S
SwiftD: Gräv ut lite, knacka loss och gjut upp med betong och putsa lite.
1 svar · 3,8k läst
·
A
Arne999: Ok, har inte börjat så jag vet inte vad det är mellan stenarna eller hur löst det är där.... Gissar bara att det är löst...
5 svar · 2,4k läst
L
Lewdis: [citat] Riktigt nice. Vårt uterum blir inte riktigt så stort men hoppas det kommer bli bra med den rymd man får med sadeltaket.
4 svar · 2,2k läst
tensiden
tensiden: Ok, låter rimligt. Tack!
9 svar · 1,9k läst
C
carinashem: Hej, Jag har dränering runt poolen, och i brunnen en pump med flottör. Pumpen är väldigt opålitlig och ofta får jag manuellt rycka den upp och ned för att den ska sätta igång och börja pumpa bort vattnet. Det var samma sak med en liknande pump jag hade tidigare. Brunnen är nog tyvärr även lite för grund vilket gör att flottören inte reagerar tillräckligt tidigt. Det jag är ute
0 svar · 5,4k läst
E
Eklunda: Ska kolla med grannarna! och besöka hemsidorna!
9 svar · 6,1k läst
K
katric: Ok. Jag tror jag gör något liknande. Bygger en vanlig bod på plintar, bakom stödmuren. Känns enklast och så slipper man tänka på jordtryck och fukt. Tänkte låta ett proffs bygga stödmuren. Tack för svaret
3 svar · 5,6k läst
·
ecb182
ecb182: Det ser exakt likadant ut hos mig, inklusive fuktig lera. Har också funderat på vad som behöver göras vid renovering. Dräneringsrör är ju ett alternativ men frågan är om det faktiskt ger något?
4 svar · 3,7k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Jo, givetvis om inte slangen ligger frostfritt. I det läget får man nog skippa backventilen och leva med att vattnet skvalpar fram och tillbaka några gånger.
3 svar · 1,2k läst
smiler
smiler: Siporexväggar är inte speciellt ovanligt som mellanväggar i betongkåkar. Rivit X antal sånna i lägenheter. Men men, de hör inte hit...
5 svar · 4,1k läst
·
smiler
smiler: Mattläggaren lär väll vilja spackla ändå så va spelar de för roll?
6 svar · 1,2k läst
harry73
harry73: Du har dräneringsrör rund grunden, och de är för att leda bort vatten från grunden. Sen har man grus rund grunden för att se till att vatten som hamnar i närheten av huset kommer så fort som möjligt till dräneringen och inte stannar kvar i marken och håller din grund fuktig. Lägger man sand på gruset för att kunna lägga plattor, då kan sanden transporteras ner till dräneringen
3 svar · 3,6k läst
F
frihopper: Det här kanske var lite för mastig fråga, ber om ursäkt för det. Min främsta fråga just nu är framförallt hur jag ska lösa uppvärmningen. Kommer förmodligen inte gjuta något golv nu på några månader. Ska jag montera tillbaka radiatorerna eller installera en fläktkonvektor eller nåt?
1 svar · 7,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Hmm...jag snabbgooglade efter finja allround och hamnade här: http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/4704/golvavjamning_finja_allround och där har man vänt på kg/mm och istället skrivit mm/kg, vilket jag använde för ett överslag.....och då blir det ju fel. Du har räknat rätt. För 12k kan man ju få hem en bil som pumpar ut färdig produkt.... Som andra varit inne på,
12 svar · 6,7k läst
·
F
Fredrik Å: Hej Vi penslade kallasfalt mellan isodränlisten och markytan. Har för mig att det tom rekommenderas enligt monteringsanvisningen om det var mer än x cm mellan listen och markytan. Fredrik
1 svar · 1,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: Så länge du bara målar väggarna och gör det med rätt färg så torde det inte vara några bekymmer.
1 svar · 1,4k läst
R
SBH: formen får bli som den blir. sen kan du märka upp inuti formen så gjutningen blir i våg
1 svar · 9,3k läst
S
SwiftD: Okej, jag har nyligen murat upp runt 662 lecablock på runt 22 meter grund som jag också fick gjuta. Det var typ en 2m hög och 14 lång yttervägg samt en 7-8m hög och 8m bred gavelvägg, samt en 4 mindre innerväggar. Material / Antal Grovbetong 1000kg 8 Grovbetong 25kg 24 Armeringjärn 12mm 6m 40 Armeringjärn 8mm 10 Murblock 29x19x59 500 Murblock 25x19x59 162 Lättklinkerbalk 290 Dörr 1
2 svar · 19,7k läst
MathiasS
MathiasS: Misstaget att låta betongnissarna tömma slangar och ränna i EN stor hög gör man bara en gång. Sedan lär man sig att dela upp dessa i högar man orkar bära eller iaf flytta på.....:) I detta fall verkar det ju dock vara hanterbart!
3 svar · 4,9k läst
M
Malten: Ja de låter ju som att du tänker rätt, vanligt att de är stuprörs anslutningar som glider isär eller är trasiga, Så de blir lokalt fuktutslag på väggen. Fixa de å sätt fast platonmattan så ska du se de blir bra.
5 svar · 5,4k läst
·
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: [citat] Ok, som sagt, med den RF du har i plattan skulle jag inte vara orolig. Fukten i betongen jämnar ut sig med tiden.
6 svar · 4,0k läst
Moving
Moving: Typ denna men vit och märkt Anticimex.fanns i ett skåp, är dom köpta eller hyrda? http://www.trygghetsvakten.se/fuktordboken/abc/corroventa För att ut-slangen ska ligga bra ligger avfuktaren uppochner, kan det göra något?
0 svar · 1,4k läst
R
Reqans: Har länge funderat på att göra om badrummet, gubben som byggde huset var smart och dra slingor i golvet som går på vanliga värmesystemen. Men det är helt oisolerat mm. Känner att det försvinner väldigt mycket värme den vägen, har funderat på att bila upp golvet och isolera det. Har läst lite om betong som samtidigt isolerar, är den värd sitt pris och hur effektiv är den? Det är
0 svar · 995 läst
O
oakboom: Det blev ingen sprängning men nu kan iaf bilen stå på sin nya plats vilket var huvudsyftet. Uppfarten blev en blandning av betong, berg och marksten, den enda vägen jag såg möjlig då jag gjort allting själv. Skönhetspriserna kommer dock att utebli. [bild] [bild] [bild] [bild]
4 svar · 7,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag vet inte själv, har klarat mig hittils. De enda smådjur jag haft sedan vi byggde 2010 är flugor och guldögonsländor. De senare är riktigt söta och gör ingen skada. Det är bara att ta dem i nypan och slänga i soppåsen.Förövrigt är både guldögonsländor och flugor historia nu efter fyra år. Jag saknar faktiskt sländorna lite grand [bild] Här kanske du kan läsa lite
7 svar · 10,8k läst
·
G
Glad Amatör 76: Tja, värmeförlusten kan man välan eventuellt acceptera men sedan påstår ju en del att man kan få problem med kondens eller något om man kör golvvärme. Är det inte så?
16 svar · 6,9k läst
·
A
AnnetteN: Är det månne en OK lösning att göra som bilden visar? Det handlar om att centralt i en källare göra ett nytt badrumsgolv med golvvärme. Handlar om ca 5m². Huset är från -40 och takhöjden är låg nog som det är, ca 2,10. Vet inte om det går att få ned 100mm isolerskiva under nuvarande kaka. Funderar på EPScement för att slippa isolersarg mot nuvarande betong + kortare torktid.
0 svar · 1,6k läst
·
A
andersmc: Har du ett fast pris så är materialet entreprenörens. Du vet ju faktiskt inte om det verkligen är överblivet, entreprenören kanske passade på att beställa material till nästa jobb på en gång. Hade han däremot fakturerat dig för även detta material, hade det givetvis varit ditt. Och det hade väl bara varit krångligare? Entreprenören hade sålt onödigt mycket material till dig
4 svar · 2,4k läst
M
Mfrazn: Vi har samma utmaning på vår tomt. Är väldigt intresserad att se hur ni löst det med hus/garage mm Finns det möjlighet att se några bilder? Tack på förhand!
3 svar · 4,5k läst
D
dreamie: :eek: Det verkar som om mitt hus (där det finns kommunalt dagvattenavlopp (brunn) ca. 7m från husknuten) har dagvatten avrinning till en stenkista tvärs under min garageuppfart under granntomten (som i.o.f. i detta nu är en obebyggd kommunal tomt). Finns det inga regler för hur detta skall göras? Hur allvarligt är det? Kan man åberopa dolt fel av byggfirman som gjorde detta (10 år i
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.