Byggahus.se

Fråga om lutning / fall från hus

  1. mg765
    Medlem · Nivå 8
    Hej, vi har nyligen köpt ett Älvsbyhus från 2005 med krypgrund som jag inbillar mig är svåravfuktad. En Acetec PD-250 sorbtionsavfuktare går tungt för att orka med att avfukta trots flera optimeringar.

    Jag har reagerat på att marklutningen från huset är bristfällig och jag misstänker därför haltande dränering. Huset är 10 år gammalt och jag vet inte hur lutningen såg ut innan tomten finplanerades, men mäter jag med vattenpass och linjal verkar det som lutningen är 0 från husgrunden.

    Cirka 60-100cm ut från husgrunden ligger grus/makadam, men nivån ligger i höjd eller under matjorden. Det var svårt att få på bild men förhoppningsvis kan nedan bilder och illustration förklara vad jag menar.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9328.jpg

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9324.jpg

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    illustration.jpg



    Jag har två frågor som jag hoppas få inspel och råd på:

    1: Borde jag fylla upp med makadam mot grundmuren för att få en bättre lutning från huset? Se nedan illustration:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    illustration2.jpg


    2: Enligt byggritningar skulle huset byggas med planerad marklutning från huset, men idag kan jag inte se eller mäta fram någon sådan. Kan det vara felgjort? Eller finns lutningen i underliggande marklager under matjorden? Eller kan marklutningen har förändras under tid?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9331.jpg

    IMG_9335.jpg

    PS: Lyckades bifoga en dublettbild nedan som jag inte får bort.
     
    Redigerat 4 jan 2015 22:18
  2. S
    Anonym
    lite extra makadam/grus hjälper inte någon avrinning.
    frågan är väl mer hur rören ser ut runt huset.
    dräneringsrören kanske är kassa eller fel placerade.
    hur ser konstruktionen ut runt grunden?
     
  3. mg765
    Medlem · Nivå 8
    Redigerat 4 jan 2015 22:58
  4. S
    Anonym
    det måste kollas. kan bli mycket bättre med en förbättrad dränering
     
  5. byggsson
    Medlem · Nivå 6
    Hej!

    Den där grunden har Älvsbyhus kört med hur länge som helst och byggt flera tusentals hus med (med lite små-variationer över åren då man använt sig av olika sätt att avfukta grunden). Även om den har sina nackdelar, så går det att få till en fungerande grund, men kan krävas lite lokala anpassningar beroende på dina specifika markförhållanden.

    Har du möjlighet att berätta lite mer om de problem som du upplever med PD-250? Du skriver att huset är ca 10 år gammalt, så jag antar att det levererades med en Woods kondensavfuktare som du bytt ut?
     
  6. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Det ser ju faktiskt ut som om det inte är någon dränering! Mycket märkligt måste jag säga... Har du möjlighet borde du fråga hur Älvsbyhus har tänkt sig detta?! De kanske har lagt dränering, men det ingen utritad på bilden iaf.
     
  7. Bödde
    Medlem Nivå 9
    oj... Såg nu att det visst var med dränering... Översta bilden öppnades inte när jag först tittade. Glöm mitt inlägg, sorry...
     
  8. mg765
    Medlem · Nivå 8
    @SBH:
    Ursäkta en kanske dum fråga, men kan du ge en hint om ungefär vad jag bör titta på om jag gräver ner bit?

    @byggsson:
    Huset hade tidigare en kondensavfuktare men tidigare ägaren har bytte ut den till denna sorbtionsavfuktare vilket jag tycker var klokt. Avfuktaren har gått konstant sedan vi flyttade in i höstas (11kwh/dygn året om) så jag har gjort en del optimeringar i krypgrunden. Bland annat dragit upp byggplasten en liten bit på grundmuren över rasskydden efter de nuvarande rekommendationerna, tejpat skarvar och dragit spirorör .

    Men ändå tycker jag den går tungt (jämfört med andra andra trådar jag följt). Idag i januari med 0 grader utomhus (och 82% RF enligt SMHI), och 9 grader i krypgrunden har den gått nästan hela dagen, förbrukat ca 9 kwh. Den är inställd på 65% RF och energisparläget som tillåts släppa upp RF en procent för varje grad understigande 15 grader. Om jag stänger av avfuktaren smyger RF upp till 80% på ett par timmar.

    Jag fumlar lite efter svar på hur jag kan få ner driftkostnaden. Jag har lite slut på idéer och började därför misstänka dräneringen, men det kanske inte alls är relevant i mitt fall.
     
  9. S
    Anonym
    om du har dränering i backen .
    vad för matrial runt denna?
    i vilken höjd i jämnförelse till grundkonstruktionen. den ska ligga under grundmuren
     
  10. Bästa svaret

    byggsson
    Medlem · Nivå 6
    Det låter som du läst på ämnet, samt gjort bra åtgärder tycker jag. Som du säkert insett så är krypgrundsavfuktning en hel vetenskap där man kan variera många olika parametrar och säkert skriva tjocka böcker i ämnet.

    Som jag tolkar dig så fungerar grunden, men du vill få ner strömförbrukningen på avfuktaren. Först vill jag bara påminna dig om att du i sånt fall inte behöver göra några förändringar i närtid; känn dig inte stressad.

    Det finns inga superbra återgärder som fungerar i alla lägen, men här kommer några förslag:

    * PD-250 har rejält flås. Du känner säkert till paradoxen med att sorptionsavfuktaren skapar undertryck när den blåser ut fuktig luft ur grunden, och därmed "riskerar" att suga in fuktig luft in i grunden från marken under plasten eller utifrån. Mängd luft ut = Mängd luft in. Alltid! Det vissa gör är att se till att krypgrunden är så tät som möjligt. Dvs
    - tejpa alla plastskarvar med kraftig tejp (typ T-Flex eller liknande),
    - fogskumma mellan syll och kantbalk,
    - vissa överväger flera lager plast på marken.
    Sammanfattningsvis så sugs då den mesta luften ned i krypgrunden från bostaden, vilket (av vissa) anses vara den mest "torra" luften som finns tillgänglig.

    * Labba med/Sänk hastigheten på PD-250'ns fläktar. Har för mig jag såg ett elkopplingsschema där man kunde modda PD-250'ns fläkthastighet.

    * Överväg att köra med dubbla avfuktare:
    - En Woods kondensavfuktare som gör huvudjobbet i avfuktningen (=billigast)
    - Låt PD-250'n (i sparläge) enbart hantera luftomsättningen i grunden genom att sätta dess RF-inställning till en högre accepterad RF.

    PD-150 klarar att avfukta min Älvsbyhus-grund som är 100 kvm (även om databladsspecifikationen säger annorlunda) http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3370-0-asc-0.html
     
  11. mg765
    Medlem · Nivå 8
    Tack för ett långt och utförligt svar byggsson. Jag ser i din länkade tråd att du också jobbat mycket med att optimera din krypgrund.

    - Jag har tejpat de flesta skarvar men inte alla. Jag ska göra som du och skarva precis överallt.
    - Jag ser att att du tejpat upp kanterna mot grundmuren. Sitter den tejpen kvar idag ett par år senare?
    - Upplevde du stor skillnad i driftkostnad efter att du tejpat varenda skarv samt tätningen med fogskum?
    - Har du bild på din fogskumning mellan syll/kantbalk?
    - Köra en Woods avfuktare ska jag definitivt räkna mer på. Tack för tipset.
     
  12. byggsson
    Medlem · Nivå 6
    Jo, jag tejpade upp plasten på kantbalkarna med T-Flex tejp, och den sitter fortfarande som berget. Min grund är nästan som en plastpåse nu... När avfuktaren drar igång och blåser ut luft ur grunden så lättar markplasten, så jag blev tvungen att lägga marksten här och där för att hålla markplasten på plats... :p

    Tyvärr har jag inte gjort några ekonomiska beräkningar... När jag gjorde jobbet i grunden var fokus på att få en grundlösning som fungerar över tid (vid husleveransen var jobbet verkligen slarvigt utfört).

    Mina förslag ovan har potential att sänka driftkostnaden på din avfuktare... men det är otroligt svårt att beräkna return-of-investment på de summor som du lägger ner, kontra den el-kostnad som du besparar. Så tänk till några gånger extra.

    Jag inga bilder på tätningen mellan kantbalk och syll tyvärr.. Jag själv körde med eldriven fogspruta med en tätningsfog. De flesta (som gör momentet) tror jag fogskummar och knivar bort överflödet efter det härdat så man inte begraver syllen bakom en massa skum.

    Ett förslag som jag glömde skriva i inlägget ovan, som jag själv funderat på, men ej gjort är att rulla ut isolering ("krypgrundsisolering" eller "betongtäckmatta") på marken (ej på kantbalkarna)... Dock även detta är svårt att uppskatta om jag får igen pengarna på...

    Under 2014 har min PD-150 i sparläge dragit ca 1355 kWh. Om man räknar med ett elpris inkl transport + skatter etc på 1,5 kr/kWh så blir det 1355*1,5 = 2032,5 kr på ett helt år vilket känns helt okej tycker jag.

    Visst, jag kunde byggt ett hus med platta på mark och sluppit hela problematiken. Dock en isolerad platta på mark med golvvärme hade nog kostat minst 100 000 extra här i Stockholmsområdet, så en snabbkalkyl visar att om min avfuktning kostar 2000 kr/år så hade jag gått plus/minus noll efter ca 50 år med en platta… och om 50 år är jag över 90 och sitter på "hemmet" och tänker på helt andra saker än krypgrunder...

    Men en investering som lätt är värd pengarna är att installera någon/några extra RF/Temp mätare nere i grunden som du lätt kan övervaka. (http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3746.html)
     
    Redigerat 5 jan 2015 23:32
    • Laddar…
  13. L
    Bannad Nivå 8
    Är inte någon expert på dränering eller så. Men såg någon video, de påstod att det kan behövas en pump som pumpar bort vatten från dräneringen, om dräneringsrören ligger djupt och kommunens rör ligger relativt högt. Har du kollat så det systemet fungerar?
     
  14. mg765
    Medlem · Nivå 8
    Min PD-250 har sedan första november dragit 420 kWh. Ett snitt på 7 kWh/dygn mitt i vintern. Vågar knappt spekulera i vad driftkostnaden blir på ett kalenderår med stundande sommarmånader, men jag gissar på cirka 3000 kWh.
     
    Redigerat 5 jan 2015 23:42
  15. mg765
    Medlem · Nivå 8
    Det är ingenting jag har kontrollerat, och vet inte riktigt hur man skulle kunna kontrollera det?

    Någon idé hur man skulle kunna testa att dräneringen är duglig?