Byggahus.se

Fukt i torpargrund/ krypgrund tegelhus

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag bor i ett tegelhus i Belgien. Huset är 10år gammalt och har krypgrund. Klimatet här är ungefär så här: ofta regnigt och fuktigt samt blåsigt. Sommaren är mkt varm och när det regnar så är det rejält. Höst och vinter är milda men mkt regniga. Blir ngn gng minusgrader och sällan men ibland lite snö.

I min krypgrund har jag ingen isolering och ingen ventilation förutom de vanliga permanent öppna små gallren. Jag har ingen uppvärmning.
    Jag ser att jag har mkt fukt (droppar i undertaket och på rör i krypkällaren) och viss del av ngt som jag tror är vitmögel.
    Jag har ledningar i källaren som jag tror skapar kondens då de forslar ut varmt spillvatten.
    Det jag tror är mögel har bildats i väggar och på marken (sträck under där det nog droppat ner). Det ser nu inte ut att ha etablerats så starkt ännu.
    På rören ser jag att det droppat ner (under flera år) upplöst fogmassa(det material som ligger mellan mina betongblock).

Frågor:
    1. Hur ska jag sanera bort möglet? Vilka medel rekommenderas?
    2. Hur ska jag få en bra miljö? Ventilation/ värmesystem?
    3. Ska jag isolera runt ledningarna, vilket material?
    4. Vilka system bör man installera för att hålla koll?
    5. Andra problem eller åtgärder jag kanske inte tänkt på?

Här i Belgien känns standard och professionalism helt annan än i Sverige. Generellt så är mkt korrupt och byggstandard följs ofta inte. Tycker inte att de verkar ha kunnande här om ovanstående problem. När jag letar lite på internet i svenska forum ser jag hur mkt mer kunnande och material som finns tillbuds.

Jag är mkt tacksam för tips och hjälp till lösande av mina problem.

Mvh
    Fredrik

2. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    1. Borasol Special fungerar väldigt bra mot mögel.

2. Lägg ut dränerande material om det inte redan finns, plasta åtminstone mark och kanske upp till marknivå på väggar men inte ända upp, isolera mark och vägg med cellplast eller krypgrundsisolering, installera en sorptionsavfuktare och eventuellt värme via en trygghetsvakt.

3. Finns sådan svart rörisolering, sätt på det. Kolla så det inte är bara kondens som är boven.

4. Fuktmätare, tempmätare.

5. Samla inget organiskt material där nere.

Kolla med en expert, jag är bara en amatör.

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Varmvattenrör skapar ingen kondens, tvärtom.

Kondens får du bara på ytor som är kallare än luften.

Vad murar man med i Belgien om det löser upp sig av fukt?! ("fogmassa")

Det vita är mögel och inte saltutfällningar?

4. G
    Medlem · Nivå 14
    Glöm inte att du bor i ett tegelhus och ej i ett svensk trähus som kan mögla och ruttna sönder av fukt. Det är två olika världar. Det ena byggs av en snickare och det andra av en murare och av tradition anpassad till klimat som den står i.
    Prata hellre med en belgisk murare i stället för att undervärdera deras kunnande :).
    gaia