Jo, jag har ett litet bonushus med en källare på 20m2. Källaren har ett golv bestående av delvis betong och delvis tegelsten direkt på grusmark, grundvattennivån ligger kanske en meter djupare.
Källaren har ingen markbrunn och avloppet ligger över källarnivån.

Huset ligger kloss mot kommunal väg så en extern dränering är väldigt svår, om inte omöjlig att få till och material mot utsidan av källarmuren är makadam.

Stuprören är för tillfället inte kopplade till spillvattensystemet och vatten rinner ner rakt mot muren sedan flera decennier. Källaren är med andra ord ordentligt fuktig, puts har fallit av nästan helt och fuktgenomslag finns såklart.

Min önskan är att få bort så mycket som möjligt av fukten i källaren och har kommit på ett antal saker som skall göras, bl.a. skall stuprören kopplas till spillvattensystemet under våren för att leda bort regnvattnet.

En annan tanke var att gräva en pumpgrop, lägga ut lite dräneringsrör i källaren och på med markduk och sedan tvättad makadam.
Men nu till problemet.
En knapp dm under tegelstenarna i golvet ligger klacken. Eller rättare sagt den understa betongstenen så jag misstänker att utgrävning av källaren kan vara en minst sagt dum idé...

Hur hade ni gjort?

Källaren skall inte användas till annat än placeringen av en varmvattenberedare och div vatten och avloppsdragning i källartaket.

Foton finns under "bilder"

Callmenobody skrev:
bl.a. skall stuprören kopplas till spillvattensystemet under våren för att leda bort regnvattnet.
Nej, det skall du INTE göra.

Ingen kommun vill ha takavvattning eller dränvatten kopplat till spillvattensystemet.
Det är på grund av såna här felkopplingar och läckande rörgravar som reningsverken bräddar runt om i Sverige vid kraftiga skyfall.

Dränvatten och takavvattning skall kopplas till dagvattensystem.

Finns inte dagvattensystem att tillgå KANSKE du kan få ett ok att koppla som du tänkt...

yngveson skrev:
Nej, det skall du INTE göra.

Ingen kommun vill ha takavvattning eller dränvatten kopplat till spillvattensystemet.
Det är på grund av såna här felkopplingar och läckande rörgravar som reningsverken bräddar runt om i Sverige vid kraftiga skyfall.

Dränvatten och takavvattning skall kopplas till dagvattensystem.

Finns inte dagvattensystem att tillgå KANSKE du kan få ett ok att koppla som du tänkt...
Skit, jag förväxlar orden. Självklart menar jag dagvattensystemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.