Hej!
Jag är i färd att dränera om mitt hus inom en snar framtid, då vi har fukt i två väggar i ett rum.
Jag har en del färgsläpp på väggarna och när man börjar gröpa med kniv så är mycket material typ bara sand i väggen känns det som.
I de flesta hus jag sett från 40-talet (som vi har) så har det varit betonghålsten, d.v.s. stenblock som man murat upp grunden med.. Jag kan dock inte hitta några stenblock i vårt hus, utan det verkar vara denna sandmassa rakt igenom hela grunden? Eller ja, det är ju bara längst ut som den är porös, den hårdnar ju till längre in..

I pappren från 40-talet så står det att det är en 25 cm gjuten betonggrund med 4 cm nike-plattor (invändig isolering) ovan mark. Om jag tar tumstocken vid dörröppningen i källaren så får jag hela muren till 25 cm inkl nikeplattorna. Tror ni att jag kan hitta stenblocken längre in eller kan hela min källare vara gjuten på plats, d.v.s. utan stenblock? Hur hållbart är i såfall det jämfört med betonghålstensblock?

Så här ser det är när man gröpt lite i väggen: (Klicka på bilden för större storlek. Den övre delen av det urgröpta så kan ni se de så kallade nike-plattorna (antagligen bara skräp kvar, dom har nog gjort sitt sedan lång tid tillbaka)
Grundvägg med färgsläpp och urgröpt område som exponerar sandaktigt material och skadade nike-plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står det att det är en gjuten betonggrund, så är det nog det. Kanske har de blandat betongen felaktigt vilket lett till problemen, eller så är betongen putsad och det är putsen som blivit förstörd av fukten, det är ju inget ovanligt i gamla källare. Jag håller på att bära ut säckvis med ren fin sand ut min källare. Som är av natursten.

Huset har stått på samma ställe sedan 1946 så troligen är det inget fel på betongblandningen. Däremot har föregående ägare lagat upp väggen med mycket hårdare bruk än vad som var från början. Det du ser på bilden är en tidigare lagning jag brytit loss.
Bakom är det lite poröst en,bit in men sen blir det hårdare.. Själv är jag nervös över att källarväggarna ska ramla ihop för att väggen känns så sandig på sina ställen. Det är även målat med någon tät plastfärg som gör att fukten hålls kvar i väggen. Håller på och plockar bort den färgen. *suck på föregående ägare*

Men fasen, hoppas det inte är nån risk att väggarna ramlar ihop? Alla jag pratat med oxh som även kollat har svårt att tro att väggarna skulle ramla ihop, men när väggarna bara känns som sand känns det ju mindre bra tycker jag personligen. :p

thomasx: Menar du att din källare som är byggd med natursten smulats sönder till sand?

Redigerat:
Sådär är mina väggar i källaren också, byggt 46. Är förmodligen putsen som släpper pga fukt. Är du säker på att det är dräneringen som är dålig.? Hade en vägg tidigare som var målad med plastfärg och hade samma problem med den som du nu upplever. Rev ner ytan på den och putsade samt målade med silikatfärg. Den väggen är numera lika torr och fin som dom övriga.

dof skrev:
Sådär är mina väggar i källaren också, byggt 46. Är förmodligen putsen som släpper pga fukt. Är du säker på att det är dräneringen som är dålig.? Hade en vägg tidigare som var målad med plastfärg och hade samma problem med den som du nu upplever. Rev ner ytan på den och putsade samt målade med silikatfärg. Den väggen är numera lika torr och fin som dom övriga.
Nej, helt säker är jag inte, men på mitt hus är bara 3 av 4 sidor dränerade och platonmattan sitter för långt ner i jorden (två oberoende företag har sagt samma sak) Den sidan som inte är dränerad är uppmätt till ungefär 100% fuktighet. Min egen mätare får overload och den går upp till 70% och ett företags mätare mätte upp väldigt höga fuktvärden. Vi har dock haft ett stuprör som kastat ut mängder med vatten just där och där det heller inte varit dränerat.

Jag tänker att det är lika bra att dränera nu och göra det ordentligt eftersom förra ägaren inte gjorde det, innan vi börjar göra ordning trädgården och lägger dyra pengar på ny marksten m.m. Istället för att inse om några år att vi ändå måste dränera och riva upp allt. Vi kommer samtidigt renovera vårt uterum så det passar ju bra att dränera samtidigt. Det är dessutom den odränerade sidan på huset som har uterummet. Förra ägaren dränare heller ej runt källartrappen vilket gör det väldigt oklart hur dräneringsrören går, om gamla rör använts o.s.v. Ren skräpdränering med andra ord där han fuskat en himla massa. Lika bra att göra om tänker jag.

Appropå din vägg, hur djupt kunde du gröpa i väggen? Känns som man kan hacka en bra bit in i väggen och betongen släpper.. Tycker inte det verkar vara puts längre.
Ett problem jag har är att tidigare ägare har satt på någon form av husfix som är betydligt hårdade än grundmaterialet och när man tar en kniv och hammare och knackar till lite så lossnar ju hela lagningen från väggen och bakom där så är det ganska löst så att säga. Tycker man kan knacka rätt mycket och det faller av. Både små och lite större stenar i väggen.. :P

Redigerat:
Med dom förutsättningarna gör du nog helt rätt i att dränera om. Ja dom är ju rätt "mjuka". Min teori är att det är inblandat mer sand i betongen till väggarna. Har betong i taket också nere i källaren och den är helt annorlunda. Är dock inte orolig över hållfastheten då det verkar rejält tilltaget och det bara blir då man petar i det.

Betonghålsten i de varianter jag sett är varken hårda som sten eller som klassiskt gjuten betong.

I mitt hus har jag hittat två varianter av betonghålsten men gemensamt för de väggar jag rotat i är att de mesta ytorna varit putsade med kalkputs. När kalkputs får lite för mycket fukt vilket tex kan uppstå pga att någon målat med för tät färg så är det som om det rasar sand när man skrapar i det. På vissa ställen har någon lagat med betongbaserad puts eller betong. Det fungerar mindre bra utanpå kalkputs, dels är det ett starkare och kan bryta loss och dels är betongputs ofta tätare och då vandrar inte fukten ut där utan vid sidan av betongputsen och då blir lätt kalkputs sand.

När det gäller dränering har jag rätt nyligen nystat i det för egen räkning och kan ge lite reflektioner en annan dag. Mantrat från branschfolk är att dränering är lösningen på all fukt i källare vilket jag kommit fram till inte alltid är korrekt.

Det du nämner att en vattenutkastare släppt vatten nära huset en annan orsak även om den typen av vattenmängd tills slut kan ta med sig partiklar som tätar en äldre typ av dränering. Vill du ha lite av mina erfarenheter så skriv en rad. Jag kan då skriva lite inom närmaste dagarna.

Tillägg:
Jag bommade nike plattor. Jag tror att det är ett namn som använts på något som idag kallas träullit. Jag ser inte någon träulit på bilden. Googla på detta så förstår du vad jag menar. Träullit har jag i min källare och det är ett utmärkt material som inte bara "försvinner".

Kalle_A skrev:
Betonghålsten i de varianter jag sett är varken hårda som sten eller som klassiskt gjuten betong.

I mitt hus har jag hittat två varianter av betonghålsten men gemensamt för de väggar jag rotat i är att de mesta ytorna varit putsade med kalkputs. När kalkputs får lite för mycket fukt vilket tex kan uppstå pga att någon målat med för tät färg så är det som om det rasar sand när man skrapar i det. På vissa ställen har någon lagat med betongbaserad puts eller betong. Det fungerar mindre bra utanpå kalkputs, dels är det ett starkare och kan bryta loss och dels är betongputs ofta tätare och då vandrar inte fukten ut där utan vid sidan av betongputsen och då blir lätt kalkputs sand.

När det gäller dränering har jag rätt nyligen nystat i det för egen räkning och kan ge lite reflektioner en annan dag. Mantrat från branschfolk är att dränering är lösningen på all fukt i källare vilket jag kommit fram till inte alltid är korrekt.

Det du nämner att en vattenutkastare släppt vatten nära huset en annan orsak även om den typen av vattenmängd tills slut kan ta med sig partiklar som tätar en äldre typ av dränering. Vill du ha lite av mina erfarenheter så skriv en rad. Jag kan då skriva lite inom närmaste dagarna.
Jag lyssnar mer än gärna på dina reflektioner och erfarenheter. :)
Så skriv gärna några rader!

Kalle_A skrev:
Tillägg:
Jag bommade nike plattor. Jag tror att det är ett namn som använts på något som idag kallas träullit. Jag ser inte någon träulit på bilden. Googla på detta så förstår du vad jag menar. Träullit har jag i min källare och det är ett utmärkt material som inte bara "försvinner".
Nike-plattorna syns högst upp där jag börjat riva, bakom lite puts, syns inte så bra. Låter väldigt ihåligt. Enligt byggbeskrivningen från 1946 så sitter det invändig isolering i form av nikeplattor i väggarna i väggarna ovan mark så det stämmer nog. Nike-plattorna ska enligt ritningarna vara 4 cm tjock.

Googlade på det och det stämmer att det är som träulit. Den sitter nog där den sitter, men är nog mer eller mindre förbrukad.

Redigerat:
Jag tror också att det är gammal puts som upplevs som sandig. Den blir så av att vara instängd tillsammans med fukt bakom plastfärg. Vi hade så i vår källare från -33.

Du tänker helt rätt med dränering. Slipa också bort plastfärgen, och kanske de tidigare lagningarna, samt putsa om, och måla med kalkfärg eller silikatfärg, så har du källarväggar som håller en livstid.

bakterie skrev:
Jag tror också att det är gammal puts som upplevs som sandig. Den blir så av att vara instängd tillsammans med fukt bakom plastfärg. Vi hade så i vår källare från -33.

Du tänker helt rätt med dränering. Slipa också bort plastfärgen, och kanske de tidigare lagningarna, samt putsa om, och måla med kalkfärg eller silikatfärg, så har du källarväggar som håller en livstid.
Känns som man kan gröpa så djupt bara, hur mycket puts kan man ha egentligen? :p
Jag har börjat knacka bort alla lagningar och således även färgen. Kan lägga upp lite ytterligare bilder ikväll. Jag tror det är betong jag gröper i och inte puts, det är inte sand, men det går lätt att knacka bort delar av betongen. Men betong från 46 kanske inte är så hård som dagens betong, som någon nämnde. Dränering kommer vi göra, lika bra att få de gjort innan vi pysslar ordning trädgården.

Är på språng så detta blir kort. Betong-hålsten är inte så massiva/solida som vanlig gjut-betong så knacka inte med stora verktyg. Jag tror vi kan reda ut vad som är vad om vi utbyter lite bilder. Jag ska förklara hur det sett ut hos mig och som jag vet var vanligt när husen byggdes

Kalle_A skrev:
Är på språng så detta blir kort. Betong-hålsten är inte så massiva/solida som vanlig gjut-betong så knacka inte med stora verktyg. Jag tror vi kan reda ut vad som är vad om vi utbyter lite bilder. Jag ska förklara hur det sett ut hos mig och som jag vet var vanligt när husen byggdes
Kanon, uppskattas!
Jag kan lägga upp lite bilder på det jag knackat ikväll. Har bara knackat med kniv och en liten hammare för att få bort den hårda lagningsytan som var mycket hårdare än betonghålstenen.. Hela väggarna är ju lagad med detta mycket hårdare material och det släpper ju från det mindre hårda materialet när man knackar med en kniv. Men jag tänker att det måste bort, för att sedan putsa upp väggen med rätt bruk igen. Återkommer med bilder framåt kvällen!

Ett snabbt inhopp mellan två möten. Om Nike är träulit tvivlar jag på att den är förbrukad. Det är det bästa material jag hittat för att isolera i källare. Det är träspån som fått bada och bli mättade med betong. De klarar fukt bra och tex mögel trivs mindre bra pga någon egenskap. Mögel på träullit lär oftast komma pga att det är "förorenat med" något organiskt som träspån (som inte badat i betong.

Jag har nyligen gjort i ordning 4 utrymmen i min källare. Bland annat en tvättstuga med full bo-standard förutom att takhöjden är lite lägre.

Vi har gjort en lösning som ska hantera markfukt från golv och det som kommer upp i vägg. Jag hinner inte ta detaljer men tex så är inte ytterväggarna putsade och målade. Jag har nystat mycket kring lösningar för att få en källare att fungera även som bo-yta. Efter en del experiment så har jag lika bra klimat i källaren som i våningen över. Det är inte någon rocket sciencen men det krävs lite eftertanke och så blir det lite jobb. Däremot blir det marginellt med extra-jobb om man ändå håller på och renoverar. Kostar en slant men går att göra förvånansvärt billigt om man inte blandar in för många experter. Jag har haft tillgång till "experter" privat som naturligtvis fått ha synpunkter på mina ideer och experiment. De har blivit lite förvånade över resultatet för deras förslag har varit betydligt mer omfattande och betydligt dyrare. Alla hus har olika föruttsättningar så du får mina erfarenheter och så får du se vad som fungerar i din källare. Att få en enkel skiss på källaren planlösning upplagd skulle vara bra. Väderstreck, rum, dörrar fönster, ventiler och en markering om vart det sittar platon och var stupröret som varit för nära sitter. Markera partiet du ser som problem. Jag tittar på det så snart jag har tid och kommer leta fram lite bilder från min egen renovering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.