jag ska ge mig på murstocken I vardagsrummet nu. JAg har aldrig gjort detta tidigare och har ingen bra känsla för betong men det ger sig nog...

1. Knacka bort allt "löst" Lite småflummigt men ska man ge sig på med en mammare och ett järn och slå på så länge det lossnar grejjer?

Antar att det är ganska dåligt skick på stocken efter vad sotare och dom som va och gjöt kanalerna I sommras har sagt så att det lätt går att karva in sig mellan stenarna oxå.

2. Ska jag lägga något annat bruk mellan stenarna först? eller kan jag gå på med kalkbruk direkt och putsa på?

3, hur manga mm bör det vara?
Finns det någon poäng med att sätta nät på stocken`?
 
hmm ingen??
 
Jag hade fogfyllt med kalkbruket, nätat för att minimera sprickrisken och för att få nåt bra att hänga putsen på. Tjockleken blir vad som krävs för att täcka nätet med några millimeters marginal.
 
Ok så samma bruk till allt då??
 
Jag vet egentligen inte, men det du säger om befintlig fog låter som det kan vara kalkbruk, och det kan vara dumt att peta in nåt med helt andra egenskaper. Då kanske det befintliga förfaller fortare. Så tänker jag.
 
Ok, har inte börjat så jag vet inte vad det är mellan stenarna eller hur löst det är där.... Gissar bara att det är löst...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.