I ett källarutrymme (sutteränghus) har jag ett problem med att väggen fäller ut någonting; salt, kalk eller liknande. Väggen är putsad cementhålsten och är målad på insidan. Huset är från början av 60-talet och problemet är nog nästan lika gammalt. På utsidan på just detta ställe är det ingen mark som ligger emot. Utfällningen är lite fuktig men annars är det ingen särskild fukt i utrymmet.

Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra åt det?

Om jag skrapar rent och målar så kommer fällningarna tillbaka genom färgen efter 1-2 år. Detta har jag testat. men har jag fel typ av färg?

Eller borde jag putsa om väggen med bruk? (Dvs putsa över.) Eller rent av ta ner den gamla putsen helt? Om det nu ens går att göra på cementhålsten.

Vad målar du med för färg?
Sikta på att låta väggen andas ut den fukt som kommer, antingen bara puts eller puts och en silikatfärg.

J
H hgus358 skrev:
väggen fäller ut någonting; salt, kalk
Det är kalk , blir som en ludd ( sockervadd ) orsak troligtvis fuktgenomslag , det lakar ur bindemedlet i stenen , och då blir det synligt på insidan , har haft i ett hus , bara ren sten , så att måla eller annat är bara att fördröja genomslaget , blir lite akutvård

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.