Hej!
Ska bygga ett växthus av gamla fönster.
Det blir ca 1.7x2.6.
Runt om tänkte vi först lägga sten men nu blev jag sugen på att gjuta en platta under hela området och lägga klinkers ist (ca 20 kvm)

Hur djupt behöver man gräva ur för en sådan platta?

Tacksam för svar.

Hej. Jag har ingen direkt erfarenhet av just betonggrunder, men som med alla hårdjorda ytor varesig det gäller stenbeläggning eller sulor så ska allt organiskt material, dvs jord/lera etc schaktas bort. Så hur mycket du behöver gräva varierar. Ibland finner man bärlager eller sand 10 cm under gräsmattan och ibland är där 1 meter lerjord. Gör några provgropar på ytan och kolla. Vid dåliga markförhållanden på garageuppfarter har man rekommenderat ett schaktdjup på 40 cm för att vara på den säkra sidan (vid stensättning)

M Marknissen skrev:
Hej. Jag har ingen direkt erfarenhet av just betonggrunder, men som med alla hårdjorda ytor varesig det gäller stenbeläggning eller sulor så ska allt organiskt material, dvs jord/lera etc schaktas bort. Så hur mycket du behöver gräva varierar. Ibland finner man bärlager eller sand 10 cm under gräsmattan och ibland är där 1 meter lerjord. Gör några provgropar på ytan och kolla. Vid dåliga markförhållanden på garageuppfarter har man rekommenderat ett schaktdjup på 40 cm för att vara på den säkra sidan (vid stensättning)
Hej och tack för ditt svar.
Tyvärr är det gammal sjöbotten här.
När grannen borrade bergvärme var det 36 meter lera innan dom hittade berg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.