Hej,
Ett omtalat ämne men jag skulle behöva era tips och råd.
Vi har köpt en villa, vi har två delar krypgrund, en del källare.

Krypgrunden som har "fuktproblem" enligt anticimex är byggd 1975. Det är den "nya" delen av huset. Den gamla delen är från 1949. Den nya delen är djupare ner än den gamla.

Det ligger plast i båda delarna, men fukt syns under plasten, dock endast på den nya delen. den gamla delen verkar snustorr.

Nu till mina frågor:

1. vi ska gräva ut ca. 20-30 cm i nya grunden, den ska sedan fyllas med singel, 16-28 tänkte jag, funkar det? måste den tvättas?

2. Sedan tänkte vi lägga på krypgrundsmatta från Penthon, och sist plast över, någon som testat detta?

3. ska vi tilläggsisolera och slippa avfuktare? Är verkligen inget fan av avfuktare och om jag måste h det vill jag gärna ha en solcellsdriven.

Någon som har provat Penthon? funkat bra? http://www.penthon.com

Har du mätt fuktnivån?

Yes. anticimex gjorde det när dem var här. 18.9 låg den på i november. Han rekomenderade självklart deras avfuktare för 46000. Dock kom en annan för att kolla att jag utfört den åtgärd som behövde åtgärdas. Och han prata om att spillvärme från tvättmaskin och panna samt element borde räcka och att vi kör med elefantisolering som han kall det. Men då med att vi slänger i singel i grunden och gräver 20-30 cm.

18.9 vadå?

18.9 procent gissar jag på att dem menar.

Du borde du skaffa luftfuktare och inte avfuktare..... Fick du något protokoll?
Alla är inte helt nöjda med Anticimex vad det gäller besiktningar.

Ja, det var en sorptionsavfuktare han rekommendera. Nej jag är inte nöjd med den första killen. Andra killen var tekniker och mer. Kunnig och var framförallt trevligare.
Kunde svara på det mesta faktiskt.

De tyckte inte att du skulle börja mäta miljön i grunden först?

Nopp... Den första sa sorptionsavfuktare den andra sa att vi skulle köra med elefantisoleringen eller betongisolering...

Du får ju göra som du vill men jag hade skaffat en logger för fukt och temp och lagt ner i grunden för kontroll under ett halvår innan jag gjort något annat.

Ok, men varför? För att inte göra något jobb i onödan tänker du?

Kunskap är alltid viktigare än okunskap. Faktabaserade åtgärder är alltid bra.

• Gilla
Irouza och 1 till
  • Laddar…
T
Anticimex är oftast inte pålitliga i detta ämne, dessutom så verkar det konstigt att de säger 18.9, vad har de mätt då?
Jag håller med föregående talare, skaffa två fuktmätare som du sätter på olika ställen och börja ta reda på fakta om fuktigheten i din grund innan du börjar med investeringar i tid och pengar.

TreeView skrev:
dessutom så verkar det konstigt att de säger 18.9, vad har de mätt då?
Fuktkvoten i virket antar jag?

I så fall är det ganska fuktigt därnere men på vintern är det knappast någon panik på grund av den låga temperaturen. Så jag håller med om att mäta först och åtgärda sedan.

Japp fuktkvoten stämmer. En mätning gjordes i Juli också. 21,3 i fuktkvot. Det är även Anticimex som gjorde den mätningen . Att det är fuktigt där nere är inget nytt. Det är fukt under plasten. Och jag tror mätningarna över 6 månader kommer visa samma sak. Fukt, det var lite därför vi tänkte åtgärda det nu till våren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.