Tjo!

Som rubriken säger så behöver jag lite tips och råd inför vårens/sommarens projekt, nämligen hantering/utjämning av en höjdskillnad på 80-100 cm.
När utstakningen av garagegrunden gjordes fick jag en rejäl överraskning, där bygglovet sa 3 meter från tomtgräns så var det en dryg meter till den gamla stenmuren och jag ifrågasatte om "lantmätarn" hade rätt koordinater..
Det visade sig att muren som i dagsläget separerar min tomt från den ovanför (se bild) är dragen väldigt snett, ritat in den som en röd streckad linje.
Schematisk tomtplan som visar placering av en mätpunkt, garage, sned murrad streckad linje och övriga markområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag pratade med grannarna efteråt och de tycker att vi ska flytta muren så det blir rätt, dessutom behöver den fräschas upp, stubbar och rötter har gjort sina avtryck så den är långt ifrån vacker just nu.
Deras förslag var att göra en slänt där, fördelen blir att det inte påverkar deras asfalterade parkering som går längs med muren (annat än att den blir lite mindre).
Nackdelen är att jag är bekväm av mig, och eftersom jag inte vill att slänten ska gå hela vägen till garagegrunden (pga vatten) så misstänker jag att den skulle bli för brant för min robotgräsklippare.
Därför funderar jag på någon sorts terrass-mur, liknande bilden nedan.
Nybyggd terrassmur av grå betongblock med metallnät och uppställda järnstänger på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med hänsyn till tid och kostnad, vad skulle ni rekommendera?
Gjuta i betong?
Gabioner?
Två rader med färdiga L-block?
Sikta på rekord i stenläggning på kvällar och helger?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.