1 224 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Någon kunnig inom betong?!
Hej, kort och gott har vi haft lite otur med ett bygge.
Det kan ni läsa mer om här om ni vill.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fuskbygge-hur-gar-vi-vidare.328834/
Iaf nu håller vi på att riva det fuskbygget och funderar på hur vi ska göra med plattan.
Den är 7.7x9.4 och 10cm~tjock från kant till kant, alltså ingen kantbalk.
Har fått tips av snickare att vi kapar en del av plattan, gräver ur ytterligare 10cm och gjuter dit en kantbalk.
Kommer det bli lika hållbart med en pågjuten klack, eller kan man lika gärna köra utan den kantbalken?
Eller ska man gjuta uppepå den befintliga plattan?
En annan tanke vi har är att mura hela väggarna. Blir det isåfall större behov av kantbalk på plattan eller är det lika illa oavsett?
Tack på förhand

Det kan ni läsa mer om här om ni vill.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fuskbygge-hur-gar-vi-vidare.328834/
Iaf nu håller vi på att riva det fuskbygget och funderar på hur vi ska göra med plattan.
Den är 7.7x9.4 och 10cm~tjock från kant till kant, alltså ingen kantbalk.
Har fått tips av snickare att vi kapar en del av plattan, gräver ur ytterligare 10cm och gjuter dit en kantbalk.
Kommer det bli lika hållbart med en pågjuten klack, eller kan man lika gärna köra utan den kantbalken?
Eller ska man gjuta uppepå den befintliga plattan?
En annan tanke vi har är att mura hela väggarna. Blir det isåfall större behov av kantbalk på plattan eller är det lika illa oavsett?
Tack på förhand
Hej,
Jag är inte direkt kunnig, men har läst en hel del om just betongplattor eftersom jag håller på att rita på ett nytt bostadshus som ska byggas på lera. Eftersom du inte verkar få många reaktioner på din fråga tänker jag svara istället.
Numera är det inte ovanligt att grundbalken inte är ihopgjuten med själva golvet. Kolla tex på olika kantelementer till lågenergihus. Om det är tillräckligt med 20 cm kantbalk beror på markförhållande men normalt är det 30 cm djup/hög som används. Jag antar att det finns möjligheter att bila bort befintligt betong utan att ta bort armeringen och därmed ändå får armeringen i plattan att kopplas till grundbalken.
Jag antar att ni rev häststallet (tror det var sådant) och bygger den på nytt och vill gratulera dig med beslutet. Vilket läskigt tak det blev.
Jag är inte direkt kunnig, men har läst en hel del om just betongplattor eftersom jag håller på att rita på ett nytt bostadshus som ska byggas på lera. Eftersom du inte verkar få många reaktioner på din fråga tänker jag svara istället.
Numera är det inte ovanligt att grundbalken inte är ihopgjuten med själva golvet. Kolla tex på olika kantelementer till lågenergihus. Om det är tillräckligt med 20 cm kantbalk beror på markförhållande men normalt är det 30 cm djup/hög som används. Jag antar att det finns möjligheter att bila bort befintligt betong utan att ta bort armeringen och därmed ändå får armeringen i plattan att kopplas till grundbalken.
Jag antar att ni rev häststallet (tror det var sådant) och bygger den på nytt och vill gratulera dig med beslutet. Vilket läskigt tak det blev.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som J Vos påpekar bör plattans armering hänga ihop med kantbalkens. Det kan nog räcka med att du bilar upp på ovansidan så att du kommer åt armeringsstålen och kan koppla ihop dem med kantbalkens armering. Hur kantbalken ska utformas och underbyggas beror på både markförhållandena och vad som ska byggas ovanpå. Helst ska kantbalken också ha en isolerande funktion för att förhindra köldbryggor till plattans betong. Det är möjligt att du kan klara dig med färdiga kantbalkar i lecasten. Det finns mycket information om detta på nätet men den kräver genomgående en viss teknisk kunskap som du antagligen måste hyra in.
Klicka här för att svara