Grund & Markarbeten
Joacimz: Vet inte. Men jag hade en hel vägg i ett rum som inte andades så det luktade lite mögel när jag rev ner tapeten. Mätte fukthalten och den var ganska hög mot övriga väggar. Mätte kontinuerligt och fukthalten sjunk. När den var samma som övriga väggar målade jag om den.
justusandersson: Hej Jonas! En öppen plintgrund är nog den bästa lösningen i ditt fall. Öppen betyder att luften har fullt tillträde hela tiden, inte nödvändigtvis allt annat. Du isolerar bjälklaget som om det vore en yttervägg. I en ouppvärmd stuga (för det mesta) ska man inte ha några ångspärrar eftersom det ofta kommer att vara varmare utomhus än inomhus.
thomasmedhatt: Tack till er båda, mina misstankar är bekräftade. Ja visst är den lite låg, bygg-groda haha
Robert Winterqvist: Jag har valt rör med markeringen BD, vilket är godkända för gjutning :) De har mycket tjockare vägg än vanliga rör med beteckningen B. Jag har gjort såhär.. har fyllt upp med sten/grus till den gamla betongen (minst 10cm betong kommer bli gjutet). Vissa delar av rören är helt under sten, medans andra delar syns igenom stenarna. Jag ska även fixa ny armering till den betongen jag ska
Shoeboxrob: Hej nu så här 10år senare hur gjorde ni och vad kostade det? Har kollat på ett hus där samma jobb måste göras. Kunde ni bo i huset medans renoveringen pågick?
carinashem: Väggen kommer vara öppen som den är idag och målas med öppen färg. Jag vill främst säkerställa att den uppstigande funkten kan ventileras bort då det var lite fuktigt under tröskeln. Med 60x60 klinker och tunna fogar kan det bli en utmaning. Kanske borde lämna ca 1 cm fog närmast väggarna både med spacklet och klinkern för att ventilera ev fukt?
Blueline: [citat] Hej och tack för snabbt svar Stefan. Ja så gick tankarna vid köp av huset, det har stått i 100 år och lär kunna stå i 100 till även fast det rinner i källaren. Det jag funderar på är den klacken som är lagt vid berg och yttervägg, det är ju där det läcker in. Frågan är om det är dräneringen utanför (senast dränerat -69) som på senare år är helt slut eller varför
justusandersson: Om det inte finns en kertobalk i husets mitt så bör du lägga en bärlina på plintar under mitten. 45x220 är för klen dimension till golv med 4 meters spännvidd oberoende av c/c avstånd. Du måste ta fram kertobalkarnas dimensioner för att man ska kunna räkna på antalet plintar. Att det är stabilt nu är bedrägligt. Snölasterna kan bli stora i Skövdetrakten. Att lägga en grusbädd
13th Marine: Lycka till! Jag hade tre olika betongplattor (ett stort rum som en gång varit tre rum med vars en platta) där dels varje platta var ojämn och där plattorna inte var lika höga på alla ställen. Fick slipa bort golvlimmet (kollade efter asbest först) och sedan spackla hela.
Mr_Bear: Har läst mycket på lfs-web.se Mycket detaljer, och saker att tänka på. Tyvärr missades en sak när jag hade grävaren var hemma, de blev grävt i ett hyfsat djup, men jag missade dra in rör för golvbrunn (golvbrunn i varmgrunden) . Är inte super sugen på att gräva upp makadamen igen. Just nu kollar jag mycket på
C.Lundin: Får inte en riktig klar bild över hur det ser ut hos dig, men du pratar om berg. Där har du egentligen det enda problemet. För oavsett om du vill gjuta en sockel och mura, eller ordna en bädd och gjuta platta så vill man ju börja nedåt och slutligen landa på nivån man själv önskar. Ska inte betongen stålslipas något märkvärdigt så brukar man räkna på 1300-1500 kr per färdig
Sir James: [citat] Vet att dom kostar, vi har blivit av med pelagoner på terrassen, så grund tänket i denna tråd är förstålig, man kan bli av med det mesta verkar det som. Intressant utveckling samhället har tagit, påminner om andra värdsdelar utanför Europa.
Niklaspe: Köpte tfa-klimatlogger. Fuktvärden skall stämma till +3/-3 %. Så rätt bra noggrannhet. Enkel, smidig och man kan läsa trender på datorn för att se historik. ( går även via inomhus displayen)
MagHam: [citat] Bra tänkt! Idag rusar alla iväg och; 1. dränerar, 2. byter kök och 3. byter fönster. Finns mycket som är viktigare att börja med i äldre hus.
Apelgården: [citat] [citat] Tack för tipsen, ska kolla med borr. Källaren byggdes 1956 så vi vet att det finns asbest i vissa delar..
Saintus: Jag har redan två trådlösa hygrometrar och försöker göra de billigaste åtgärderna först innan jag får betala 40.000 kr för att få en avfuktare installerad och ventilationen tätad. Även om det finns lite mikrobiell tillväxt så är fuktkvoten aldrig högre än 14% och huset har stått utan åtgärd i 13 år så det känns onödigt att kasta ut pengar plus driftskostnad om det inte
Daniel 109: Det ser ju torrt och bra ut. Daggpunkten bör definitivt ligga under den temperatur som det som kallast riskerar att bli i någit hörn av utrymmet. Annars får du kondensutfällning. Daggpunkten är helt enkelt den temperatur där det blir 100% luftfuktighet med nuvarande vatteninnehåll i luften.
Kretikos: Vi fick under sensommaren en grund färdigställd för en tillbyggnad av vårt fritidshus. Den består av albabalkar som vilar på en dränerad grusbädd. Anläggaren tyckte vi skulle lägga en isolering på mark. Han hade lite över som han la dit. 5cm cellplastskivor. Frågan är om jag ska såga upp för ventilation eller låta den vara stängd? Hade också en tanke om att plasta mot mark och
Hallerudsbo: En som utför markentreprenad. Eller en granne med grävmaskin. Har man sådana grannar som jag har sp är det kanon. Vi hjälper varandra när vi behöver hjälp, med maskiner och arbetskraft
kashieda: Så långt från dörrens ventil som möjligt, så att det blir så få dåligt ventilerade platser som möjligt. Bäst tror jag är att stänga lite eftersom på hösten och öppna i slutet av maj eller vid midsommar. Hela tanken är ju då att inte släppa in fukten, om det går.
Cheesen: När du räknar kostnader så ta höjd för att en betongbil med last väger mer än 15 ton. Du kan hamna i läget att frakten skenar i pris. Det är ju dessutom andra leveranser som är tunga om man beställer en stomme eller liknande, vårat leveranskontrakt stipulerade 20 tons bärighet på väg till fastighet. Nu hade en lägre bärighet funkat men med merkostnader.
Hanfa: [citat] Perfekt! Precis vad jag letade efter. Mycket lättare än min konstruktion =)
Nyrostad: Vad jag förstått är det lite beroende på källarens grundläggning och personliga preferenser/övertygelser. Om du har en oisolerad platta direkt på mark så är det naturligt med viss fuktvandring i denna, varför det kan vara en fördel att ha en diffusionsöppen lösning utan helt tätskikt (även om plastmattan som du haft hittills ju inte var det, och tycks ha fungerar väl...). Har
skyisthelimit: Ska försöka prata med grannen och höra om han tycker det är ok med en mur som ligger precis i gränsen. Med tanke på den låga höjden så finns det många murade varianter som ser ok ut och håller för trycket. L stöd känns både som overkill och en dyr lösning för 50cm hög mur (som högst). Men visst, onekligen är det en robust lösning. Gällande rötter får jag väl både fundera
paaalma: Behöver råd. Vad tycker ni är bästa underlaget under ett swimspa (2,3m*5,9m) Vill helst slippa platta på mark Fylld vikt utan personer är ca 8ton.
DanneH: Tanken har slagit mig. Men får bli efter tillbyggnad, fasadrenovering och takbyte :)