Hallå!

I somras grävde vi ur och byggde ut källaren med ca 25m2.. Eftersom det inte har funnits någon dörr in via källaren har jag bara haft lite koll ovanifrån.

Från och till har det varit blött där nere, men jag tror att alla tillfällena har varit via regn ovanifrån. Ovan källarrummet byggs det en inglasad altan, med skjutparti på 3m på vardera sida som brukar vara blöt. Hålen för skjutpartierna är täckta med plast, dock inte 100% tätt, kommer in vatten vid regn när det blåser åt fel håll.

Men nu såg det lite annorlunda ut tyckte jag, ser ju ut som att på ett ställe så är halva understa lagret blött! Men jag förstår inte hur vattnet skulle kunna komma utifrån under mark.

Det är dränerat med isodrän, innan isodränet satten slammades ( ? ) väggen med något som heter Rödgrund från Weber, en avrinningsklack anlades mellan vägg och platta, sedan monterades isodränet..

Hjälp?!

ynetjadoybjibu
aduvqltiyuujc
ighqdcbqgmpskr
sbyqnvusxpyztj

Dränering?

Ser ju ut som inträngande vatten utifrån. Har du någon dräneringsbrunn du kan kolla ner i eller på annat sätt kontrollera att du inte har fulla dräneringsrör med stående vetten.

...det ska väl vara något tätmembran över avrinningsklack ner mot sulan.....

Dräneringen ligger djupare än plattan, något tätmembran ska det inte vara enligt isodrän.. Inspektionsbrunn har jag precis brevid den sidan det är minst vatten.. Men då lär man ju behöva filma?

Tja, har du sådan inträngning och rörinspektör mycket under plattan borde du väl se vatten i brunnen själv om detta nu är problemet. Om läget på rören stämmer borde de vara fulla innan ska ska få vatteninträngning

Jag ska ut och kika på det imorgon när det är ljusare..

Om ni byggde ut källaren och dräneringen i somras så vet ni väl kanske också var ni ledde dräneringsrören också. Går de till en stenkista eller ett dike? För de slutar väl inte i bara intet hoppas jag?

Är det inte så att detta är dagvatten som kommer uppifrån? Takvatten?

Dränrören går vidare till avloppet, som är kopplat till kommunens ledningar.. Kan det vara så enkelt att det är takvattnet? För det är ännu inte kopplat någonstans, det rinner rakt ner i marken.. :O
Den sidan där det är blötast kommer vatten från typ 60m2 tak, dock vid andra hörnet..

Däremot lutar säkert marken åt det håll där det är blött i källaren.. Det gör det absolut på den sidan där det är mindre vatten.. På långsidan där det är torrt kommer inget dagvatten och lutningen är bort från kåken.. Kanske får se till o skotta lite grus innan tjälen kommer.. (Och leda bort takvatten.. :o )

Där har du nog svaret. Åk till närmsta bygghandel och köp rör .Har du inget dagvatten färdigt så ta vanliga avloppsrör och gör ett tillfälligt system på några meter där du leder bort det från huset och ut på gatan/gräsmattan.
Enklast är en böj och sedan bara ett rör som ligger med fall på marken bort från huset.
Inget grus närmast huset.Det ska vara tätt material med lutning bort från huset annars uppnår du ingen avrinning
Fredrik

Har ordnat fram prylar så jag kan leda bort vattnet, med grus menade jag 0-32, så det blir tätt.. Nu är det bara att vänta på nästa regn!

Det funkar säkert.
Vissa har för sig att det ska vara dräneringsgrus vid väggen.
Det enda som händer är att vattnet rinner in i väggen istället för iväg från huset.
Fredrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.