Hallå!
Är sedan ett år tillbaka ägare av ett enplanshus m källare byggt 1966. Har under sommaren märkt av en liten, väldigt smal, spricka i grunden utanför tvättstugan. Intill väggen ligger där någon form av grus med två utgrävda hål för hinkar innehållandes vatten till fontäner som förra ägaren lät vara kvar.
I somras tog jag bort fontänerna och således hinkarna i marken men hann ej fylla hålen med något utan se står nu tomma.
Till saken så har gruset/marken nu förskjutits och flyttat sig något utåt från huset, vilket syns genom att stenar som legat på gruset nu delvis ligger under grus. Jävligt svårt att beskriva märker jag.
Att tillägga så har vi behövt spola golvbrunnen (gjutjärn) i tvättstugan två gånger under detta år pga stopp.
Jag blir livrädd över att nåt gammalt avloppsrör har gått sönder under marken.
Jag inser hur dålig jag är på att beskriva problemet. Det jag undrar är vad jag bör göra nu?
* Rörinspektion för att se om det läcker vatten vilket gör att gruset/marken expanderar/förflyttar sig?
* Ingenting, marken flyttar sig för att jag har lämnat två tomma hål istället för att fylla dem med grus?
* Är det normalt att behöva spola gamla rostiga gjutjärnsgolvbrunnar ibland om man tvättar ofta m småbarn osv?
Mvh
Är sedan ett år tillbaka ägare av ett enplanshus m källare byggt 1966. Har under sommaren märkt av en liten, väldigt smal, spricka i grunden utanför tvättstugan. Intill väggen ligger där någon form av grus med två utgrävda hål för hinkar innehållandes vatten till fontäner som förra ägaren lät vara kvar.
I somras tog jag bort fontänerna och således hinkarna i marken men hann ej fylla hålen med något utan se står nu tomma.
Till saken så har gruset/marken nu förskjutits och flyttat sig något utåt från huset, vilket syns genom att stenar som legat på gruset nu delvis ligger under grus. Jävligt svårt att beskriva märker jag.
Att tillägga så har vi behövt spola golvbrunnen (gjutjärn) i tvättstugan två gånger under detta år pga stopp.
Jag blir livrädd över att nåt gammalt avloppsrör har gått sönder under marken.
Jag inser hur dålig jag är på att beskriva problemet. Det jag undrar är vad jag bör göra nu?
* Rörinspektion för att se om det läcker vatten vilket gör att gruset/marken expanderar/förflyttar sig?
* Ingenting, marken flyttar sig för att jag har lämnat två tomma hål istället för att fylla dem med grus?
* Är det normalt att behöva spola gamla rostiga gjutjärnsgolvbrunnar ibland om man tvättar ofta m småbarn osv?
Mvh
Hej.
Jag skulle låta göra en rörbesikning, om inte annat för din egen skull, så du kan släppa det. Det kan vara så att avloppsröret gått sönder och eroderar bärlagret under plattan/sulan som att du skriver att ni fått spola rören två ggr på kort tid. Men troligen är så inte fallet.
Oftast brukar man bila upp plattan längst röret inifrån och byta ut röret mellan brunn och första förgrening, eller till utgående avloppstam. Man gjuter sedan igen rännan och återställer ev ytskikt.
Två hål från hinkar i markplan påverkar inte grundmuren på något sätt.
Är du dessutom säker på att sprickan i grundmuren uppkommit nu under sommaren? Kolla med tidigare ägaren om de noterat denna tidigare (förklara på enkelt sätt av ren nyfikenhet så de inte blåljuger av rädsla för kostnader)
Men troligen inget som är panik under julhelgen och förhoppningsvis bara ett sammanträffande av de två hålen och din nyfunna spricka...
God Jul och gott nytt år!
Jag skulle låta göra en rörbesikning, om inte annat för din egen skull, så du kan släppa det. Det kan vara så att avloppsröret gått sönder och eroderar bärlagret under plattan/sulan som att du skriver att ni fått spola rören två ggr på kort tid. Men troligen är så inte fallet.
Oftast brukar man bila upp plattan längst röret inifrån och byta ut röret mellan brunn och första förgrening, eller till utgående avloppstam. Man gjuter sedan igen rännan och återställer ev ytskikt.
Två hål från hinkar i markplan påverkar inte grundmuren på något sätt.
Är du dessutom säker på att sprickan i grundmuren uppkommit nu under sommaren? Kolla med tidigare ägaren om de noterat denna tidigare (förklara på enkelt sätt av ren nyfikenhet så de inte blåljuger av rädsla för kostnader)
Men troligen inget som är panik under julhelgen och förhoppningsvis bara ett sammanträffande av de två hålen och din nyfunna spricka...
God Jul och gott nytt år!
Hej och tack för svaret. Blir nog till att göra en rörinspektion för att se hur det ser ut. Tog lite bilder hur det ser ut. Sprickan är väldigt liten, vad jag förstår är sprickor som är orsakad av sättningar betydligt större?
God jul och gott nytt år!
God jul och gott nytt år!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är sannolikt ingen sättningsspricka. Dessa brukar gå diagonalt. Det är fullt möjligt att du har ett brott på avloppet utan att det beror på sättningar i grunden. Markens beskaffenhet och grundläggningsmetod har betydelse för detta. En rörinspektion låter absolut som bästa åtgärd. Rören under grunden är sannolikt gjutjärnsrör som vid grundens slut övergår i betongrör. Får jag gissa, tror jag mer på ett brott på betongrören.
Uppdatering.
Har nu märkt att grunden intill huset på motsatt sida beter sig likadant. Samt att det sker när det skiftar mellan plus och minusgrader fram och tillbaka. (Jävla låtsasvinter)
Blir som sagt en rörinspektion så snart som möjligt men det är intressant att det sker på två ställen samtidigt. Jag har inte två läckor så dålig karma kan jag inte ha.
Har nu märkt att grunden intill huset på motsatt sida beter sig likadant. Samt att det sker när det skiftar mellan plus och minusgrader fram och tillbaka. (Jävla låtsasvinter)
Blir som sagt en rörinspektion så snart som möjligt men det är intressant att det sker på två ställen samtidigt. Jag har inte två läckor så dålig karma kan jag inte ha.
Klicka här för att svara




