Som rubriken lyder , vilken höjd på krypgrund är skäligt ?
Jag ska göra ett utbygge på 7x4 meter i vinkel från boningshuset .
På det befintliga huset har jag bara runt 40-50 cm krypmån , detta är på tok för lågt tycker jag . Man blir ju inte yngre så det kommer bli jobbigt att ta sig runt under det gamla huset i framtiden .

Så min fråga är , skulle det fungera att göra själva "krypgrunden" på utbygget , 1.80 -2 meter ?

Tänken är att varmvatten beredaren ska flyttas dit och då är det ju super lätt med rördragning och även lätt att komma under och verkligen kolla till bjälklaget då och då .
Det enda som jag ser som ett problem är väl att kommunen kan se detta som en blivande källare , men den diskussionen får man ta om dem gnäller på det .

Finns det någon som har en kryp/torpargrund med så pass högt från mark till golvbjälkar?

Med den höjden och kanske lite till kan du göra källare.
Med så högt måste du se till att det inte rasar in från sidorna, dvs det blir nästan en källare att göra.

Protte

• Gilla
mqarlsson
  • Laddar…
Benga360 skrev:
Finns det någon som har en kryp/torpargrund med så pass högt från mark till golvbjälkar?
Jag har ca 170 cm, dvs nästan ståhöjd, med murade väggar runtom. Har inte mätt exakt men uppskattar 50 cm ovan markplanet och resten nergrävt.
Eftersom jag har inkommande vatten från egen brunn i grunden plus hydrofor så har jag mätt tempen där. Det blir aldrig kallare än 4 grader så det funkar med vattnet.

prototypen skrev:
Med den höjden och kanske lite till kan du göra källare.
Med så högt måste du se till att det inte rasar in från sidorna, dvs det blir nästan en källare att göra.

Protte
Väggarna blir i så fall murade med 25x19x60 lecablock , så rasrisk ska inte finnas när väggarna väl är uppe .
Jepp, den tanken har slått mig med , det skulle vara underbart med 30m2 extra utrymme :)

• Gilla
OveRa
  • Laddar…
Kane skrev:
Jag har ca 170 cm, dvs nästan ståhöjd, med murade väggar runtom. Har inte mätt exakt men uppskattar 50 cm ovan markplanet och resten nergrävt.
Eftersom jag har inkommande vatten från egen brunn i grunden plus hydrofor så har jag mätt tempen där. Det blir aldrig kallare än 4 grader så det funkar med vattnet.

Skönt med någon som har något liknande som fungerar ! Med andra ord så skulle det inte vara några problem att sätta ner varmvattenberedaren där nere :)

Ta i ordentligt, du ångrar bara det som blev för lågt :banghead:

OveRaskopp skrev:
Ta i ordentligt, du ångrar bara det som blev för lågt :banghead:
Ja, jag tror man kommer göra det med , speciellt då jag är över 1.90 lång 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.