1 902 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fuktsäker grund - hjälp! akut....
Hej, ska bygga ett litet "hus" att sätta poolens filter och pump i. Har grävt ur marken, lagt markduk och 15 cm macadam. Har satt en plint i varje "hörna". Nu till problemet....Jag hade inte räknat med att behöva isolera huset, vilket jag senare har förstått är helt nödvändigt. Sanden i filter är fuktig och fryser på vintern. En frostvakt ska dock kunna räcka om hyfsat isolerat. Min tanke är att sätta stolparna och sen ca 1 dm upp bygga en " hylla" där filter och punmp ska stå. Funderar på att använda frigolit som bottenisolering? Den suger ju fukt, men gör kanske inte så mycket? I så fall bygger jag som en "spjälbotten" att lägga frigoliten I. Har funderat på att sätta asfa board underst mot (ovanför) makadamen, men tror inte att det blir bra? Bättre med endast frigolit. Väggar o tak isoleras med frigolit, men det bör inte vara några problem. Det är golvet som är stora frågetecknet. Visst hade det varit bäst att gjuta platta med isolering inuti men det är ju ett lite store projekt....Någon som har bra tips om detta?
Näe nu är det feltänkt.
Sandfiltret med fuktig sand kan stå ute. Du tömmer systemet på vatten och lämnar sedan bottenproppen på filtret öppen. Detta gör du när poolvattnet är 10 gr ungefär. Den lilla fukt så kvarstår i filtret ställer inte till med problem. Finns således ingen anledning att ha ett varmt utrymme för poolprylarna.
Sandfiltret med fuktig sand kan stå ute. Du tömmer systemet på vatten och lämnar sedan bottenproppen på filtret öppen. Detta gör du när poolvattnet är 10 gr ungefär. Den lilla fukt så kvarstår i filtret ställer inte till med problem. Finns således ingen anledning att ha ett varmt utrymme för poolprylarna.
Tack!! det underlättar ju onekligen.....jag har fått beskedet från firman som ska koppla in grejerna att det måste vara frostfritt...och att det var just filtersanden som fryser. Skönt att de har fel, hoppas de är bättre på kopplingen. Måste inte helller pumpen flyttas in? I så fall borde ju min makadambädd sitta som en smäck? Och möjligen behöva isoleras på väggarna för ljuddämpning?
Om din leverantör av sandfilter menar att det inte kan stå ute på vintern nör det är tömt på vatten tycker jag du ska lyssna på det, eller välja npågot annat fabrikat på filter som tål det.... Jag har ett Astral cantabric som står i frysfågrader på vintern utan problem.
Vattenpumpen måste inte heller flyttas in men du måste givetvis tömma allt på vatten.
Större ventiler bör man montera bort och tömma på vatten, det står vatten bakom "kulan" som kan frysa.
Vattenpumpen måste inte heller flyttas in men du måste givetvis tömma allt på vatten.
Större ventiler bör man montera bort och tömma på vatten, det står vatten bakom "kulan" som kan frysa.
Redigerat:
Klicka här för att svara