2 952 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Souterängvåning med invändigt isolerad Leca, riskkonstruktion?
Är spekulant på ett souterränghus där ytterväggarna på källarplanet är uppbyggda av platon-matta, 250 leca-block, 90 invändig min-ull och gips på det. Någon som har någon insikt kring om denna konstruktion är okej eller ej? Några väggar är till stor del motfyllda, några är helt fria. Innanför finns badrum, bastu, sovrum, etc.
Min oro är att det här blir en mögelkonstruktion á la 70-talets gillestuga. Men kanske är lecan tillräckligt isolerande för att det ska fungera okej?
Huset är från detta millenium, så platonmattan borde ju vara okej.
Tack för input!
Min oro är att det här blir en mögelkonstruktion á la 70-talets gillestuga. Men kanske är lecan tillräckligt isolerande för att det ska fungera okej?
Huset är från detta millenium, så platonmattan borde ju vara okej.
Tack för input!
Nä, det är ju ingen höjdarkonstruktion. Fukt kommer att vandra i lecaväggen och mot isoleringen (värmeväxlingen) så jag skulle tro att dina farhågor är korrekta.
I mina föräldrars hus var det likadant men då med plast mot lecaväggen.
I mina föräldrars hus var det likadant men då med plast mot lecaväggen.
Tack för svar!anders07 skrev:
Fick dina föräldrar problem? Kan ju vara så att det finns plast här också, om det hjälper med plast får jag försöka undersöka om det finns. Men jag blir lite rädd för badrummet då om det är gips mellan tätskikt och plast!
Om vi antar att platonmattan är relativt tät så borde ju fukttrycket från marken inte vara någon fara. Då är det vad jag förstår fuktvandring man bör oroa sig för.
Kommer fukten i detta fall vandra inifrån och ut eller tvärtom? Min spontana känsla är att fukten vandrar utåt genom väggen och att det stora problemen inträffar om daggpunkten hamnar i regelväggen. Om den hamnar i lecan bör det vara ok?
Kommer fukten i detta fall vandra inifrån och ut eller tvärtom? Min spontana känsla är att fukten vandrar utåt genom väggen och att det stora problemen inträffar om daggpunkten hamnar i regelväggen. Om den hamnar i lecan bör det vara ok?
Redigerat:
Fukten vandrar mot värmeväxlingen, alltså där kall och varm luft möts. Den kalla luften "konsumeras" av den varma och beroende på temperaturskillnaderna uppstår olika mycket fukt och i värsta fall kondens (samma effekt som när det blir dagg på marken).
Eftersom det då finns isolering invändigt och det är varmare inne än ute (normalt sett) så är det med största sannolikhet i isoleringen invändigt värmeväxlingen sker och då kommer det att vandra fukt utifrån och in genom leca. Detta gäller då den kallare delen av året.
Platonmattan skyddar mot direkt vatten men det kommer troligen ändå att vara en mycket hög fukthalt (uppemot 100%) mellan yttervägg och platon.
Plasten som satt i mina föräldrars hus var tät men någon träregel hade svartnat lite så plasten hade fyllt sin funktion men väggen var rejält blöt så man kunde känna med handen att den var fuktig. De har nu istället stålreglar och Nivell på ytterväggarna.
Eftersom det då finns isolering invändigt och det är varmare inne än ute (normalt sett) så är det med största sannolikhet i isoleringen invändigt värmeväxlingen sker och då kommer det att vandra fukt utifrån och in genom leca. Detta gäller då den kallare delen av året.
Platonmattan skyddar mot direkt vatten men det kommer troligen ändå att vara en mycket hög fukthalt (uppemot 100%) mellan yttervägg och platon.
Plasten som satt i mina föräldrars hus var tät men någon träregel hade svartnat lite så plasten hade fyllt sin funktion men väggen var rejält blöt så man kunde känna med handen att den var fuktig. De har nu istället stålreglar och Nivell på ytterväggarna.
Klicka här för att svara