Hej hej.

Jag har påbörjat dränering utav mitt hus ifrån -70.
2014-07-17 13.08.44_max600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Projekttråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...overa-som-gaeller.179361/page-21#post-2051510

Jag har däremot stött på ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag bäst ska gå till väga för att bäst lösa. Det är nämligen så att förra ägaren har någon gång dränerat en större del utav huset med platonmatta, dock ej under altan eller garage.
Här syns avslut på dräneringen ungefär mitt på långsidan.
2014-07-29 17.59.03_max600x600.jpg
Skapa konto

Då jag slet lös platonmattan så ser jag att källarväggen är helmålad:
2014-07-29 18.02.44_max600x600.jpg
Skapa konto

Nåja, detta ovan är lite utanför frågan men kändes relevant att förklara att hela omdräneringen verkar vara ett fuskjobb!

Mitt problem är dock i källarväggens nedre kant där den möter plattan. Det är inget hålkäl för att få vattnet att rinna ut över plattans kant och inte in i skarven mellan vägg platta. (Känns iofs som ett ickeproblem då ytskiktet ändå förmodligen är helt tät!
2014-07-29 18.07.06_max600x600.jpg
Skapa konto

Sen har även den lilla delen av plattan som sticker ut spruckit sönder, om det är sen gammalt eller sen det grävdes upp nu låter jag vara osagt, jag höll mig undan från gropen då grävaren jobbade pga rasrisken. Problemet mitt att lösa kvarstår ändå!
2014-07-29 18.07.37_max600x600.jpg
Skapa konto

Här syns också någon typ av slang, är det orginal dräneringsslang? Jag vet inte hur det gjordes 1970, men känns konstigt om de lagt en dräneringsslang och gjutit plattan direkt på!
Ser även ut som att plattan gjöts direkt på marken utan makadam eller liknande.
Dräneringsslangen som grävdes ned för 20 år sedan låg ca 10-20 cm utanför plattan, så detta är någon äldre antar jag!
2014-07-29 18.07.57_max600x600.jpg
Skapa konto

Jag skulle inte bli förvånad då undersidan av garageplattan såg ut såhära: (sanden rann ut då vi grävde upp längs huset och blottlagde garageplattans undersida!
2014-07-17 12.05.48_max600x600.jpg
Skapa konto

Sen vet jag också att man inte ska gräva bort material närmast plattan utan man måste tänka på friktionsvinkeln på materialet, men samma här, jag hann inte vara med och se då det grävdes upp!

Jag kommer använda mig utav Platonmatta på väggen utan isolering!
2014-07-29 Skiss dränering källarvägg.jpg
Skapa konto

Min eminenta skiss ovan:
Gul = Källarvägg
Röd = Betongplatta
Svart = Platonmatta och list
Rosa = övergången jag pratar om
Orange = Stöd?

Så mina frågor:

1. (Rosa) Hur bäst utför jag fukttätning i övergången mellan källarvägg och platta? Kleta på Platon Flytmembran? Det står att det "bildar ett tätt och elastiskt skikt". Står detta sig med tiden?

Länk till Platon Flytmembran: http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tillbehoer/platon-flytmembran/
Länk till PDF om ovanståendes Tekniska Info: http://www.isola.se/assets/pdfs/4748_Platon-flytmembran.pdf

2. (Orange) Jag tänkte låta platonmatta gå ned utanför plattans kant, då känns det som platonmattan behöver ett stöd då den viks ut för att inte tryckas sönder utav fyllnadsmassor? Jag tänkte mig att limma fast markisolering!

3. Om jag gör som ovan med t.ex. markisolering som hålkäl, ska jag fästa platon membranduk över det? Känns onödigt och bortkastat då det ändå inte finns någon kant på plattan att fästa den i?!

4. Där plattans utstickande kant har gått av, ska jag åtgärda detta på något sätt? jag vill inte gärna borra fast armering och gjuta på en ny kant då det riskerar att spräcka sönder plattan ytterliggare!

5. Röret som syns på bild 5 och 6, vad är det?

OBS, ja, jag ska slipa hål på den svarta ytan på källarväggen såklart! ;)

Jag har funderat angående detta ovan!

Då kanten på plattan som sticker ut är oarmerad, bara några cm tjock och spricker lös väldigt lätt. Vore det inte bäst att ta och kapa bort den och täta nedre delen av källarväggen/plattan med membran.

Det jag tänker är att om jag gjuter hålkäl så känns risken överhängande att marktrycket då jag återfyller kommer göra att fler delar av kanten trycks sönder och då kommer även membranet att gå sönder och fuktskyddet är borta!?

Bra eller dåligt?

Jag hade oregelbundet utstick av sulan på mitt gamla hus. Det var 1-3 cm på sina ställen och ibland ingenting alls. Eftersom den var oregelbunden så kommer ju det vattnet som nu mot förmodan tar sig ner efter källarväggen ledas ut på ett eller annat sätt ändå. Så jag skippade således att slänta till kanten eftersom släntningen skall göras ifall det är en sulkant som de kan bli vatten ståendes på. En gammal och sliten sula(eller ingen alls) fixar det själv.

Det jag gjorde var att kleta in hela sulkanten + 10cm upp med membran sedan satte jag isolerskivan ner över sulkanten. Tror den lösningen duger gott och väl.

HaspAllan skrev:
Jag hade oregelbundet utstick av sulan på mitt gamla hus. Det var 1-3 cm på sina ställen och ibland ingenting alls. Eftersom den var oregelbunden så kommer ju det vattnet som nu mot förmodan tar sig ner efter källarväggen ledas ut på ett eller annat sätt ändå. Så jag skippade således att slänta till kanten eftersom släntningen skall göras ifall det är en sulkant som de kan bli vatten ståendes på. En gammal och sliten sula(eller ingen alls) fixar det själv.

Det jag gjorde var att kleta in hela sulkanten + 10cm upp med membran sedan satte jag isolerskivan ner över sulkanten. Tror den lösningen duger gott och väl.
Tack för ditt svar HaspAllan!

Däremot funderar jag angående isolerskivan? Har du endast längst ner vid sulkanten eller hela vägen upp?

Jag löste problemet såhära:

2014-08-17 11.13.55.jpg
Skapa konto

2014-08-17 17.19.45.jpg
Skapa konto

Jag hade skivorna (pordrän) längs med källarväggen och släppte ner de någon cm under sulans kant. Men jag gjorde ej så att jag både hade liggande skiva + stående längs väggen. Utan bara stående. Var de det du undrade över? Vid en stor utstickande sula ska de isoleras som ett bakvänt L men på mitt gamla hus såg jag ingen anledning att göra så.

Jag undrade om du bara isolerade längst ned eller hela källarväggen... men jag förstår nu att du isolerat hela källarväggen!

Hej! Bara upp till marknivå körde jag. Hela väggen är väl optimalt men blir lite mer jobb!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.