Byggahus.se

Ingjuten HEA balk

1. A
    Medlem · Västra götaland · 2 111 inlägg

Arne999

Medlem
    Jag har en lada med en gammal gödselstad under på ena gaveln. Ladans platta vilar på sidomurarna och det är Det är ca 7m spännvidd i nuläget ser lite vek ut. Det är en ingjuten HEA balk på max 160mm som tittar fram och är rostig som satan.

Min tanke är att mura upp två nya murar och minska spänvidden till 4m. Uppe på dom nya murarna tänker jag lägga en ny balk och gjuta in denna på plats. Tanken slog mig dock att det borde finnas färdiga ingjutna balkar för detta att lägga... för att sedan fylla upp med lite bruk (expander) mellan balk och befintlig grund. (Eftersom en 160mm HEA har hållt i 50-år så gissar ja att en ny med betydligt kortare spännvidd gör susen i kvadrat...)

Vad kan man få tag i som privatpersom? Väger väll rejält mycket gissar ja så det kanske inte är ett alternativ. Har Traktor och lastare så 2 ton går la att lyfta

Gjuta in den på plats blir klart meckigt med tanke på att man vill få bruk runt om...

2. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 528 inlägg

PNO

Medlem
  3. A

Arne999

Medlem
    njä ja tänker nog något i stil med en betongbalk som har en järnbalk i sig. Man ser ju dessa åka runt på lastbilar lite då och då...fast det är ju mest till typ vägbyggen, och stora byggplatser så det kanske inte är något för privatpersoner.

Annars tänkte ja la bygga en form runt en HEA tex 20x20x600cm =>20 säckar - volymen för balken => 500kg betong och en HEA på 160 med 6mm gods =30kg/m så det blir ju ingen orimlig pryl att hantera. Lönar sig la säkert att gjuta den själv oxå...

Denna bör som sagt hålla eftersom det verkar hålla i nuläget

4. G
    Medlem · jämtland · 157 inlägg

gaffa

Medlem
    Varför vill du gjuta in balken? Det låter som att det skulle gå utmärkt att t.ex mura sig upp med block mot golvet och skjuta in balken på plats på murarna. Ser inte varför det skulle vara en fördel att kapsla in den i betong såvida man inte armerar en massa för extra styvhet, ett "skal" av betong runt balken gör den nog bara tyngre utan att ge bättre vridstyvhet.

Jag har själv använt en IPE 160 och en HEA 200 till ett liknande jobb och det är inga problem att beställa sånt, men det kostar förstås. Jag for runt och kollade, frågade folk och hittade grejer som kostade typ bullpåsar. Stålskrot finns i överflöd i världen så kasta ut krokar och se vad du kan hitta.

6 meter HEA 200 väger knappt 500 kilo om jag minns rätt.

5. A

Arne999

Medlem
    Gjuta in för att skydda balken mot rost men bortsett från det så vill man ju inte se en järnbalk på grundmurens fasad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.