Lyfter denna gamla tråd. :)

Finns det några bra och billiga mätare där ute, gärna trådlös?

Själv hade jag från början nån variant från Clas Ohlson med "vanlig" mottagarenhet (typ Oregon) och två trådlösa givare, men det var så dålig mottagning (givarna sitter i krypgrunden upp till ca 15m från mottagaren) att jag bytte till detta istället:

TFA Klimalogg Pro (699kr/st):
http://www.conrad.se/Hygrometer-TFA...nrad-swe&pi=396442&ci=SHOP_AREA_34939_0601115

TFA 30.3180 (239kr/st)
http://www.conrad.se/TFA-30%2e3180-...-swe&pi=396443&ci=SHOP_AREA_17626_1101030

Fördelen med denna är också att det följer med en USB-dongel till mottagaren så att man exportera mätvärdena till CSV-fil eller till TFA's egna verktyg. Sen kör denna på 868MHz istället för 433MHz, och jag upplever att det är mycket bättre mottagning, nästan inga missade mätpunkter alls. Om det beror på att givarna har bättre räckvidd eller att det finns mindre störningar/andra enheter på 868MHz vet jag inte, men det funkar iaf bättre.

Dessutom var det väldigt enkelt att "para ihop" givare och mottagare, funkade mycket bättre än med det gamla systemet från CO, och TFA systemet stödjer 8 enheter.

Mvh,
Robert

Dark_Helmet skrev:
Jag har ingen aning om hur luftfuktighetsmätaren fungerar så jag vet inte om den på något sätt baseras på temperaturen som den själv mäter.
ja, det gör den och därför heter det relativ fukthalr dvs relaterat till temperaturen

Joukko skrev:
Kan detta paket fungera? [länk]
Eller ska man spara ihop pengar ett tag och köpa den på Conrad?
Ingen?

Mikael_L
MathiasS skrev:
En till fundering:

Att mäta RF är en sak, och uppenbarligen rätt lätt. Men vad är det man vill mäta egentligen? Att ha en samling mätdata med rf-nivå vid ett antal tidpunkter, vad säger det egentligen? Är det inte någon typ av aggregerad RF som byggnaden utsätts för som är intressant? Hur beräknas den lämpligen?
Hur tänker du här? Utveckla.
Spännande tankar. För det är som du säger, mäta är en sak, samla data en annan sak och utvärdera data en tredje sak.

Jag vet inte vad jag blabbade om för NIO ÅR SEDAN. Ska man verkligen behöva stå till svars för det nu?

Min nuvarande uppfattningsmodell av verkligheten antyder att RF är bra att mäta och att över tid så kommer all materia, luft och byggnadsdelar, anta samma RF. En specifik fuktkvot kommer vara tillräckligt för att bedöma risken för påväxt.

Den aggregerade RFen jag pratar om är ju RF i varje tidpunkt, såsom den kan mätas.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja sedär, tråden var alltså såååå gammal. Ja jag kollade tydligen inte så noga. ;)

Men visst, jag tror som dig. Man behöver nog inte komplicera detta alltför mycket, RF får gärna regelmässigt hålla sig på en tryggt låg nivå som är under risken för skador och påväxt.
Och sen är nog kortvariga höjningar något större problem ifall det finns fuktbuffrande förmåga i det som kan skadas, t.ex. trä kan ta upp lite fukt utan att RF omedelbart sticker iväg.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.