Hej

Vi är i budgivning av ett hus från 1939 med källare. Källaren används inte som något annat än grov-utrymme men den verkar vara fuktig. Den är dessutom ouppvärmd.
Dränering och isolering, med pordrän, gjordes för ca 10 år sen. Nu står det i besiktningsprotokollet att det är en fuktkvot på 19 % i innertaket i källaren. Det står även att mikrobiell lukt upplevdes.
Vad bör man göra åt detta som köpare? Jag har varit i kontakt med olika besiktningsmän, och pordrän, men de säger olika saker. Den ursprungliga besiktningsmannen från Anticimex säger att lukten troligtvis kommer från innerväggar/reglar och trösklar som finns i källaren. Nån regel är dessutom nergjuten i betongplattan. Han trodde inte att fuktigheten i taket var något problem utan att den varierar med årstiderna. Besiktningen var gjord den 20 juni i år. Han nämnde också att isolerade och ouppvärmda källare är ett problem då fukt kan vandra in i källaren.

En annan besiktningsman som jag tog kontakt med sa att isolerade källare ofta är problematiska då fukten inte kan vandra utåt?? Jag trodde det var det som pordrän/isodrän fixade, dvs att den gör källarmuren värmare samt tillåter fukten vandra utåt? Han rekommenderade en genomgående fuktmätning av källarmuren osv för att se vad som orsakar fukten. Han sa att 19 % i taket är mycket!

Frågan är nu vad man bör göra åt detta? Vad kan man göra för att undersöka omfattningen av fuktproblemet? Jag är ju rädd för att bjälklaget är skadat eller att fukthalten beror på något annat än fuktvandringen genom källarväggen. Vad är normala värden för fuktkvot i källartak? Vad kan man göra åt detta? Vem bör man prata med? Eller ska man bara hålla tyst och hoppas att det är okej med "lite fukt i källaren"?

Vad vill du använda källaren till i framtiden?
Enkel lösning är att köra en avfuktare i källaren, låt den sköta sig själv och använd källaren som förråd, kanske tvättstuga.

Om den är dräneras så ska fukten via väggarna vara lugn, men det kan fortfarande krypa upp via golvet. Det är svårt att göra något åt.
Vet du något om grundvattennivån kring huset?

Inte en susning. Hur tar man reda på det? Hos kommunen?

C corre skrev:
Vad vill du använda källaren till i framtiden?
Enkel lösning är att köra en avfuktare i källaren, låt den sköta sig själv och använd källaren som förråd, kanske tvättstuga.

Om den är dräneras så ska fukten via väggarna vara lugn, men det kan fortfarande krypa upp via golvet. Det är svårt att göra något åt.
Vet du något om grundvattennivån kring huset?
Ska tillägga att regnvatten är anslutet till dagvattenledningar så huset är inte fuktbelastat pga det.

Det kan finnas brunnar, tex dagvatten eller bara bevattningsbrunnar.
Men det är troligen inte så farligt, då skulle fukten vara mer påtaglig i källaren om det var ett verkligt problem.
Om det bara är muggigt så kan det räcka med att tillför värme och avfuktning för att lösa den delen. Trä och väggar har troligen inte taget skada, utan det är som besiktnignsmannen säger en risk.

Om ni tänker inreda så får man gå djupare, kanske filma dräneringen och se till att den är i toppskick och sänkervattennivån korrekt.

C corre skrev:
Men det är troligen inte så farligt, då skulle fukten vara mer påtaglig i källaren om det var ett verkligt problem.
Om det bara är muggigt så kan det räcka med att tillför värme och avfuktning för att lösa den delen. Trä och väggar har troligen inte taget skada, utan det är som besiktnignsmannen säger en risk.

Om ni tänker inreda så får man gå djupare, kanske filma dräneringen och se till att den är i toppskick och sänkervattennivån korrekt.
Vi har inte tänkt att inreda källarn, men vill ha den till förvaring och kanske hobbyrum, verkstad eller liknande. Tänkte att vi kunde fräscha upp den med lite färg (silikat) och piffa lite skavanker :)

C corre skrev:

Förresten , vad innebär "filma dräneringen" ?

Eftersom huset är byggt -39 kan man inte förvänta sig att varken källaren eller hela huset skall motsvara de krav man idag ställer på bostad. Inte heller om försök att förbättra gjorts som tex dränering ska man förutsätta att ett så gammalt hus kan ge bokvalite motsvarande idag.

Detta bör besiktningsmannen förklara för uppdragsgivaren.
Även köparen bör "om sunt förnuft inte saknas" försöka förstå detta och vara beredd att ta konsekvenserna.

F frebod skrev:
Förresten , vad innebär "filma dräneringen" ?
Filma med en kamera, så man vet skick och ev vattennivåer etc.

F frebod skrev:
Vi har inte tänkt att inreda källarn, men vill ha den till förvaring och kanske hobbyrum, verkstad eller liknande. Tänkte att vi kunde fräscha upp den med lite färg (silikat) och piffa lite skavanker :)
In med en avfuktare så är det löst då. Ev överskottsvärme och elförbrukning bidrar bara till bättre husklimat.

S sune73 skrev:
Eftersom huset är byggt -39 kan man inte förvänta sig att varken källaren eller hela huset skall motsvara de krav man idag ställer på bostad. Inte heller om försök att förbättra gjorts som tex dränering ska man förutsätta att ett så gammalt hus kan ge bokvalite motsvarande idag.

Detta bör besiktningsmannen förklara för uppdragsgivaren.
Även köparen bör "om sunt förnuft inte saknas" försöka förstå detta och vara beredd att ta konsekvenserna.
Jag förväntar mig inte heller det. Jag vill bara försöka förstå om huset kan vara skadat eller om det vanligtvis är såhär i gamla hus. Var ju just i källarens innertak som fuktkvoten var hög.

F frebod skrev:
Jag förväntar mig inte heller det. Jag vill bara försöka förstå om huset kan vara skadat eller om det vanligtvis är såhär i gamla hus. Var ju just i källarens innertak som fuktkvoten var hög.
Utgå från att det kan finnas skador eller vansinniga konstruktioner.
Skulle det inte finnas är det bara nåt att glädjas åt :-)

Att fuktkvoten är hög just i taket beror troligtvis att det finns hål och springor där varm uteluft kommer in och kondenserar mot en kallare yta i den av marken nerkylda källaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.