Vi håller på att renovera ett litet hus från 1941. Planen är att både bygga ut och bygga på en andra våning framöver. Vi bor på entréplan och där har vi renoverat färdigt. Nu gäller frågan källaren:
- Nedan för trappan ligger ett rum som vi tror inreddes på 80-talet med träreglar, isolering och någon form av träskiva samt tapet. På golvet misstänker vi att det ligger träreglar, frigolit, något skivmaterial och sedan en plasmatta. Besiktningsmannens mätare uppmätte, inte helt otippat, att det är fuktigt i väggar och golv. Tanken är att det rummet ska bli gästrum och när utbyggnaden är färdig kommer vi troligtvis vara där nere väldigt sällan. Är det idé att riva ut allt, fixa allt med nya reglar på väggarna i plåt och lägga klinker på golvet? ELLER - Kan vi bara fräscha upp med ny färg och lite trevligt golv utan att känna att vi utsätter våra gäster för allt för dålig miljö?
Vad kan hända om vi lämnar kvar inredningen i det felaktigt inredda källarrummet?
FYI - I samband med utbyggnad kommer görs dränering. Detta kan bli om två år ca.
Tack på förhand för svar!
- Nedan för trappan ligger ett rum som vi tror inreddes på 80-talet med träreglar, isolering och någon form av träskiva samt tapet. På golvet misstänker vi att det ligger träreglar, frigolit, något skivmaterial och sedan en plasmatta. Besiktningsmannens mätare uppmätte, inte helt otippat, att det är fuktigt i väggar och golv. Tanken är att det rummet ska bli gästrum och när utbyggnaden är färdig kommer vi troligtvis vara där nere väldigt sällan. Är det idé att riva ut allt, fixa allt med nya reglar på väggarna i plåt och lägga klinker på golvet? ELLER - Kan vi bara fräscha upp med ny färg och lite trevligt golv utan att känna att vi utsätter våra gäster för allt för dålig miljö?
Vad kan hända om vi lämnar kvar inredningen i det felaktigt inredda källarrummet?
FYI - I samband med utbyggnad kommer görs dränering. Detta kan bli om två år ca.
Tack på förhand för svar!
Jag håller på med min källare som såg ut som du beskriver din. Kan bara säga att skiten skall ut. Det står troligtvis mycket vatten i den konstruktionen och risken för mögel och röta är stor.
Riva går fort, regla likaså. För att spara jobb och pengar kan du skippa klinker och lägga en nålfiltsmatta på golvet= varmt och fukttåligt.
PS om någon vägg är yttervägg hade jag putsat om den vid behov och målat den med silikatfärg.
Bara att fråga om du undrar över något.
Riva går fort, regla likaså. För att spara jobb och pengar kan du skippa klinker och lägga en nålfiltsmatta på golvet= varmt och fukttåligt.
PS om någon vägg är yttervägg hade jag putsat om den vid behov och målat den med silikatfärg.
Bara att fråga om du undrar över något.
Du ska givetvis ta bort allt organiskt som har direktkontakt med ytterväggar och betonggolv, om du har tänkt använda källaren som boyta. Till och med i min källare, där huset ligger ligger högt och torrt, så suger betongen upp markfukt och trät börjar ruttna och mögla. Så här såg en innervägg i min källare (byggd 1943) ut när jag renoverade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att det allra bästa är att riva ut allting och göra rent och fräscht. Det är vad vi har planerat hela tiden egentligen. Men sedan blir man en aning bekväm och börjar fundera mer...
Och när vi pratat med ett par vänner som gjort grundlig källarrenovering berättar de i efterhand känner att de lade alldeles för mycket tid och möda på att fixa iordning eftersom man kanske inte sover där nere mer än max tio nätter per år...
Men då förstår jag att ni inte håller med?
Och när vi pratat med ett par vänner som gjort grundlig källarrenovering berättar de i efterhand känner att de lade alldeles för mycket tid och möda på att fixa iordning eftersom man kanske inte sover där nere mer än max tio nätter per år...
Men då förstår jag att ni inte håller med?
Får du mögel i källarens så kan det nog osa upp sporer. Så jag skulle ha rivit ut.
Silikatfärg på väggarna och nålfiltsmatta tycker jag är fullständigt tillräckligt i ett källarrum. Enkelt, billigt, säkert och ser helt okej ut. Låt källaren vara en källare. Källare är fint.
Silikatfärg på väggarna och nålfiltsmatta tycker jag är fullständigt tillräckligt i ett källarrum. Enkelt, billigt, säkert och ser helt okej ut. Låt källaren vara en källare. Källare är fint.
Klicka här för att svara