Hej undrar om ngn här har ngt bra tips till oss?!
Grannarna (en samfällighet på 5 radhus) har ca 1-1, 5 m högre marknivå än oss. Vårt problem är att de leder ut sitt ytvatten till oss och att deras mark lutar mot vår tomt. De flesta av de har plattor i sin trädgård (de har ca vars 40 kvm, altan?). När de vattnar sin trädgård så rinner det mesta över till oss. Dessutom så har de en stödmur som har sett sina bästa dagar, fullt m sprickor i den och plintar håller på att trilla av (muren är fr -23). Den här stödmuren är deras och sträcker sig längs med hela vår tomt (100 m ca), den är i dåligt skick och lutar också mot oss. Vi är såklart rädda för att den ska rasa/trilla och då att ngn av våra barn eller hunden är där. Stödmuren utåt gatan sett går ovan mark de första 20 m (är ca 2 m ovan mark). På deras sida har det suttit ett garage som har rivits för att då bygga det här radhuset -86. Och han som bott i vårt hus byggde vårt/sitt garage -67 med en tegelradsvägg som sitter mot den här muren. Har då alltså ingen egen bärande vägg (tyvärr). Av deras 20 m långa mur ovan mark så sitter vårt garage ihop med kanske 4-5 m av den. Nu underhåller/missköter de inte sin sida av muren (vår sida är tegel för att passa huset och underhållsfri) så att deras puts på muren har trillat av och tegelstenar trillar ur då det blir Frostsprängningar bla. Nu när vattnet rinner mot garaget och puts trillat av så har vårt garage fått fuktskador och mögel. Vid murväggen där vårt garage är på vår sida har de en platonmatta som är nedstucken i markem utan tak/kantlist (nu är där jord mellan mattan och vårt garage och växer ogräs mot väggen). De anser inte att de har ngn underhållningsskyldighet alls utan ser gärna att vårt garage och deras mur trillar ( har de sagt flera ggr). De har sagt till oss att de vill inte titta in i en mur (som i ett fängelse) då de har så små trädgårdar. Någon som har tips eller har råkat ut för liknande? Hade varit till stor hjälp! Vi har varit i kontakt med allt och alla känns det som. Stadsbyggnadskontoret och de är så sega och vill inte hjälpa ( och då har vi stått på oss). Vi får ej heller tag i ngn som kan hjälpa oss med LOD. Det går inte att prata med dessa grannar då de är sura på oss för att vi har påpekat dessa brister och håller nu på att provocera bäst de kan.
Har ni ett liknande ärende eller ett bra tips? Vem kan hjälpa?
Tack på förhand

Finns det någon skriftlig överenskommelse att förra ägaren fick utnyttja deras mur som en del av väggen i sitt garage?
Finns det något medgivande att han fick bygga garaget så nära tomtgränsen?

Det är kanske här problemet bottnar?

Dvs era grannar anser att förra ägaren till ert hus har tagit sig friheter? I så fall har ni nog tyvärr, genom köpet, tagit över dennes misstag/felaktiga byggande. :(

Det finns bygglov på garaget så då måste ju grannarna ha godkänt det. Det har ju varit ett garage på andra sidan (garage mot garage). Nä de gör de nog inte dock vill de att vi ska putsa och underhålla hela muren på deras sida. Och det hade varit ok kanske bakom vår garagevägg men inte hela. Dessutom får vi inte gå på deras tomt heller. Blev tillsagda bla under besök fr stadsbyggnadskontoret minsann. :p
Enligt regelboken så ska de ha en dränering på deras sida så att inte vi får problem m vatten. Vi har sättningar i plattor där vattnet har runnit/rinner.

När det finns höjdskillnader så är det nog så att den som orsakat höjdskillnaden också får anlägga och underhålla eventuell stödmur.
Hur var höjdförhållandena innan tomterna togs i bruk?

Vems tomt fick först bygglov? Det är väl i dessa handlingar man ev. kan hitta vem som har lov till att ändra höjder.

Det är väl det som i slutändan är avgörande kan jag tänka mig.

Jag vet inte hur de såg ut innan hus byggdes. Men jag vet att stödmuren är fr -23 pch vårt hus är byggt -24. Har inte hittat vem som byggt den. :-( men den står helt och hållet på deras tomt men de menar på att de inte har ngn underhållningsskyldighet utan att den kan trilla. Fast då lär ju vårt garage trilla också + att vi vill inte få tegelstenar eller flygande plåtar på oss när vi är på uppfarten. Nu i höstas med stormarna så flög några takplåtar till muren av. De är ju 2 m iaf.
Man får väl dra i alla tills ngn reagerar eller muren trillar helt. Någon som vet vem som har hand/ansvar för att LOD sköts ordentligt?

Nu är jag inte någon jurist, men det låter som att grannarna behöver ta en titt på regelverket. Jag har för mig att man är skyldig att ta hand om allt ytvatten på sin egen tomt. När det gäller stödmuren så är det givetvis grannens skyldighet att underhålla den. Den måste vara byggd på deras mark för att de skulle slippa ha en slänt och få en slät markyta, och om ert garage eller din egendom skadas på grund av bristande underhåll så blir grannen skadeståndsskyldig. Finns det bygglov för garaget och det ligger på din mark så är det inga konstigheter där.

Eftersom grannenarna uppenbarligen inte har koll på vad som gäller så hade jag letat reda på relevant lagtext och skickat ett brev till dem (spara en daterad kopia) där du begär att de ska ta hand om ytvattnet och underhålla stödmuren, och att underlåtelse att göra det kommer att leda till skadeståndskrav för eventuella skador som uppstår på din egendom. Komplettera med foton. Sedan hade jag gått över och förklarat att syftet med brevet är att ha tydliga dokument som visar att de underlåtit att underhålla stödmuren och ta hand om ytvattnet om det går så långt att muren rasar och skadar ditt garage, men att du givetvis räknar med att grannarna håller sig till regelverket nu när de känner till det. Ni är ju grannar och vill ha god grannsämja, eller hur ?

Pelpet : precis vad vi gjort och visat ritningar. Först hävdade de att det inte var deras mur och att det var vi som var underhållningsskyldiga på deras sida?! Till slut har de då erkänt att det är deras mur men nu menar de att inte de är skyldiga att underhålla!!?. *suck* de tycker ju att vi är ngra jäkla grannar som nu har påpekat att vi är rädda för rasrisk och att vår garage tar skada. Samtidigt menar de att vårt garage är felbyggt då det inte finns en luftspalt. Gjordes ju inte på 60 talet har jag hört. Dessutom inte mot ett annat garage som de senare rev. Så grannens innervägg i det rivna garaget är ju numera vår yttervägg och då anser de nu att vi nyttjar väggen! Tråkiga är att vi har stora fuktskador m mögel i vårt garage så jag har fått ställa min cab hos min svärmor. Allt förstörs ju där inne.

Jag hade också hoppats på att de insåg sina "fel" men när vi var på muntlig förhandling nu på Tingsrätten så skulle de minsann inte förlika. Trött blir man! Finns ju Grannelagsrätten men alla lagar är ju så himla luddiga!
Tack för alla era svar och funderingar.

Förresten, är det ngn som vet om man kan kolla om grannen har en tomträtt el friköpt tomt?
Tror de har tomträtt då det är en samfällighet. Om det nu gör ngn skillnad?!

Låter som att ni behöver en jurist. Och en avfuktare.

Det låter också som att det kan bli dyrt för grannen, även om jag inte hört deras version. De är självklart skyldiga att ha hand om ytvatten och underhålla sin stödmur. Det borde vara exakt samma sak som om grannen skulle strunta i att ta ner ett murket träd, och trädet senare skulle falla över ert garage. Oklart dock om det går att kräva grannarna för fukten i garaget.

Hej
För att "väcka" en gammal tråd.
Ja det finns skriftligt grannemedgivande där det står klart och tydligt att vårt garage får använda deras mur som stöd. Nu har de ansökt om rivningslov för deras sida av "väggen". Då kan ju inte vårt garage stå sj utan de tycker då att vi ska åtgärda det och att vårt garage är en risk konstruktion !?
Har skrivit och pratat med de flera ggr vilket de ignorerar och menar att de inte har underhålla skyldighet.
De bryr sig inte om regler tyvärr utan bestrider allt som ena barnrumpor!

Skriv till kommunen och be dem att inte godkänna rivningslovet, alt överklaga det.

Jag tycker att om stödmuren är grannens och i dålig skick så kan han riva den och kanske bygga ett nytt om behovet finns.
Det vore dumt att försöka hindra rivningen av en fallfärdig mur av TS som är rädd om sina barn och hund. Eller?

TS får helt enkelt bygga en ny vägg för sin garage och i fortsättningen underhålla sin alldeles egen garagevägg själv.
gaia

Vf inte ta sitt ansvar och underhålla en mur från början. Hade det varit bra grannar så hade vi ju sluppit vara rädda också eller hur? stödmur är ju också precis vad det heter Stöd-mur, stöd åt mark som är högre ön grannens. Självklart måste det finnas då grannens nivå är högre än vår. Det äe ju inte bara att riva. Och ska vi bygga ny vägg på grannens tomtmark menar du?

Det var onga genidrag du drog där precis "Gaia"

Om grannen river stödmuren så får de anlägga en slänt på sin egen mark.

Jag fattar inte riktigt hur konstruktionen garage-stödmur hänger ihop? Vad sägs om att lägga ut en bild?

Som sagt så tror jag att du behöver en jurist som hjälper till med regeltolkningen i det här fallet, och om denne bedömer att grannarna orsakar skador för dig så får du skicka kräva ersättning av samfälligheten och sedan stämma den om de inte skärper sig. Bara ett konkret och väl underbyggt hot om stämning kan räcka för att de ska ta sitt ansvar. Om de får en kopia på en stämningsansökan i brevlådan kompletterat med ett brev om att stämningen kommer att lämnas till tingsrätten om de inte åtgärdar stödmur och avvattning så kanske de blir fart på dem.

Om det inte fungerar med samtal så finns det ingen annan väg att gå än den formella.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.