5 255 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Dimensionering öppen plintgrund ca 37m2
Hej!
jag har i dagarna vad det känns som sökt igenom hela internet efter en bra guide eller beräkningsverktyg för att kunna dimensionera en plintgrund på ett mindre hus på ca 37m2
Huset blir en förhållandevis enkel byggnad, 6,6x5,4meter. Ryggåstak, snözon 2.
Golvbjälkag ca 200mm väggar ca 200mm
Hur tätt bör jag sätta plintarna?
Golvet blir i två fack och jag hade tänkt att montera plintarna i 3 rader längs huset med 2,7 meter mellan raderna och 1,2m mellan plintarna på den andra ledden. Räcker detta?
Vad bör jag använda för diameter på gjutrör? Räcker 200mm, eller ska jag bygga grövre på en gång?
Huset kommer att placeras högst uppe på ett berg så det kommer inte vara blött av att det rinner osv.
Eventuella dalar i berget där det skulle kunna bli vattensamlingar kommer att gjutas igen så att det blir ett bra fall för eventuell väta att rinna iväg.
jag har i dagarna vad det känns som sökt igenom hela internet efter en bra guide eller beräkningsverktyg för att kunna dimensionera en plintgrund på ett mindre hus på ca 37m2
Huset blir en förhållandevis enkel byggnad, 6,6x5,4meter. Ryggåstak, snözon 2.
Golvbjälkag ca 200mm väggar ca 200mm
Hur tätt bör jag sätta plintarna?
Golvet blir i två fack och jag hade tänkt att montera plintarna i 3 rader längs huset med 2,7 meter mellan raderna och 1,2m mellan plintarna på den andra ledden. Räcker detta?
Vad bör jag använda för diameter på gjutrör? Räcker 200mm, eller ska jag bygga grövre på en gång?
Huset kommer att placeras högst uppe på ett berg så det kommer inte vara blött av att det rinner osv.
Eventuella dalar i berget där det skulle kunna bli vattensamlingar kommer att gjutas igen så att det blir ett bra fall för eventuell väta att rinna iväg.
Hej Claes! Jag hade samma bektmmer som dig, och letade till slut upp en konstruktör som
ritade grunden. Han gjorde det på fritiden och det gick ganska fort. I jämförelse har du stoplarna ganska så tätt 1.2 m jämfört med mina 2m. Jag hade samma tjocklek som dig fast fyrkantiga stolpar. På ett berg måste man tänka sig att stolparna blir väl synliga och att man inte vill överdimensionera för då kommer det se militäriskt ut. Utom lagom få och lagom klena gjutna med mycket armering och omtanke är bästa melodin! Mvh, PerOF
ritade grunden. Han gjorde det på fritiden och det gick ganska fort. I jämförelse har du stoplarna ganska så tätt 1.2 m jämfört med mina 2m. Jag hade samma tjocklek som dig fast fyrkantiga stolpar. På ett berg måste man tänka sig att stolparna blir väl synliga och att man inte vill överdimensionera för då kommer det se militäriskt ut. Utom lagom få och lagom klena gjutna med mycket armering och omtanke är bästa melodin! Mvh, PerOF
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte i första hand plintens bärförmåga som är dimensionerande eftersom en enskild plint med 200 mm diameter tål en väldigt hög belastning. Avståndet mellan plintarna bestämmer dimensionerna på bärlinor och golvbjälkar. Ju fler plintar desto klenare virke kan man använda. Att sätta plintarna i tre rader med 2,7 m inbördes avstånd verkar vettigt, då klarar man sig med vanligt konstruktionsvirke som golvbjälkar. 1,2 m avstånd i andra ledden är onödigt lite. Här är det bärlinornas bärförmåga som bestämmer och då kan man ta till limträ om det behövs. Jag skulle satsa på 2,2 m i stället. Då blir det 12 plintar sammanlagt. Dimensionera på bärlinor och golvbjälkar måste kontrolleras mht de aktuella lasterna.
Klicka här för att svara