Vi håller på med en dränering och har grävt på en sida av huset nu och fått fram huset "klack" eller vad det nu heter. =)
Här nedan följer några bilder där den sista jag målat själv. De mörkare delarna visar betongkanten i på utsidan av huset och den mörkare delen som är mer horisontell är klacken. I ritningarna vid köpet av huset så ser man att "klacken har mer "rak och fin" lutning på 45 grader. Bör inte klacken vara det för att förhindra att vatten i dagsläge kan fastna och stanna på den för att sen i sin tur möjligtvis sugas upp i betongplattan. Vi har för övrigt fått några fuktiga fläckar i plattan vid ytterkant intill innerväggen inne i huset. Därför vi ha påbörjat med att förbättra med dräneringen.
Vad tro ni om detta? Hur ska jag göra från nu? Tanken var först att fylla med singel (8-16) hela vägen med fiberduk osv... Men behöver vi åtgärda/reparera klacken nu först?
Kör enligt monteringsanvisningarna till det systemet ni kör med dvs åtgärda klacken. Om ritning och verklighet inte överensstämmer så gå efter verkligheten.
I princip alla skriver väl att klacken ska ha lutning ut från grundmur så i ditt fall är det väl antingen att bila bort lite i överkant på klacken som gäller eller att gjuta på lite så du får ett bra fall ut från grundmuren
Det är svårt att se på bilderna hur djup klacken är (tror att det egentligen kallas grundsula eller bara sula), men jag håller precis på med min dränering och jag har gjutit på en lutning på klacken för att inte riskera stående vatten. Det är förhållandevis lite jobb när man ändå har gjort grävandet om inte klacken är alltför stor. Det behöver inte vara 45 graders lutning. Det viktiga är att det är lutning från huset.
Ja det känns rimligt att lägga på lite cement och jämna av så att lutning blir bra så inte vattnet inte stannar kvar på sulan. Få bli det då vi imorgon grävt upp alla sidorna. Tack för era svar!