Hålet på utsidan är ju ganska bastant. Om jag bara skulle ha sett bilderna från insidan skulle jag har trott att det bara är putsen som har släppt, vilket ju då skulle vara en mindre kostnad att åtgärda.

Ser grunden ut så där på utsidan runt om eller är det bara där du tagit bilden? Om du knackar loss lite av det trasiga på insidan, exempelvis runt fönstret, går sprickorna då rätt igenom muren eller är de bara ytliga? För mig ser de väldigt mycket ut som putssprickor, men det kan ju vara trasigt i grundmuren bakom som har orsakat putssprickorna.

Om det ser ut så där runtom så är det nog inte bara att gräva upp men grävare. Jag skulle vara rädd för att hela huset skulle rasa utan stöd från omgivande marktryck.

C
Tänker osökt på frostsprängning när jag ser bilderna på utsidan, vilket kan innebära att det ser bättre ut en bit under marken.

Precis, tanken är ju att man får sätta några domkrafter under asap.
Men huset har nog sjunkt några cm eller mer det är inte så man blir åksjuk när man är på andra våningen men det märks.
Man ser att väggen buktar innåt så muren börjar ge med sig, men det är bara ett hörn, resten är vittrad men ok, men hela kommer måsta ses över.

Rebeckaf skrev:
Hålet på utsidan är ju ganska bastant. Om jag bara skulle ha sett bilderna från insidan skulle jag har trott att det bara är putsen som har släppt, vilket ju då skulle vara en mindre kostnad att åtgärda.

Ser grunden ut så där på utsidan runt om eller är det bara där du tagit bilden? Om du knackar loss lite av det trasiga på insidan, exempelvis runt fönstret, går sprickorna då rätt igenom muren eller är de bara ytliga? För mig ser de väldigt mycket ut som putssprickor, men det kan ju vara trasigt i grundmuren bakom som har orsakat putssprickorna.

Om det ser ut så där runtom så är det nog inte bara att gräva upp men grävare. Jag skulle vara rädd för att hela huset skulle rasa utan stöd från omgivande marktryck.

Men när putsen släpper i ett helt sjok på insidan ser det ut som om muren buktar inåt. Men det behöver inte alls vara så. Det är därför jag undrar om det är putsen eller faktiska muren. Har du knackar försiktigt på ytan? Om det låter ihåligt så är det större chans att det bara är putsen. Och jag håller med om tanken ang frostsprängning på utsidan.

Nä jag har inte kollat så noga, kommer i så fall ta med en fackman som får kolla mer noggrant och kan man få upp en par domkrafter så kan man ju pilla lite mer.

MVH/

Har idag konsulterat en som jobbar med husgrunder, och hela längan behövdes mer elle mindre akut bytas ut.
Prismässigt så hamnade man inte under 100 och han rekomenderade skarpt att juta en del av den mötande väggen oxå som även den spruckit och att slutnotan då snarare kunde hamna på 200k.

Så vi får se hur man gör.

För att gardera dig över vintern som kommer allt närmare så skulle jag förslå att du städar ur och bryter upp trägolvet i källaren ( där har du säkert en del luktproblem ifrån som du nämnde tidigare). Därefter kan du pressa upp bjälklaget med domkraft och sätta stagande stolpar mot golvet. Då blir vikten inte så stor på muren i vinter. När du är igång med domkraften så ta hjälp av lite byggare som kollar upp om man kan lyfta upp bjälklaget så huset blir lite rakare. Att ha justerbara "stämp" är bättre än stolpar iom att man kan efterjustera mer under tiden.

Mer tips har jag inte att komma med för det är nog mer än putssprickor iom att det har blivit sättskador på fasaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.