Håller nu på att dränera runt min platta på mark från -65. Hoppas någon hejdar mig ifall det blir alldeles tokigt.
Tjuvstartade för att ha en aning om vad som väntar, överraskande löst och nästa bara sand, hade väntat mig mer grus.
Ena gaveln färdig, tog en dag med 4-timmars siesta mitt på dagen. schaktbotten ca 20cm under u.k. plattan.
Ersätter ett lager kork med frigolit, den gamla korken var rätt trasig
Markduk och rör på plats. Några få cm makadam mellan duk och rör.
Hade inte tänkt gräva runt hela huset på en gång. Marken är så lös och plattan har satt sig/lutar en del på framsidan, dit jag är på väg nu. Börjar därför återfylla delar av gaveln. Blev lite fundersam, läste att det ska vara 30cm makadam ovanpå rören men då är jag nästan uppe på marknivå. Borde kunna ha mindre makadam då det är plattan och inte källare. Hade tänkt få plats med markavlopp från stuprören också. Tänkte vika duken upp mot grunden för att lägga makadam där mot också men det räcker den inte till. Gör nog så att jag lägger den över makadamet så det blir ett paket. Men vill ändå ha makadam upp mot grunden så gör nog så att jag lägger en smalare duk upp mot grunden som får ligga lite på den jag redan lagt.
Tjuvstartade för att ha en aning om vad som väntar, överraskande löst och nästa bara sand, hade väntat mig mer grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ena gaveln färdig, tog en dag med 4-timmars siesta mitt på dagen. schaktbotten ca 20cm under u.k. plattan.
Logga in
Skapa konto
Ersätter ett lager kork med frigolit, den gamla korken var rätt trasig
Logga in
Skapa konto
Markduk och rör på plats. Några få cm makadam mellan duk och rör.
Logga in
Skapa konto
Hade inte tänkt gräva runt hela huset på en gång. Marken är så lös och plattan har satt sig/lutar en del på framsidan, dit jag är på väg nu. Börjar därför återfylla delar av gaveln. Blev lite fundersam, läste att det ska vara 30cm makadam ovanpå rören men då är jag nästan uppe på marknivå. Borde kunna ha mindre makadam då det är plattan och inte källare. Hade tänkt få plats med markavlopp från stuprören också. Tänkte vika duken upp mot grunden för att lägga makadam där mot också men det räcker den inte till. Gör nog så att jag lägger den över makadamet så det blir ett paket. Men vill ändå ha makadam upp mot grunden så gör nog så att jag lägger en smalare duk upp mot grunden som får ligga lite på den jag redan lagt.
Logga in
Skapa konto
Det sitter först en 50mm korkskiva sedan som synes en 50mm EPS. Det satt dubbla kork tidigare men tog bort den yttre då den häll på falla sönder. Tanken med dom var väl att isolera men nu när "konsolerna" sitter i sulan vet jag inte om skivorna isolerar så bra, konsolerna blir duktiga köldbryggor. Jag satte EPSen del för isolering men även för att bygga ut grunden. På dessa blir det steni terra skiva med luftspalt enligt deras anvisningar.
Har hänt endel sen senast, mer än att semestern är slut, ungarna börjat förskola och smittat ner hela hushållet och halva släkten. Blir ett ryck i helgen om bara väderprognosen står sig. Har hittills gjort det mesta själv.
Kopplat in ena sidan
Inte så överraskande så kom nya röret lägre så fick bila upp ett nytt.
Nästan bara gräsmatta kvar på framsida och gaveln.
Kopplat in ena sidan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte så överraskande så kom nya röret lägre så fick bila upp ett nytt.
Logga in
Skapa konto
Nästan bara gräsmatta kvar på framsida och gaveln.
Logga in
Skapa konto
Har du kopplat dagvattnet o dräneringen i samma ledning så kommer dagvattnet att fylla hela grunden med vatten när ledningen inte hinner med att ta emot regnet... Inte bra man ska dela på dagvatten o dränering
Gör om
Gör om
Är medveten om den risken, men har bara en brunn och den ska flyttas när garaget byggs ut. När den utbyggnaden sker så får det nog bli 2 brunnar då det troligtvis blir att dra ny avloppsledning samtidigt. Men det ska vara ett väldigt extremt och ihållande regn för att fylla brunnen så högt sällan det sker här i norr, brukar hinna tömma molnen i bergen eller te.x Halland
Vi fick en ordentlig störtskur på onsdag som höll i sig ca 1h kollade brunnen efter 40 min men kunde inte se att nivån var högre än vanligt, dock är 2 stuprör inte inkopplade ännu.
Vi fick en ordentlig störtskur på onsdag som höll i sig ca 1h kollade brunnen efter 40 min men kunde inte se att nivån var högre än vanligt, dock är 2 stuprör inte inkopplade ännu.
Med inloppen så nära marknivå ska det ju som sagt till något extremt för att det ska rinna in bakvägen. Är man bara säker på att vattnet hållls undan från brunnen spelar det ju ingen roll att ha dagvatten till samma. I dessa extrema situationer är det antagligen en större fara att få avloppsvatten bakvägen i i huset än att dagvatten råkar fylla dräneringen någon gång.
Vi har också bara en brunn, dränering och stuprör går i varsina rör dit i alla fall. Det handlar ju inte om att brunnen blir full (blir den full rinner det bakåt i vilket fall som helst) utan att när regnvattnet från stuprören rinner genom ett nästa horisontellt rör så blir det en viss nivå i det röret. Den nivån "sprider sig" så att säga både framåt och bakåt (om man nu inte har världens fall, men det har man ju oftast inte på dränering).
Att man delar brunn är en sak men här ser det ut som att stupröret är kopplat till dräneringslangen och så ska det INTE vara.
Varje gång det regnar kommer grunden att bli dränkt i vatten.
Gräv en stenkista till dräneringen. I nomala fall är det inte gigantiska mängder vatten som kommer där eftersom den ENBART ska ta hand om grundvattnet.
Koppla dagvattnet till brunnen.
Varje gång det regnar kommer grunden att bli dränkt i vatten.
Gräv en stenkista till dräneringen. I nomala fall är det inte gigantiska mängder vatten som kommer där eftersom den ENBART ska ta hand om grundvattnet.
Koppla dagvattnet till brunnen.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Det är bara sista metern som det är sammankopplat, i övrigt är det 2 skilda rör. Men jag är med på Nerres resonemang och ska se om jag får plats med dubbla rör under betongfundamentet och/eller plattan.
Så här set det ut vid brunnen, nu har jag dock hunnit fylla igen lite men det är lätta att gräva upp.
Så här set det ut vid brunnen, nu har jag dock hunnit fylla igen lite men det är lätta att gräva upp.
Logga in
Skapa konto
Håller markavlopp SN8 att bli överkörda när dom ligger 30cm ner i marken?
Nu är dräneringen inkopplad på båda sidorna, kommer sammankoppla andra sidan. Dock blir det ännu närmare brunnen och dräneringsröret blir avlopp sista metrarna med ett fall på nästan en rördimension, innan det sammankopplas. På bilden är det bara dräneringsröret, markavloppet ska på grenröret som syns med det blåa locket.
Nu är dräneringen inkopplad på båda sidorna, kommer sammankoppla andra sidan. Dock blir det ännu närmare brunnen och dräneringsröret blir avlopp sista metrarna med ett fall på nästan en rördimension, innan det sammankopplas. På bilden är det bara dräneringsröret, markavloppet ska på grenröret som syns med det blåa locket.
Logga in
Skapa konto
Vi har också bara en brunn men separata ledningar för dag vatten o dränering... Problemet är som sak att när det regnar så kommer det vatten i från taken tillbaka i dräneringen
Jag hade ändrat.... som det är gjort nu är det bortkastat arbete o pengar ....
Jag hade ändrat.... som det är gjort nu är det bortkastat arbete o pengar ....