Byggahus.se

Singel eller makadam på uppfar och till gångar

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Hej

Ska beställa singel eller makakadam att ha som översta lager på uppfart, gångar och under sitt/uteplats. Hade fått för mig att det var samma pris på båda och att ärtsingel då var att föredra eftersom man kan gå barfota på det och kanske sliter det lite mindre på bilen och cyklarnas däck.

En del av singlet ska även användas som strand på vår damm och jag tycker att det är trevligt om man håller en jämn stil överallt i trädgården.

Problemet är att det är nästan dubbelt så dyrt (att det är en ändlig resurs spelar mindre roll). Frågan är också om man ska ha 8-16 som de flesta säljer eller om det är bättre att försöka få tag på 8-11? Vi har 4-8 makadam runt huset nu och med tiden kommer det ju förstås att blanda sig något... Hur tjocka lager behöver jag egentligen? En lastbil räcker till ca 5 cm tjockt lager.

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Är det kross eller natursten skulle nog säga med natursten så max 5 cm om du inte älskar att kratta

3. Strip
    Medlem · Västra Götalands Län · 1 167 inlägg

Strip

Medlem
    Makadam ligger någorlunda still. Singel lägger sig aldrig och är trögt att gå i, cykla på, osv. Alltså: singel till stranden, makadam på uppfart, gångar och överallt där du ofta rör dig.

• Laddar…
  4. K

Kallebo

Självbyggare
    Okej. Har aldrig tänkt så. Tycker att man vadar genom makadam, hur länge tar det innan makadammen lägger sig. Kanske ska man köra någon 0-fraktion på uppfart och gångar istället?

5. Strip
    Medlem · Västra Götalands Län · 1 167 inlägg

Strip

Medlem
    Den lägger sig så du slutar tänka på det inom en månad. Nollfraktion blir smutsigt och kladdigt, används som ytskikt enbart en bit bort från bostaden eller som bas under makadam.. Det blir ju väldigt kompakt och hårt, men när det regnar blir det kladd. 11-16 är min personliga favorit på ytor som man går på. Jag har ett område med fem centimeter 11-16 som är helt ok, men där det blev tunnare växer det mycket ogräs.

Är vi överens om vad singel och makadam är? Singel i min värld är natursand och makadam är bergkross utan nollfraktion. Jag kan ha fel.

6. K

Kallebo

Självbyggare
    Singel är naturgrus som är utsinglat så att där inte är någon nollfraktion kvar. Jag har fått ett riktigt bra pris så det blir nog det ändå. Jag tycker att det ser lite mjukare och mindre stelt ut än makadam. Men kanske kan jag blanda det med lite makadam så att det blir stabilare...

7. K

Kallebo

Självbyggare
    Ett nytt alternativ har seglat upp i kubiserad makadam.. vad tror ni om det?

Det enda jag hittar är en gammal tråd här där det står att det är ungefär som makadam och inget alternativ till singel.

Men ni har kanske andra erfarenheter?

8. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Makadam går man inte barfota på. Att det skulle slita på däcken är en fantasi skulle jag säga. Det är accelerationer och inbromsningar på varm asfalt som sliter imho.

9. S
    Medlem · Uppsala · 1 364 inlägg
    Nej nej nej inte singel, du kommer att ångra dig! har makadam på bägge mina uppfarter. Den ena med 8-11 utblandat med älvdalsporfyr(kross) för att få lite liv, den andra med 11-16 och jag är så jädrans nöjd med detta och där bilarna åker/parkerar blir ytan fast.

• Laddar…
  10. L
    Medlem · Norrbotten · 2 216 inlägg

Lutte

Medlem
    Har hela infarten med 0-16slitlager och tidigare samma på gången in till huset och kan inte hålla med dig om att det smetar och smutsar ner.

För att tillföra lite till frågeställningen så skulle jag aldrig komma på tanken att ha singel/naturgrus som ytlager om det överstiger 2cm i tjocklek eller enbart handlar om dekoration där man vanligtvis inte rör sig.

• Laddar…
  11. K

Kallebo

Självbyggare
    Uppfarten består idag av 30 cm 0-64 som bärlager med 3-4 cm 0-4 för att det var obekvämt att gå på de stora stenarna som fanns i bärlagret. Ett system med gångar är annlagda med 0-16 och 0-4 blandat några är toppade med 4-8 makadam som blev över från grundläggningen.. vi tycker att 4-8 är lite vasst.. men det är ju minst lika mycket en estetisk fråga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.