Hej,

Jag har sedan en tid ett litet fritidshus som jag vill göra lite arbeten med. Huset är byggt 1940. Halva huset står på torpargrund som jag faktiskt inte inspekterat närmare och under halva huset finns en källare, ca 30 kvm. Det är lågt i tak i källaren, 190 cm, och golvet är som jag sett många andra beskriva härinne bara en tre-fem cm tjock oarmerad cementkaka direkt på sand. Mycket fukt i källaren så jag har planerat att dränera om nästa år. I samband med det hade jag även tänkt att gräva ur källaren så jag kan få upp takhöjden något och få in åtminstone lite isolering i golvet, samtidigt som jag fräschar upp i allmänhet och bygger nytt badrum (detta finns även nu i källaren). Har tänkt att det nog ska gå att gräva en bit från befintlig golvnivå ner till sulan i samband med detta.

Jag har bilat upp golvet i källaren med en slägga vid en vägg för att undersöka hur mycket det fanns att ta på, Då upptäckte jag att den putsade väggen slutar omedelbart under golvnivån, och under detta hittar jag bara gråsten, som verkar ligga löst. Har lyckats läsa mig till att det nog kan finnas grundkonstruktioner där det inte finns någon sula, och också läst om någon som så att säga gjutit ny vägg bit för bit i samband med att hen grävde ut sin källare för att inte förlora styrka.

Nu till mina frågor: Om det nu är så att jag har en grund utan sula så måste ju mina källarväggar vara ganska instabila. Vi hade tänkt att dränera om på vanligt vis, dvs gräva upp med maskin, fästa isodrän eller liknande på väggen och sen hälla på makadam. Kan jag/bör jag göra det när huset är byggt som det är, eller riskerar jag sättningar då? Är det så att denna sorts husgrunder snarare inte ska dräneras utan att jag kanske ska nöja mig med att lösa takavrinningen?

Vill ju gärna få till ett drägligt källarklimat med rimlig takhöjd. Ska bara ha våtrum därnere dock så tänker klinkers på golvet och rena putsväggar. Detta kräver dock att jag kan isolera väggen utifrån. Sen är jag bara begränsat händig så kommer nog inte kunna gjuta en stödmur helt själv om jag väljer att gräva ner mig under dagens golvnivå. Någon som har erfarenhet av liknande projekt och som har lejt ut arbetet? Kan jag komma undan att göra grundförstärkningar tror ni? En vanlig källarutgrävning känns på något sätt greppbar men nu vet jag inte riktigt hur man ska ta sig an uppgiften och om det blir för dyrt för att ens ta sig an?

L
Hej,

Jag har inget bra svar på frågorna om väggarnas stabilitet men det skulle vara intressant att få ta del av eventuella svar.

Under tiden undrar jag bara om du verkligen måste isolera golvet, då mister du ju den takhöjd du vill vinna och får en massa nytt huvudbry. Jag hade nog nöjt mig med klinkers direkt på det nygjutna betonggolvet - och tycker man att det är kallt att gå barfota på så finns det ju badtofflor - det räcker att spola lite hett vatten från duschen på golvet innan man går in så fryser man inte. Eller tänkte du gjuta EPS (lättbetong med" frigolitkulor")? Då får du ju lite inbyggd isolering på samma gång.

Tack lärospån för svar! Ja det där med stadgan när man gräver ur känns som det svåraste just nu. Källaren har ju helt uppenbart inte byggts för att användas till annat än förvaring och möjligtvis till tvätt (med vedeldad tvättkittel) så det är inte mer än ett par centimeter oarmerad cement på golvet, som någon sen lagt en plastmatta rätt på.

Takhöjden är som sagt 190 cm nu och min tanke - rätt eller fel - var att försöka få ner åtminstone lite isolering och en klen komfortgolvvärme, samtidigt som jag vinner lite i takhöjd. Tänker 10cm cellplast (kanske kan man ha lite mer i mitten längre från väggarna, eller mindre än 10 närmast vägg), golvvärme, golv och klinker på det. Om jag sen vill ha kanske 205 cm i tak behöver jag komma ner 30-35 centimeter tänker jag.

Jag är där en del på vintern och det är ganska kyligt att gå ner på toaletten (som ligger där) så lite värme vore skönt.

Hade inte tänkt använda eps-betong då jag förstått det som att der blir mindre isolering per centimeter, och alltså egentligen bättre om man kan gräva djupt, men där kanske jag är fel ute? Såklart, kan jag klara mig på 20 cm eps-betong mot mitten och sen bara 10 cm i kanterna behöver jag ju inte gräva lika djupt och kanske stagar det upp grunden på nåt sätt också?

L
Tack själv, jo jag förstår verkligen att du vill ha takhöjden som sagt, plus värme - men jag undrar om du kan få bägge genom att gå neråt. Förhoppningsvis kommer någon klok till tråden som kan berätta mer om konstruktionen och därmed ge ledtrådar till hur mycket det finns att ta av neråt - och hur stort jobb det blir.

Personligen hade jag nog nöjt mig med att gräva så mycket jag tordes och därefter gjuta ny platta med klinkers, samt satt in radiator på toaletten (och i badrummet) - sådana källare har jag sett och där har det varit tillräckligt varmt i rummen med radiatorer (vattenburet) trots oisolerat golv.

På det viset slipper man nog en hel del bekymmer, men som sagt kan expertisen här kanske komma med mer kött på benen!

Vill du gräva ur och samtidigt stadga upp huset är det bästa att ta en bit i taget och stämpa upp huset.. lägga i armeringskorgar under väggarna och undergjuta

• Gilla
AnnJepp
  • Laddar…
Tack igen lärospånet! Får nog ta dit någon hantverkskunnig och se vad denne säger, i början hade jag faktiskt inte tänkt mig golvvärme och man kanske kan lägga på en trasmatta på vintern.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tack Alltoinget! Fiffigt med armeringskorgar! Men stämp har man bara när man gräver ut och under själva gjutningen väl, sen tar man bort dem? Gör stämpen att man kan gräva ut större bitar i taget?

Om någon känner till bra och prisvärda hantverkare/murare inom grundförstärkning i sjuhäradstrakten får ni gärna tipsa!

Åh herregud vilket jobb! Sannerligen imponerande!

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.