Hej.
Har ett bekymmer, grannen har en stor mur i hörnet mot vår tomt på framsidan, vi har sedan asfalterat vår uppfart ändå intill muren, nu visar det sig att grannen fuskat med sin dräneringen och lagt alla rör lutande ner mot tomtgränsen, inga brunnar eller nått utan alla rör lutar mot en punkt, muren i sig börjar även sjunka där rören slutar, det gör att det trycker upp vatten i skarven mellan vår asfalt och gatan, ganska mycket vatten vilket kommer bli till följd att det blir isgata den dagen det börjat bli lite kallt ute, och allt ser ut att komma från oss då det börjar ca 1 meter från gränsen.

Det kan omöjligen komma från oss då garaget står i en grop med 15-20cm singel under och dräneringsrör enligt konstens alla regler.

Grannen säger att det beror på att det regnar mycket, och ja tacka fan för det när han leder allt dräneringsvatten rakt mot vår uppfart.
Han anser iaf inte att det är hans problem då det är från vår uppfart det rinner.
Och vi kan inget göra för vattnet kommer från hans tomt,

Kan man vända sig till kommunen för att få fart på grannen?
Risken är ju överhängande att någon kommer skada sig till vintern om det rinner på detta viset

Kan du bevisa att dräneringen är förlagd på det viset du skriver, för det är troligtvis inte tillåtet att leda vatten någon annanstans en till brunn eller godkänd stenkista. Men om du vill bespara dig trätande med grannen, så ring kommunen och påtala att det tränger upp vatten ur gata vid din infart på kommunens mark så utreder nog dom problemet. Men berätta inte om någon ting utan bara att det tränger upp vatten, så säg inget om grannens förehavanden.

cecar33 skrev:
Kan du bevisa att dräneringen är förlagd på det viset du skriver, för det är troligtvis inte tillåtet att leda vatten någon annanstans en till brunn eller godkänd stenkista. Men om du vill bespara dig trätande med grannen, så ring kommunen och påtala att det tränger upp vatten ur gata vid din infart på kommunens mark så utreder nog dom problemet. Men berätta inte om någon ting utan bara att det tränger upp vatten, så säg inget om grannens förehavanden.
Bevisa är ju svårt, det är några faktorer som talar för det, dels sjunker muren där rören slutar, grannen fick plocka om muren där, och därför vet jag att rören slutar där.
Mitt garage har jag byggt som i ett dike mot min tomt och där går flera dräneringsrör under, lika så hade jag troligen haft fuktproblem i garaget om vattnet passerat inifrån min tomt då garaget är i suterräng.

Jag kan liksom inte se att vattnet skulle komma från något annat ställe då det inte bör vara möjligt utan att jag skulle få andra problem först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.