hahalj
Det här är säkert en dum fråga, men hur gör man enklast för att hitta spolbrunnen till husdräneringen utan att gräva upp alltför mycket?? Den borde ju ligga vid högsta punkten utmed husgrunden, eller? Man ser inget lock till den, förmodligen har man med tiden lagt över den med grus/jord/gräs. Hur djupt borde den ligga? Har grävt ca 30 cm djupt ca 2 meter precis utmed husgrunden där jag trodde den skulle ligga när jag lade en markkabel till värmepumpen, men hittade ingen brunn då.

Inser att frågan är snudd på omöjlig att svara på, men om nån ändå vill ge nåt tips vore jag tacksam.

Hur gammal är dräneringen ?
Vet du att det ska finnas en brunn ?

hahalj
Enligt uppgift från förra ägaren så ska det finnas en spolbrunn, men han kunde inte peka ut exakt var den skulle vara. Dräneringen gjordes i slutet av 80-talet. Den fungerar fortfarande utan problem, det rinner på bra ner till rensbrunnen vid lägsta hörnet av huset och vi har inga fuktproblem i källaren. Men jag har blivit rekommenderad att spola ur dräneringen i förebyggande syfte, då hade det ju varit bra med en spolbrunn.

Kan man ha gjort dräneringen utan en sådan spolbrunn och förra ägaren kom ihåg fel?

Det borde väl vara ett runt lock i storleksordningen 20 cm eller nåt sånt?

Redigerat:
Spola INTE dräneringen.
Dräneringar spolar man inte mer än i absoluta nödfall !
Det du kommer att göra är att dränka grunden i vatten.
Röret är nämligen perforerat och innan det rinner ner i brunnen har du spolat ut många liter vatten runt huset..
Fredrik

• Gilla
R.Magnusson och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Ok, besiktningskillen som rekommenderade det har fel då?

Oavsett så vill jag ändå veta var brunnen är, så den måste jag hitta på nåt sätt. Den dagen det är ett akut nödfall vill jag inte stå och fundera på var jag ska leta.

Ja fel har han...
"Spolbrunnen" används oftast för att gå ner med kamera och kolla var ev stopp är och sedan spolar man lokalt just där för att inte dränka grunden i vatten.
Fredrik

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
hahalj
Jag förstår, verkar ju helt rimligt. Ingen spolning alltså.

Ofta är det två stycken rör tror jag då rören oftast går åt två håll för att inte behöva ha fall runt hela huset utan bara halva.

Om du tänker dig två ungefär lika långa rör åt varsitt håll från brunnen på lägsta punkten runt huset, där dom möts skulle man kunna gissa att spolbrunnarna är.

Förmodligen får du gräva lite runt huset. Den bör inte ligga så djup så du kanske kan känna dig fram m.h.a. en spade eller liknande?

När du väl har hittat brunnen kan det vara bra att märka ut den genom att sätta en liten märkskylt på grunden (vid stället för spolbrunnen). Samma sak för eventuella dagvattenbrunnar och liknande. Detta är främst av omtanke för kommande ägare.

När man väl behöver spola/suga rent brukar det ibland vara bråttom och då vill man hitta brunnen snabbt.

hahalj
Ja exakt, man vill ju inte behöva leta efter brunnen när det är bråttom. Jag får gräva upp eller känna mig igenom några fler kvadratmeter, den borde ju ligga nära ytan. Den borde vara i betong då rensbrunnen är det. Troligen ligger den inte precis vid husväggen, där har jag redan grävt 30 cm djupt som sagt, får väl utöka området ut från husväggen.

Spolbrunn till dränering förekommer inte alltid, och dom är inte gjorda för inspektion med kamera för det fanns inte sådan kameror när man gjorde dräneringar förr. Spolbrunn är oftast bara ändan på dräneringsslangen om sådan använts. Det är som tidigare nämnt inget som man spolar i för som sagt så blir effekten den omvända, när man gör så. Om man följer anvisningarna för dränering så är det nästan aldrig så att slangen som är igensatt, utan det är marken en bit ovanför som blir tät pga. av att det finaste materialet packar sig ovanför och släpper inte ner vattnet till själva dräneringen. Har själv åtskilliga gånger varit med om att gräva upp gamla röda tegelrör som användes förr och dom har varit helt rena invändigt. Fuktgenomslag i grundmurar börjar oftast en liten bit upp på väggen och sprider sig både uppåt, neråt och åt sidorna så om man ser dessa genomslag av fukt i ett tidigt skede så vet man var det är stopp.
Så den som gav dig iden om att spola dräneringsslangen vet inte vad han talar om, men däremot skall man spola dagvattenledningen eftersom löv, pinnar och frökapslar gärna följer med ner i dessa rör. Det gör man bäst med spolslang till högtryckstvätten och genom stuprörsanslutningen vid marknivån

Redigerat:
  • Gilla
micke239
  • Laddar…
hahalj
Det kanske är så att förra ägaren misstog sig, han hade väl inte full koll på detta eftersom han heller inte visste exakt var brunnen skulle ligga. Kanske vore bättre att lägga lite tid på att gräva ur närmast naturstensgrunden där det ligger packad jord utmed två av husväggarna och återfylla med makadam.

Förresten, dagvattnet och dräneringen mynnar i samma rensbrunn vars utlopp sedan leds vidare till ett dike/ravin utanför tomtgränsen (finns inget kommunalt dagvatten här). Finns det någon risk med detta? Man kan ju tänka sig att flödet av dagvattnet från hängrännorna kan bli rejält kraftigt med de tropiska skyfall som varit senaste veckan. Det är flera rör som mynnar i rensbrunnen på olika nivåer, jag vet inte vilka som är vad men det skulle väl gå att testa dagvattnet åtminstone. Man kunde ju tänka sig att om det rinner trögt genom utloppet så kan det tillfälligt gå tillbaka vatten i de inkommande rören varav två borde vara dräneringen.

Men utloppet från denna rensbrunn, det borde man väl kunna spola för att säkerställa att det rinner ut bra?

Spola alla rör du kan utom dräneringen för där händer inget som har någon positiv verkan.

hahalj
Ok, så får det bli.

Tack alla för råd och idéer! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.