Hej håller på att renovera en gammal kåk med krypgrund från början av 1900-talet. Halva huset har källare men vid renovering av badrum och kök bestämde jag mig för att isolera om golv och bröt därför upp allt ner i grunden. Tanken var att ta bort allt organiskt samt jordlagret ner till mineraljord och sen plasta botten. Jordlagret är dock över 30 cm tjockt på sina ställen och grundmurar samt bärande stenblock som bärlinor stöttas upp av är nedgrävda i jorden. Jorden stöttar därmed upp hela konstruktionen och jag kan inte ta bort den utan att konstruktionen börjar röra på sig. Stenbumlingar etc. Hindrar även att få någon effekt av plastning.

Någon som har någon id'e om vad jag kan göra istället?

För info har det inte varit några fuktproblem innan då golvet varit isolerat med 15 cm sågspån.

Du kan ju rensa bort bräder, spån och annat som lämnats kvar i grunden under bygget.
Och sedan lägga på plast.

Det borde ge bra resultat.

Tja, om det inte varit något problem så går det ju bra att inte ändra på något alls.

Är det pga att golven blivit kalla/dragiga som du vill isolera om?
I så fall är min rekommendation att köra samma som innan och bara toppa upp med sågspån som sjunkt ihop. Är nog inte fel att lägga/klämma någon fjädrande cellulosaisoleringsskiva mellan spån och golv längs med ytterväggarna, som kan hålla golven dragfria om isoleringen sätter sig lite ytterligare med tiden.

Tack för svar har brutit upp hela golvet i grunden och tagit bort gamla råsponten som höll upp spånet. Golvet var dragigt och kallt innan. Nordanvinden blåste rakt upp genom golvet då spånet hade sjunkit ihop. Hade även en gammal vattenskada under vasken. Har en bekant som kör termoträ sprutcellulosa så jag isolerar om med det. Tänkte gräva ut 10cm där det bara är matjord och lägger ett lager grus för att stoppa kapillärstigningen.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.