Hej,
Jag håller på att anlägga en uppfart så vi slipper parkera på gatan.
Har två frågor som jag hoppas få svar på.
På bilden ser ni:
Svart: Gatan, asfalterad.
Grå: Stödmur i betong.
Grön: Tomtens höjd, cirka 25cm under gatunivå.
Orange: Tänkt uppfart
Blå: Tänkt sluttning mot tomtens nivå/gräsmatta.
Fråga nr 1:
Behöver jag någon stödmur mellan orange och blå? Eller räcker det att jag paddar bärlager och lägger lite matjord på sluttningen (blå) och sår gräs? Kommer orange att hålla då eller kommer det att ge sig när jag kör upp med bilen? Vet att man har L-stöd när man kommer upp lite i höjd, men då tomtens höjd och uppfartens höjd bara skiljer 25cm så kanske en sluttning håller emot krafterna?
Fråga nr 2:
Jag har massa gammal kantsten och sjöstensplattor. Kan jag använda dessa i botten på uppfarten innan jag lägger på bärlager? Dels för att minska bärlagrets tjocklek och dels för att slippa kostnaden för att slänga alla plattor som jag inte har någon annan användning för. Ska plattorna isåfall ligga under eller över geoduken?
Första markarbetet så jag känner mig lite vilsen.
Jag håller på att anlägga en uppfart så vi slipper parkera på gatan.
Har två frågor som jag hoppas få svar på.
På bilden ser ni:
Svart: Gatan, asfalterad.
Grå: Stödmur i betong.
Grön: Tomtens höjd, cirka 25cm under gatunivå.
Orange: Tänkt uppfart
Blå: Tänkt sluttning mot tomtens nivå/gräsmatta.
Fråga nr 1:
Behöver jag någon stödmur mellan orange och blå? Eller räcker det att jag paddar bärlager och lägger lite matjord på sluttningen (blå) och sår gräs? Kommer orange att hålla då eller kommer det att ge sig när jag kör upp med bilen? Vet att man har L-stöd när man kommer upp lite i höjd, men då tomtens höjd och uppfartens höjd bara skiljer 25cm så kanske en sluttning håller emot krafterna?
Fråga nr 2:
Jag har massa gammal kantsten och sjöstensplattor. Kan jag använda dessa i botten på uppfarten innan jag lägger på bärlager? Dels för att minska bärlagrets tjocklek och dels för att slippa kostnaden för att slänga alla plattor som jag inte har någon annan användning för. Ska plattorna isåfall ligga under eller över geoduken?
Första markarbetet så jag känner mig lite vilsen.
Klicka här för att svara