8 913 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Träreglar ingjutna i källar-yttervägg
Efter att ha snackat med markarbetarna och fått en väldigt "flummig" känsla av dem så funderar jag mer och mer på att försöka lösa det själv. De verkar liksom knappt vilja göra det eftersom det är fel att bara göra en liten bit, förstår dem men får se vad de säger när de kommer.gaia skrev:
Hur som helst. Läst på lite om kallasfalt och förstår att det inte används idag pga av att väggen skall kunna andas inifrån och ut. Men om jag nu putsar väggen på insidan och målar med silikat och sedan smetar på kallasfalt lokalt på/i och runt sprickan på utsidan så kan väl detta knappast göra någon skada? Oavsett hur det resterade systemet ser ut (skall kolla upp det mer när jag rivit färdigt där inne). Blir ju en sådan liten yta vi pratar om och väggen kan ju som sagt andas till 100% från insidan.
Kan vara villig att chansa på att detta räcker eftersom att jag ändå "vattensäkrar" källaren. Kommer det in så bör det inte behöva bli mer än lite moppande. Dessutom känns det rätt kass att göra för mycket om jag bor här om 5-10år när det faktiskt blir aktuellt att göra hela längan.
Redigerat:
Kör du kallasfalt det funkar fint det är en så begränsad yta...
Gräv så långt som behövs, dvs som du ser sprickan och lite till på med några lager asfalt och gärna en remsa om du har fyll sedan med material du har bara det inte är dränerande då kommer du leda vatten till fasaden vill du vara riktigt över nitisk gräver du lite slänt utåt i gropen innan du fyller så du får ett fall i det orörda materialet...
/Peter
Gräv så långt som behövs, dvs som du ser sprickan och lite till på med några lager asfalt och gärna en remsa om du har fyll sedan med material du har bara det inte är dränerande då kommer du leda vatten till fasaden vill du vara riktigt över nitisk gräver du lite slänt utåt i gropen innan du fyller så du får ett fall i det orörda materialet...
/Peter
Låter bra. Typ så jag tänkt göra. Har även en "grop" med singel under källarfönstret som är precis där sprickan är. Tänkte fylla denna med samma material som det är i resten av marken och lägga stenar med fall där istället.
Hur stor spricka kan man tänkas laga på detta sättet. Säg att sprickan skulle vara 3mm bred på tjockaste ställena. Räcker det om jag gör såhär och slänger på remsa eller bör jag då börja bila och greja för att gjuta i först.
Hur stor spricka kan man tänkas laga på detta sättet. Säg att sprickan skulle vara 3mm bred på tjockaste ställena. Räcker det om jag gör såhär och slänger på remsa eller bör jag då börja bila och greja för att gjuta i först.
asfalten är en seg massa men pensla in en glasfiberremsa så att sprickan blir täckt ordentligt. Är det stor hål så ska man laga den med annat. Du får se först när du grävt upp på stället.
Firmor vill hellre göra alltet än att bara täta en ynklig spricka som blir verkligen dyrt i förhållande till jobbets omfattning.
Gör det själv när våren kommer.
Man får höra mycket konstigt ang omdräneringar som görs i tid och otid. Jag kallar det dräneringshysteri
.
Jag tycker att man ska dränera om först när grundvattens nivå är så högt att det står vatten på källargolvet
.
Andra tycker att man ska göra det för att dräneringen har blivit gammal och kanske slutar fungera .....
gaia
Firmor vill hellre göra alltet än att bara täta en ynklig spricka som blir verkligen dyrt i förhållande till jobbets omfattning.
Gör det själv när våren kommer.
Man får höra mycket konstigt ang omdräneringar som görs i tid och otid. Jag kallar det dräneringshysteri
Jag tycker att man ska dränera om först när grundvattens nivå är så högt att det står vatten på källargolvet
Andra tycker att man ska göra det för att dräneringen har blivit gammal och kanske slutar fungera .....
gaia
Precis detta jag tänker med. Grejen är liksom att golv och väggar är snortorra i övrigt. Känns så fruktansvärt onödigt att göra för mycket när det bara är sprickan som är problemet.
Och om det skulle hända något så har jag som sagt putsade väggar och klinkers så en våtdammsugare borde kunna göra att jag kan gå vidare med mitt liv. Känner att jag är villig att ta denna risken.
Och om det skulle hända något så har jag som sagt putsade väggar och klinkers så en våtdammsugare borde kunna göra att jag kan gå vidare med mitt liv. Känner att jag är villig att ta denna risken.
@gaia .Jag vill hävda att det beror helt på förutsättningarna.
I mitt fall så är souterrängväningen inte en källare utan full boyta och då vill iaf inte jag chansa med dräneringen.
Better safe then sorry ...
Fredrik
I mitt fall så är souterrängväningen inte en källare utan full boyta och då vill iaf inte jag chansa med dräneringen.
Better safe then sorry ...
Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden