3 657 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Krypgrunden
Sida 1 av 2
Hej,
Ett omtalat ämne men jag skulle behöva era tips och råd.
Vi har köpt en villa, vi har två delar krypgrund, en del källare.
Krypgrunden som har "fuktproblem" enligt anticimex är byggd 1975. Det är den "nya" delen av huset. Den gamla delen är från 1949. Den nya delen är djupare ner än den gamla.
Det ligger plast i båda delarna, men fukt syns under plasten, dock endast på den nya delen. den gamla delen verkar snustorr.
Nu till mina frågor:
1. vi ska gräva ut ca. 20-30 cm i nya grunden, den ska sedan fyllas med singel, 16-28 tänkte jag, funkar det? måste den tvättas?
2. Sedan tänkte vi lägga på krypgrundsmatta från Penthon, och sist plast över, någon som testat detta?
3. ska vi tilläggsisolera och slippa avfuktare? Är verkligen inget fan av avfuktare och om jag måste h det vill jag gärna ha en solcellsdriven.
Någon som har provat Penthon? funkat bra? http://www.penthon.com
Ett omtalat ämne men jag skulle behöva era tips och råd.
Vi har köpt en villa, vi har två delar krypgrund, en del källare.
Krypgrunden som har "fuktproblem" enligt anticimex är byggd 1975. Det är den "nya" delen av huset. Den gamla delen är från 1949. Den nya delen är djupare ner än den gamla.
Det ligger plast i båda delarna, men fukt syns under plasten, dock endast på den nya delen. den gamla delen verkar snustorr.
Nu till mina frågor:
1. vi ska gräva ut ca. 20-30 cm i nya grunden, den ska sedan fyllas med singel, 16-28 tänkte jag, funkar det? måste den tvättas?
2. Sedan tänkte vi lägga på krypgrundsmatta från Penthon, och sist plast över, någon som testat detta?
3. ska vi tilläggsisolera och slippa avfuktare? Är verkligen inget fan av avfuktare och om jag måste h det vill jag gärna ha en solcellsdriven.
Någon som har provat Penthon? funkat bra? http://www.penthon.com
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Yes. anticimex gjorde det när dem var här. 18.9 låg den på i november. Han rekomenderade självklart deras avfuktare för 46000. Dock kom en annan för att kolla att jag utfört den åtgärd som behövde åtgärdas. Och han prata om att spillvärme från tvättmaskin och panna samt element borde räcka och att vi kör med elefantisolering som han kall det. Men då med att vi slänger i singel i grunden och gräver 20-30 cm.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Anticimex är oftast inte pålitliga i detta ämne, dessutom så verkar det konstigt att de säger 18.9, vad har de mätt då?
Jag håller med föregående talare, skaffa två fuktmätare som du sätter på olika ställen och börja ta reda på fakta om fuktigheten i din grund innan du börjar med investeringar i tid och pengar.
Jag håller med föregående talare, skaffa två fuktmätare som du sätter på olika ställen och börja ta reda på fakta om fuktigheten i din grund innan du börjar med investeringar i tid och pengar.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Japp fuktkvoten stämmer. En mätning gjordes i Juli också. 21,3 i fuktkvot. Det är även Anticimex som gjorde den mätningen . Att det är fuktigt där nere är inget nytt. Det är fukt under plasten. Och jag tror mätningarna över 6 månader kommer visa samma sak. Fukt, det var lite därför vi tänkte åtgärda det nu till våren...