1 232 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Torpargrundsfunderingar
Jag funderar lite på mitt hus som är byggt på torpargrund ca. 1910, 10x15 meter stort med två skorstenar som inte används mer än för sporadisk myseldning. Runt torpargrunden av granit finns 13 öppningar för ventilation. Isoleringen i ca 40 % av golvytan är isolerade på modernt sätt.
Kryphöjd under huset är ca 1 meter.
Fram till 1970 ungefär, så värmdes huset med panna som fanns i huset så då hölls ju murstocken varm. Efter 1970 har det varit kulvert från annan byggnad.
Kan det vara risk för att det finns fuktproblem under huset. Jag har ju varit ner där några gånger, senast 2010 när vi renoverade köket och då såg jag inget konstigt.
Kryphöjd under huset är ca 1 meter.
Fram till 1970 ungefär, så värmdes huset med panna som fanns i huset så då hölls ju murstocken varm. Efter 1970 har det varit kulvert från annan byggnad.
Kan det vara risk för att det finns fuktproblem under huset. Jag har ju varit ner där några gånger, senast 2010 när vi renoverade köket och då såg jag inget konstigt.
Det finns alltid risk i sådan konstruktion. Speciellt vid förändringar av bostadens ventilation, värme och isolering.
Misstänker du problem eller mer en undran? Göra fukt mätningar över tid kan påvisa klimatet, så du lättare kan göra riskbedömning.
Misstänker du problem eller mer en undran? Göra fukt mätningar över tid kan påvisa klimatet, så du lättare kan göra riskbedömning.
Vesslan666 skrev:
Nja det mer en fundering. Om man ska fuktmäta, hur mycket fukt är normalt i stockarna?
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Fukt kvoten ska helst inte överstiga 17% om det är gran/furu.
Fukt kvoten kommer variera beroende på årstid.
Mät Relativ fuktighet i luften i grunden på några punkter. Och försök att läsa på lite om mögelindex.
Att nivåerna är höga under några dagar brukar inte vara någon fara. Men rätt nivå, temperatur och tid, då kan mögel bildas.
Fukt kvoten kommer variera beroende på årstid.
Mät Relativ fuktighet i luften i grunden på några punkter. Och försök att läsa på lite om mögelindex.
Att nivåerna är höga under några dagar brukar inte vara någon fara. Men rätt nivå, temperatur och tid, då kan mögel bildas.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Torpargrunder är för sin funktion beroende av viss värmetillförsel. Traditionellt har de fått det dels genom att murstocken gått ner under golvet, dels genom spillvärme genom trossbotten. Har man slutat elda i murstocken kan spillvärmen genom trossbotten fortfarande vara tillräcklig om man inte har ökat isoleringsmängden i densamma. Den känsligaste perioden brukar vara slutet av sommaren-början av hösten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden