Hej!
Kanske dum fråga men vill ha lite input. Vårt hus är byggt 2006 och vid nybyggnationen passade man på att förbereda för utbyggnation genom att göra grunden större (Huset fick bara göras en viss % större än gamla sommarstugan som stod där). Nu har en ny detaljplan äntligen vunnit laga kraft och vi börjar planera utbyggnad så smått. Vi har tänkt att bygga ut till den storlek som grunden är förberedd, men frågan är hur pass bra skick den är i efter 10år oskyddat? Kan jag bara skrapa den ren från mossa och köra på? Borde jag byta det översta lagret leca? Eller flera lager?
Tacksam för svar!
Jonatan
Kanske dum fråga men vill ha lite input. Vårt hus är byggt 2006 och vid nybyggnationen passade man på att förbereda för utbyggnation genom att göra grunden större (Huset fick bara göras en viss % större än gamla sommarstugan som stod där). Nu har en ny detaljplan äntligen vunnit laga kraft och vi börjar planera utbyggnad så smått. Vi har tänkt att bygga ut till den storlek som grunden är förberedd, men frågan är hur pass bra skick den är i efter 10år oskyddat? Kan jag bara skrapa den ren från mossa och köra på? Borde jag byta det översta lagret leca? Eller flera lager?
Tacksam för svar!
Jonatan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade rengjort och sett om Leca och murbruk verkar vara i hyfsat skick. I så fall hade jag kört på det.
Det ser inte så illa ut på bild. Mest en fråga om att få bort mossa, smuts och alger, vilket kanske inte är helt lätt då Lecan är så porös.
Ska du hyra in murare så kan man misstänka att de vill göra om för att vara säkra på att slippa framtida klagomål (garanti/yrkesstolthet/kvalitet på jobbet).
Det ser inte så illa ut på bild. Mest en fråga om att få bort mossa, smuts och alger, vilket kanske inte är helt lätt då Lecan är så porös.
Ska du hyra in murare så kan man misstänka att de vill göra om för att vara säkra på att slippa framtida klagomål (garanti/yrkesstolthet/kvalitet på jobbet).
Tack! Jag tänkte börja med att skrapa (försiktigt) med typ stålborste och sen tvätta av och se om man kan se noggrannare hur det ser ut. Men vad skall jag titta efter mer exakt? Hål i lecan?Oldboy skrev:Jag hade rengjort och sett om Leca och murbruk verkar vara i hyfsat skick. I så fall hade jag kört på det.
Vi har bara pratat om utbyggnationen här hemma och inte kontaktat någon för hjälp än men tanken är väl att köpa totalentrepenad för utbyggnaden. Men det är mycket kvar innan man är där... Vet inte var jag skall börja riktigt, hade velat ha det skissat till att börja med
Fick ett ryck att rengöra för att se bättre. Började att skrapa med stämjärn och borsta, men går så jäkla långsamt så jag testade nya högtryckstvätten istället... :wow: Gick bättre än förväntat, mossan släpper lättare än Lecan går sönder. Så här ser det ut nu, lite mer detaljbilder också... Vad tror ni? Jag har svårt att se att hållfastigheten skulle ha försämrats nämnvärt men jag är ingen expert så all input mottages tacksamt...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser hyfsat ut.
Lecan eroderar sakta ute oskyddad. Kan bli frostsprängningar, sprickor, samt att "kulor" ramlar bort så att kanterna rundas. Men utifrån bilden så tycker jag att det ser fullt användbart ut. Är dock inte "betongare" så någon med den kunskapen erfarenheten bör kunna ge info om vad det är att tänka på. Utan några nämnvärda skador så tror jag att det bara är en fråga om att få puts och bruk att fästa ordentligt. Lecan är ju tacksam då det mesta fastnar i den skrovliga ytan. Tror inte att det är kritiskt om ytan inte är 100% kliniskt ren.
Lecan eroderar sakta ute oskyddad. Kan bli frostsprängningar, sprickor, samt att "kulor" ramlar bort så att kanterna rundas. Men utifrån bilden så tycker jag att det ser fullt användbart ut. Är dock inte "betongare" så någon med den kunskapen erfarenheten bör kunna ge info om vad det är att tänka på. Utan några nämnvärda skador så tror jag att det bara är en fråga om att få puts och bruk att fästa ordentligt. Lecan är ju tacksam då det mesta fastnar i den skrovliga ytan. Tror inte att det är kritiskt om ytan inte är 100% kliniskt ren.
Tack igen!Oldboy skrev:Det ser hyfsat ut.
Låter vettigt. I värsta fall kanske man lägger en ny rad överst då den ser "värst" ut på ovansidan. Men det verkar inte vara katastrof då i alla fall!
Klicka här för att svara