Eventuellt, någon gång i framtiden, kanske jag kommer att ersätta ett hus som i princip står på sand.
Idag, huset är kanske byggt någon gång på 40/50-talet, är det plintar som man i efterhand har försökt mura imellan (det mesta har rasat ihop). Man vill gärna ha en kant då det blåser en hel del sand och den vill man helst inte ha liggande under huset upp mot reglarna.

Då det dels är sand och dels ganska fuktigt på vårarna så hade jag en tanke om att gjuta platta "straxt under marknivå" för att på den bygga upp en grund med murblock, alltså en krypgrund. Anledningen att jag tänkt så är att det borde bli stadigt (ett hörn kan inte sjunka ensamt) och mer rent och torrt under huset än med krypgrunden direkt på sanden. Bara platta på mark känner jag blir för lågt, jag vill gärna ha huset kanske 30cm över marknivå.

Är det dumma tankar jag har ? Kommer det att bli för mycket instängd fukt i "källaren" ? Funkar en ventilation av utrymmet om man bara har ventiler åt 1 eller 2 håll (flera såklart, men mot vattnet vill jag undvika då de kommer att blåsa in sand där) ?

Ingen som har tankar om denna fråga ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.