i plattan på några ställen på 4 cm djup (dock inte direkt över en fläck) och där ha rf varit som högst 85 %.

Husgrunden på utsidan ha vittras sönder på några ställen och det kommer vi lägga på ny puts på.

Finns sprickbildningar på plattan inne och det känns som det är där kanske de mörka fläckarna har sin start. Dock finns det större sprickor mera mitt på plattan och inte mot ytterväggen. De större i mitten av rummet har ingen påverkan av fukt.

Huset:
* 70-tals, oisolerad platta på
Mark

Är det någon som har erfarenhet kring detta?

Glömde bifoga bilden, ligger längre ner nu.

Husägare2012 skrev:
Hej!

Vi har haft ocab samt obm gruppen hemma hos oss och de båda kliar sig i huvudena över hur dessa fuktfläckar uppstår så därför vänder jag mig hit för att höra om någon har erfarenhet kring detta och hur det åtgärdas.

Det började med att vi kände en lukt. Vi tog upp golvet och upptäckte kring ytterkanterna på några ställen att det såg ut enligt bilden. Denna mörka färg i betongen har förändras under en tid och blivit större när golvet ha legat "öppet". Väderleken ute har ju ändå varit varm och minimalt med regn. Det finns inga vattenledningar i närheten. Däremot har vi spolat i dräneringen och det visade sig att den inte rann som den skulle så vi kommer att byta den. Vi hoppas naturligtvis på att det ska göra susen och att de mörkare fläckarna ska försvinna då, men jag känner osäker på det.

Fuktprov ha gjorts i plattan på några ställen på 4 cm djup (dock inte direkt över en fläck) och där ha rf varit som högst 85 %.

Husgrunden på utsidan ha vittras sönder på några ställen och det kommer vi lägga på ny puts på.

Finns sprickbildningar på plattan inne och det känns som det är där kanske de mörka fläckarna har sin start. Dock finns det större sprickor mera mitt på plattan och inte mot ytterväggen. De större i mitten av rummet har ingen påverkan av fukt.

Huset:
* 70-tals, oisolerad platta på
Mark

Är det någon som har erfarenhet kring detta?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gick det till när ni spolade dräneringen?
Risken om man gör fel är att man dränker grunden i vatten.
Ett dräneringsrör är som bekant fullt med hål.....

Då det inte fanns någon spolningsbrunn så grävde vi ner på en av långsidorna och spolade vatten i nedåtlutningsriktning och då visade det sig att vattnet inte kom ut direkt vid mynningen i brunnen utan tog någon konstig väg längre ner i någon skarv i brunnen. Så dräneringen är bristfällig. Tyckte det va så små mängder att det ska påverka en vandring av fukt så mycket och åt fel håll mot för vart vi spolade.

Dom här fläckarna har förändras under en tid (ca 2 månader) nu när vi haft plattan öppen. Så det behöver inte vara nu den sista grejen bara så har gjort förändringar.

Om spolvattnet kommer in vi någon skarv längre ned i brunnen istället för via röret. Då låter det ju som dräneringen är helt kass. Och då kan det stå vatten i marken upp till plattan, som suger det i sig.

Spolningen, var ddet något ni gjorde efter upptäckten av fuktfläckarna?

Ja precis. Ja fukt fläckar fanns redan innan vi gjorde spolningen av dräneringen.

Vi hoppas ju naturligtvis att fläckarna ska försvinna när dräneringen är bytt men jag blir orolig att det inte kommer göra det, att det är något form av tryck underifrån plattan. Vad göra då!?

har du en fungerande dränering så kommer det inte att finnas vatten i kontakt med plattan. Vattennivån under plattan kommer att i princip ligga i dräneringens nivå som högst.

Däremot så kan man ha en fuktvandring. Om materialet under plattan inte är kapilärbrytande (fuskades ofta med det framförallt på 70- talet). Då kan vatten kapiläsugas. Även detta minskar med dränering, eftersom nivån det skall sugas från då kommer att hamna lägre.

Sedan har man den tredje typen av fukt. Det är vattenånga som avdunstar från marken. Avdunstningen sker då från nivån under det kapilärbrytande materialet. Vattenångan kan dels tränga upp genom betong, och fortsätta upp i huset. Eller så träffar den någonstans på en kallare yta, ex. betongen nära kanten där den kyls ned av kyla från marken. Då kondenserar vattnet, och kan sugas upp i betongen, och ev. vidare upp i ex. ingjutna syllar (också ett vanligt 70 tals påhitt) och där orsaka röta.

Men som sagt, vattenångan i sig är inte skadlig så länge den håller sig i gasform.

I källare på äldre hus så finns det nästan aldrig kapilärbrytande material under golven. Då får man hela tiden en avsevärd fuktvandring, som egentligen inte går att komma åt. Fukten skall då helst avdunsta till vattenånga innan den når översidan av betongplattan, och så får man se till att kunna ventillera ut den. Oftast fungerar det, så länge man inte isolerar överdrivet på insidan. Om det finns lite värme en bit ned i golvet så når ingen fukt upp till ev. organiska material på golvet.

Det enda sättet är att bila upp golvet och se vad det är under men som hempularen säger så kan det vara fuktvandring och då kan fukten komma via andra sprickor eller andra vägar...
Det enda "säkra" sättet att fixa en platta på mark är att lägga klinker utan golvvärme med stora fogar (så fukten kan avdunsta) eller installera ett ventillerat golv, t.ex. Nivell, Granab, e.dyl.

Tack för era svar!

Så på källare (äldre hus) har man inte något form av kapilärbrytande underlag under golvet? För det har man hört en del att det är många av dom som lägger nivellgolv med ventilation. Kan det då vara så mycket fukt där i golvet att de har fläckar eller är det oftast i gasform så det inte hinner bildas fläckar? För är det så att vi fortfarande kommer ha fläckar då vi gjort dräneringen så känns det ju inte rätt att lägga exempelvis platonmatta, som vi sen tidigare tänkt att göra. Man kanske då måste tyvärr in med ett nivellsystem :(

Det kanske fanns kapilärbrytande material när huset byggdes för typ 70 år sedan, men under åren har det fyllts ut med lera och liknande. Fiberdukar är ett relativt nytt påfund. I äldre hus med källare har man i princip alltid en fukvandring. Inget större problem så länge man håller sig med lämpliga golvmaterial, och inte inreder med sovrum och liknande.

Funkar dock oftast bra med tvättstuga, verkstad, kanske relax med badrum osv. Jag vet att i många äldre källare så blir det mögel direkt om man ex. lägger en planka på golvet. Inga spår av fukt så länge man håller golvet öppet utan något som täcker.

Platon golvsystem fungerar utmärkt för att ventilera ut markfukt.Bäst är om du förser den med mekanisk frånluft.

Tack för era svar!

Jag/vi har lite mer kött på benen inför fortsättningen nu. Syllen kommer för övrigt bytas på huset då den innehöll höga halter av pentaklorfenol. Och dräneringen görs per idag och skulle det vara så att vi behöver lägga på ett nivell eller typ platongolv med ventilation för att kunna bo här så få det vara så. Dock skulle man ju helst helt vilja få bort fläckarna innan man lägger nytt golv. Vi har tänk att sätta in en avfuktare efter vi gjort dränering för att se om fläckarna ger med sig. Bra eller dåligt att göra det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.