4 060 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Markarbete för krypgrund
Hej, ska strax påbörja markarbete inför byggandet av ett hjältevadshus, spira 211. Huset byggs med krypgrund och jag skulle vilja ha en liten guide för hur markarbetet utförs. Eventuellt ska en släkting göra jobbet åt oss men oavsett omdet blir så eller om vi tar in nån så vill jag gärna veta hur det ska göras. I instruktionerna från hjältevadshus står bara att det ska utföras enligt gällande byggnormer, vad innebär det vid krypgrund?
Grundelementen är 80 cm höga och 23 cm ska "sticka upp", vilket innebär att de ska placeras 57cm under markytan. Hur mycket ska schaktas bort? Vilket material ska man fylla med? Ska man lägga duk innan fyllnad och emellan de olika materialen? Var lägger man V-A och el-rör m.m?
Många frågor, tacksam om nån har lite svar! =)
Grundelementen är 80 cm höga och 23 cm ska "sticka upp", vilket innebär att de ska placeras 57cm under markytan. Hur mycket ska schaktas bort? Vilket material ska man fylla med? Ska man lägga duk innan fyllnad och emellan de olika materialen? Var lägger man V-A och el-rör m.m?
Många frågor, tacksam om nån har lite svar! =)
Ingen med lite tips? =)
Min tanke var ungefär såhär, Schakta ner till 1,10, lägga markduk, fylla upp ca 50 cm (vilka material?).
Fylla upp i omgångar och padda imellan.(duk mellan de olika materialen?)
Borde väl finnas nån sorts standard på vilket fyllnadsmaterial man ska använda? Kollade i mark AMA men tyckte inte jag blev så mycket klokare av det.
Min tanke var ungefär såhär, Schakta ner till 1,10, lägga markduk, fylla upp ca 50 cm (vilka material?).
Fylla upp i omgångar och padda imellan.(duk mellan de olika materialen?)
Borde väl finnas nån sorts standard på vilket fyllnadsmaterial man ska använda? Kollade i mark AMA men tyckte inte jag blev så mycket klokare av det.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Är ingen expert. Men schaktdjupet bestäms av hur djupt du behöver gräva för att träffa på tillräckligt fast mark, plus att man (väl?) skall ta hänsyn till tjäldjupet på platsen. Under grunden skall det vara kapilärbrytande material, tror 20 - 30 cm, minst. Och du bör (måste?) ha dränering i underkanten.
Sedan vet jag att hjältevadshus hade en i mitt tycke märklig konstruktion för några år sedan, vet inte om det fortfarande är så. De ställde huset på grunden, men sedan ställdes det domkrafter lite här och där i krypgrunden, som bara stod på cementplattor på marken. Och så var det meningen att man skulle gå ned i grunden typ en gång om året och justera domkrafterna.
Finns trådar här om det, men jag tror att det är 3 - 4 år sedan. Kan kanske var bra att kolla (jag hade nog byggt plintar med lämplig grundläggning istället för att ha lösa domkrafter i grunden).
Sedan vet jag att hjältevadshus hade en i mitt tycke märklig konstruktion för några år sedan, vet inte om det fortfarande är så. De ställde huset på grunden, men sedan ställdes det domkrafter lite här och där i krypgrunden, som bara stod på cementplattor på marken. Och så var det meningen att man skulle gå ned i grunden typ en gång om året och justera domkrafterna.
Finns trådar här om det, men jag tror att det är 3 - 4 år sedan. Kan kanske var bra att kolla (jag hade nog byggt plintar med lämplig grundläggning istället för att ha lösa domkrafter i grunden).
Den grundtekniken används inte nu, grunden är väl relativt nyutvecklad och domkrafter slipper jag som tur är! =)
Tjärldjupet här såg jag ligger på mellan 1,4-1,5 m. Då bör vi alltså schakta under den nivån, lägga dränering något under det och sen fylla?
Tjärldjupet här såg jag ligger på mellan 1,4-1,5 m. Då bör vi alltså schakta under den nivån, lägga dränering något under det och sen fylla?
Klicka här för att svara