Jag har så smått börjat fundera på att flytta carporten, som dessutom lutar lite och tillhörande förråd som är ganska visset. Tanken är att sätta den längs med huset. Vi har inga fönster på den långsidan, bara i entredörrarna.

Ena sidan sitter i tomtgräns mot grannen (de är muntligen med på noterna tills jag har något på papper) och där tänkte jag mig 3 pelare på 6 m taklängd. Så är det idag också.

Andra sidan, mot huset vill jag ha endast en pelare för att få en öppen konstruktion (bildörrar och passage) mot huset .

Det blir ju en kraftig bärlina, men det gör inget för det skapar ju takfall då den sidan blir högre.
Pelaren har jag faktiskt funderat på att använda stålbalk. Mest för styvhetens skulle ifall man någon gång skulle råka stöta till den med bilen...

Hur förankrar man denna ordentlig och i vilken typ av fundament?

Jag är rätt sugen på att få en platta gjuten till carporten för att ha ett stabilt underlag för bilen att stå på .

Räcker det med en rejäl platta, säg 20cm eller behöver man en förstärkning under pelaren ?

Jag undrar mest i allmänna termer då jag självklart kommer leja bort betongjobbet och då får de stå för beräkning av plattan.

Hela uppfarten upp till carporten skall ändå göras om i grunden med en rejäl utgrävning o nytt bärlager, bortkapning av rötter mm då inte en platta(35*35*5) är parallell med föregående och har inte varit det på säkert 25 år (enligt bilder från 90-talet)
I tomtgränsen stod tidigare 3 st björkar med 60 cm stammar...

Marken är mest sand under ca 70-100 cm djup ner till moränleran.

• Skiss av en carport och förrådskonstruktion med måttangivelser och positionering av pelare och bärningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och frågan är?

Om du funderar över fundament till dina carport-stolpar,
så gör som du skulle om du inte hade gjutit ett golv också.
Dvs, gräv och sätt betongplintar för de stolpar du tänker dig:
Betongplint med metallbeslag för montering av stolpar.
Skapa konto

Kan du inte skruva bärlinan i husväggen för att slippa stolparna där helt?

Gräva ner betongplintar är en bra lösning. Skruva den inre bärlinan i fasaden är en annan bra lösning. Dessutom slipper du problemet med att det faller ner löv och snö i den lilla gången. Om du ändå skall stödja den inre bärlinan med en stolpe bör stolpens placering övervägas. Jag tror att 1 meters indragning från hörnet (= 1/6 av spännvidden) ger en mer optimal dimension på bärlinan. Dimensionerna måste kontrolleras, men det räcker nog med 42x180 för den yttre bärlinan och 42x225 för den inre (om stolpen är fristående). Det räcker garanterat med 90x90 mm limträpelare. En sådan pelare max 2,5 m lång klarar ca 50 kN. 20 cm betongplatta är en våldsam överdimensionering.

Hej, takc för svaren!

Frågan är hur stort fundament man behöver?
Räcker en vanlig plint för den sidan som har endast en pelare?

Att gjuta en platta mellan plintarna verkar knepigt

Är det inte enklare att integrera fundamentet till stolparna i plattan?
Och då är frågan om plattan behöver bli tjockare under pelarna. 10, 20 cm eller vad som krävs

Jag har funderat på att fästa bärlinan i fasaden för att få en heltäckande lösning på carporten. Kruxet är att takskägget skjuter ut 500 mm från väggen och fri höjd är bara 2150-2200 mm över mark så med fall utåt från huset blir det väldigt lågt i tak under carporten. Annars hade det varit den enklaste lösningen. Befintlig carport är över takskägget och det är bara en liten, liten glipa. Huset är orienterat rak nord-syd men det blåser in löv oavsett pga turbulensen som bildas bakom huset (vi har gott om träd på tomten och runtomkring i västerläge)

Exakt placering är inte bestämd för den enskilda stolpen men rent funktionsmässigt är det en fördel med längre avstånd , dvs kortare indragning från hörnet. Är helt med på att en trästolpe håller för vertikallasten men en stålstolpe känns bättre :)

Tanken var att få en uppfattning om vilka alternativ vi har innan vi går vidare och pratar med någon som gjuter en platta, och i förlängningen gör i ordning hela uppfarten.

Redigerat:
Bil parkerad på uppfart bredvid hus och carport, grå plattor och grus bredvid uppfarten.
Skapa konto

edit: attans, blev ett nytt inlägg istället för en bild i det gamla...

• Gilla
B.o.j
  • Laddar…
Det går naturligtvis bra att integrera fundamentet i plattan. Hur tjockt det behöver vara beror främst på materialet under plattan. "Svenskbetong.se" har några dimensioneringshjälpmedel. Betrakta plattans kant som en balk. Fri höjd i innerkanten på 2150-2200 mm är dåligt, det är bra med lite fall på taket. Under de förhållandena är det bättre trots allt att flytta ut pelarna och bärlinan. Själv tycker jag att stål utomhus skapar ett onödigt underhållsbehov, men det är nog en smaksak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.