Byggahus.se
jag har haft problem med fukt i verandan på mitt lilla torp. Har rivit upp det gamla golvet och kunnat konstatera dels att delar av syllen börjat ruttna och dels att i princip hela blindbotten ruttnat underifrån. Som ett resultat av detta låg det en hel del trä och bråte på botten i torpargrunden.

Planen är att i veckan fixa till detta och vill gärna höra forumets åsikter om ett par saker.

Min plan är att gräva rent i krypgrunden, lägga på ett lager makadam eller lecakulor och därefter en plast. Nu finns inget isolerande lager, bara sand. Kommer ett lager grus/Leca att göra nytta eller kan jag nöja mig med plasten?

Golvet var isolerat med sågspån och det tänkte jag använda även denna gång. Mellan spånet och blindbotten låg nu dels nån sorts svart pappduk och dels en helt tät plast (vilket gjort att spånet klarat sig förhållandevis torrt men blindbotten som sagt rutten). Det verkar här på forumet som att man inte ska lägga i plast på detta sätt, stämmer det? Hade tänkt mig icke-organiska krypgrundsskivor, därefter sågspån direkt på dem och därefter massivt brädgolv i furu. Kommer bygga en liten inspektionslucka också. Missar jag något lager, ska det läggas papp nånstans till exempel?

Den vanligaste orsaken till fuktproblem i krypgrunden på gamla torp brukar vara att man har slutat att elda i murstocken. Den mesta fukten i krypgrunden kommer in utifrån med luften. Om det är kallare i grunden än utanför kan då vattenångan kondensera på blindbotten och bjälkarnas undersida. Det svarta materialet i bjälklagets botten är asfaltpapp. Att både ha sådan papp och sedan plastfolie under golvbrädorna är ingen bra idé. eftersom du då stänger in organiskt material mellan två mer eller mindre ångtäta skikt.

Att gräva rent och ta bort allt organiskt material är viktigt. Ovanpå krypgrundsskivorna under isoleringen bör du ha någon form av vindtätning. Det bästa sättet att hålla en gammal krypgrund i form är att ha ordentligt varmt inomhus och inte för mycket isolering i bjälklaget. Den radikala lösningen för att undvika fukt är att göra om grunden till en isolerad och inneluftsventilerad grund, men det innebär en del merarbete.

Tack Justus för svar! Jag har idag grävt ut så gott jag kunnat för att få bort organiskt material. Blir troligen singel i grunden pga tillgång till detta, och sen en plast över. Men då tar jag dig på orden här och nöjer mig med nån sorts vindtätning, som papper antar jag, i blindbotten. Denna ska då sitta längst ned, under spånet och mot krypgrundsskivan, antar jag?

Ska imorgon ge mig på att kapa bort den gamla syllen och få dit en ny, kan bli spännande!

Bifogar bild på nuvarande status.

krypgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jsundqvist Jsundqvist skrev:
Denna ska då sitta längst ned, under spånet och mot krypgrundsskivan, antar jag?
Ja.

• Gilla
Jsundqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.