Ca 10*15

Jag antar att det handlar om samma hus som i din andra tråd.

På mäklarbilderna ser källaren ut att vara byggd av någon typ av prefabricerade betongelement.
Om det är så kan det vara en s.k. EW-grund. Fabrikstillverkade betongelement med ingjutna tryckimpregnerade träreglar, reglarna ruttnar ju inte men dom luktar när dom utsätts för fukt.
Dyrt och krångligt att åtgärda då reglarna och betongen är en samverkande enhet.

Det finns några gamla trådar om EW-grunder här på forumet.

benderama skrev:
Ca 10*15
Vilket, om vi tänker oss en rektangel med sidorna 10 och 15 meter, alltså blir 2x10 + 2x15 = 50 löpmeter. Med en kostnad någonstans mellan 1000:- och 3000:- per löpmeter beroende på en massa olika faktorer alltså mellan 50 och 150 tKr. Så i värsta fall kostnaden för att bara lyfta upp huset och köra iväg det en bit...

Om det nu är dräneringen som är problemet.

Nu läste jag att moderna krypgrund är faktisk bättre än plangrund. Så jag kommer nog behålla krypgrund men modernisera så den blir fuktsäker. Det borde vara en billigare och lättare eller?

benderama skrev:
Nu läste jag att moderna krypgrund är faktisk bättre än plangrund. Så jag kommer nog behålla krypgrund men modernisera så den blir fuktsäker. Det borde vara en billigare och lättare eller?
Jaha, har du krypgrund? Ja, är den gammal så finns det grejjor att göra idag som har god chans att fungera. Att täta och sätta in någon sorts avfuktare (som är gjord för krypgrund) är en rekommenderad väg att gå.

Men beroende på markförhållandena så kan du ev. fortfarande behöva dränering. Vid krypgrund så blir det ju dock inte alls lika dyrt eftersom man inte behöver gräva alls lika djupt som vid källare under jord.

benderama skrev:
Vet inte vad plangrund är, platta eller? Tror att platta med isolering under (och rätt skikt, kapillärbrytande, plast o.s.v.) är den minst dåliga konstruktionen i dagsläget.

Men visst går det att modernisera en gammal krypgrund. Var beredd på lika många förslag på lösningar som antal personer du frågar dock ("måste ventileras", "ventilering är ett kortsiktigt misstag", "avfuktare är bara bortkastade pengar", "värm upp grunden för att torka ut den", "värm absolut inte upp grunden, det skapar mikroklimat och köldbryggor" och 1000 andra motsägande goda råd).

Oavsett vilken väg du väljer tror jag ändå att du inte slipper undan dräneringen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.