Hej
Bor i en hus som är ett radhus och planerar lite att göra om på framsidan.
Just nu har jag en liten gräsplätt på 2,4x6,5meter som jag planerar att ta bort.
Tänkte ha bilen där på sommaren (kör in bilen på vintern i garaget) och på så sätt inte så i vägen
för andra bilar och sopbilen.
När min vägg i vägg granne fick höra min plan så sken han upp för han hade precis samma tanke men har inte haft tid eller ork att göra detta. Så då tänkte vi göra det ihop och dela kostnaden.

Tänkte hyra en liten "padda" eller "rundplatta" från cramo, ska se vad de tar för att hyra den en helg
Sedan tänkte jag makadam eftersom det är billigare och enklare än plattor eftersom efter ett tag där bilen står kan det ju trycka ner så då behöver man "bara" lägga på mer makadam.

Så jag räknar på 10m3 då det blir ca 13x2,4x0,3m så det borde ju räcka.
Priset vet jag inte riktigt men ska höra mig för runt omkring här.

Det jag undrar är två saker, är detta en bra ide och hur många kubik är det på ett lastbilsflak?

Jag har gjort liknande i omgångar på min uppfart. Jag skulke gräva ut ungefär som du är inne på, drygt 30 cm djupt. Sedan geo-textil och sedan 0-15 på det och padda den. Fyller du och paddar i 10cm omgångar borde det bli rätt stadigt. Avsluta med 3-5cm 5 mm kross så får du en fin yta.

o fasiken, det var riktigt bra information
Ska erkänna att jag planerade bara att köra med samma storlek på hela djupet.

Hur mycket kan en lastbilflak rymma?

En liten grov prisbild kommer här, baserat på egna erfarenheter från sommarens markarbeten.

Hyra padda: 1200 kr
Hyra minigrävare: 2500 kr
Container för att köra bort 10 kubik material: 3000 kr.
Makadam 15 ton (10 kubik): 2500 kr tippat på plats
Markduk byggmax: 100 kr

En lastbil kan ta ca 10-15 ton. En kubik =~1,5 ton. Gräv ut lite mindre djupt så klarar ni er på en lastbil. Jag tror det går alldeles utmärkt att bara gräva ut 15 cm, tippa på makadam och packa ihop det. Kom ihåg fiberduken under makadamen. Vill ni sedan ha en snyggare yta kan ni lägga fiberduk N1 ovanpå makadamen och sedan finkross.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack för info.
Ska räcka med en lastbil men som både du och Robert skrev om duken som jag totalt glömt bort :)
Ska kolla runt lite på priset på en last makadam för det är den som kan variera som tusan

Som Robert-san01 skriver så kör inte bara med makadam utan kör med "väggrus" och markduk i botten så blir det mycket stabilare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.