Håller på att projekterar ett fritidshus. Vårt problem är att tomten sluttar lite "åt fel håll" och vi skulle gärna vilja höja det lite. Ett alternativ är ju att helt enkelt ha mer isolering under plattan, men undrar, finns det någon som helst nackdel med tjock isolering, kanske tom 400mm. (bortsett från priset jämfört med att fylla upp med grus istället, även om grus också kostar samt arbete med att packa osv).

Isolering (EPS eller XPS) sätter sig något med tiden,
som max. tillåten långvarig belastning brukar man ange
en belastning som beräknas ge 2% eller 3% sättning på 50år.
Så, ju tjockare isolering ju mer sättning kan du räkna med.

-Detta kan vara värt att tänka på när man dimensionerar
isoleringen under bärande väggar (Inre & Yttre väggar).
En vanlig kantförstyvad platta på mark görs ofta med endast
100mm isolering under förstyvningen, voten, detta för att ge
plats för tjockare betong & mer armering. Men detta hjälper även
till att minska framtida sättningar.

-Så, isolera 400mm under plattan du,
men kanske lite mindre under bärande konstruktioner.

TS skriver det inte rent ut, och jag kanske övertolkar....

Men det är väl inte så att TS tänkt sig att fylla ut en sluttning med isolering istället för makadam m.a.o att ha en tjockare isolering under en del av huset och lite mindre på den högsta punkten? :x

Detta hörs ju inte så bra i så fall, med tanke på ovanstående inlägg om ihoptryckningen, i millimeter borde det då sättas sig mest där isoleringen är tjockast.
Att ha ett jämntjockt lager isolering är nog smartast (förutom vid balkförstyvningarna). :confused:

Då kan det bli Kronobergs svar på lutande tornet i Pisa :cool:

roland53 skrev:
TS skriver det inte rent ut, och jag kanske övertolkar....

Men det är väl inte så att TS tänkt sig att fylla ut en sluttning med isolering istället för makadam m.a.o att ha en tjockare isolering under en del av huset och lite mindre på den högsta punkten? :x

Detta hörs ju inte så bra i så fall, med tanke på ovanstående inlägg om ihoptryckningen, i millimeter borde det då sättas sig mest där isoleringen är tjockast.
Att ha ett jämntjockt lager isolering är nog smartast (förutom vid balkförstyvningarna). :confused:

Då kan det bli Kronobergs svar på lutande tornet i Pisa :cool:
Neh, så hade jag inte tänk, som tur är...☺). Frågan var alltså om det finns någon nackdel att ersätta 10-20 cm makadam med 10-20 cm isolering, dvs precis det hakarer svarade på, så tackar för båda svaren

Finns en annan nackdel också. Vid en inte alltför tjock golvisolering värmer huset upp marken under och risken för tjällyftning minskar. Dock kommer man runt detta genom att använda en utkragande tjälisolering. En sådan kanske till och med är standard att använda åtminstone vid bygge av fritidshus?

Som sagt, alltför tjock isolering av platta på mark utan eller med för liten utkragning kan göra att man får tjäle under huset.

Hör ni, nu snackar vi om Småland!

För övrigt spelar det väl inte så stor roll hur tjock isolering man har,
om huset ändå står ouppvärmt långa tider.

Här, på gränsen till småländska höglandet (80 möh), har jag 300 mm isolering under plattan.
100 mm till hade nog varken gjort till eller från (har inte golvvärme).

Stugan ska stå i Blekinge vid kusten, glömde skriva det. Marken är jord och stora stenar, väldigt många stora stenar, och under det berg. Jag tror nog precis som Knockonwood säger att mer eller mindre isolering varken skulle göra så mycket till eller från map tjällyft då stugan kommer stå med underhållsvärme mestadels under den kalla årstiden. Sen är det nog inte så mycket tjäle överhuvudtaget. Utkragning är ingen av de grundfirmor jag frågat som nämnt och på de andra nybyggena har man inte det. Främsta nackdelen med tjock isolering verkar ju vara sättningar, så blir det platta blir det nog då en "standard" och fylla upp med lämpligt material istället. Eller så får det bli en plintgrund som vi tänkte från början, är egentligen bara utseendet och "känslan" vi har emot det.

Vid enbart 400 mm och i Blekinge behöver du inte ta hänsyn till den minskade uppvärmningen av marken. Utkragande isolering som vissa varit inne på minskar inte risken för tjällyft, snarare tvärtom då isoleringens uppgift är att minska värmeflödet från plattans utkanter ut till utomhusluften. Det är i utkanterna av plattan som du har som mest värmeförluster då vägen mellan varmt och kallt är som kortast. I mitten av plattan kan man ha mindre isolering. Så gör man ju t.ex. vid stora lagerhallar. Då isolerar man enbart randen ca 6 m in från ytterkant. Ur fuktsynpunkt är det dock tvärtom. Vill du fortfarande använda en tjockare isolering för att hålla upp huset kan jag rekommendera att använda cellglas istället för cellplast. Det har betydligt större bärighet. Dock betvivlar jag starkt att detta skulle bli billigare än att fylla upp med makadam, detta gäller även vid cellplastalternativet.

falkn skrev:
Utkragande isolering som vissa varit inne på minskar inte risken för tjällyft, snarare tvärtom då isoleringens uppgift är att minska värmeflödet från plattans utkanter ut till utomhusluften.
Sitter och läser gamla inlägg. Vill bara påtala att det här är tokfel så ingen tror att alla håller med bara för att ingen påtalade det.

Tjälisolering läggs för att hindra att marken fryser. På en ouppvärmd platta lägger man alltid isolering under vid tjälfarlig mark.

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.