Hej!
Jag har skrivit om detta tidigare, men hoppas jag inte upprepar mig för mycket. Skrev i ventilation, men tror det passa bättre här.
Nu måste jag få ordning på det här. Efter helgen får det bära eller brista.
Jag håller på att renovera källaren, och har bilat upp golvet i en del av källaren, för att gjuta nytt golv. Min tanke är att passa på att få bukt med radonproblemet samtidigt. Jag lägger dräneringsslang i skiktet av Isodrän-plattor som jag har som dränerande skikt (istället för makadam/singel), och suga radonet från den.
Jag har kollat på radonsug Corroventa RS400. Den har en anslutning på 100 mm, vilket gör att jag måste ha ett 100/110 mm dräneringsrör. Jag har förstått att man helst ska lägga röret i en slinga.
Om man nu verkligen borde ha en slinga på dräneringsröret, skulle det fungera att grena av ett 100/100 mm avloppsrör till 2 st 50/58 mm dräneringsslang som läggs i en slinga (som blir ca 40 meter när allt är utgrävt) och ansluts med alla 4 ändar till det grövre avloppsröret som kommer från radonsugen? Det blir ju samma volym på luftmängden totalt i slangen (om man räknar från alla ändar av slangarna som är anslutna till sugen fram till där slangarna vänder tillbaka), även om det bara blir hälften av volymen inne i avgränsande rum (det skulle i så fall underlätta dragningen av rören till en slinga).
Jag lägger slang som jag skrev ovan, men:
Jag funderar på om en dräneringsslang som är så smal som 50 mm kommer förlora undertrycket ju längre från sugen man kommer. För att ta det säkra före det osäkra har jag tänkt som reserv om slangen inte fungera bra, att lägga ett 110/100 mm-dräneringsrör och sedan grena av in till intilliggande rum. Det blir krångligt och inte bra att försöka göra en slinga av ett sådant grovt rör. Om man gör på det här sättet blir den totala längden inklusive avgreningarna ca 27 meter, 3 st avgreningar.
Oroar jag mig bara i onödan och detta röret är helt onödigt att lägga ned under plattan?
Jag bifogar en bild på källaren där jag ritat upp hur det skulle se ut om jag lägger slangen i en slinga (slingan har 2 st 50/58 mm dräneringsrör bredvid varandra). Till att börja med blir det knappt hälften av längderna på dräneringsslangen som jag skrivit i bilden, då jag inte har grävt ut hela källaren. Det kommer dröja länge innan jag kommer dit.
Jag är mycket tacksam för hjälpen.
Jag har skrivit om detta tidigare, men hoppas jag inte upprepar mig för mycket. Skrev i ventilation, men tror det passa bättre här.
Nu måste jag få ordning på det här. Efter helgen får det bära eller brista.
Jag håller på att renovera källaren, och har bilat upp golvet i en del av källaren, för att gjuta nytt golv. Min tanke är att passa på att få bukt med radonproblemet samtidigt. Jag lägger dräneringsslang i skiktet av Isodrän-plattor som jag har som dränerande skikt (istället för makadam/singel), och suga radonet från den.
Jag har kollat på radonsug Corroventa RS400. Den har en anslutning på 100 mm, vilket gör att jag måste ha ett 100/110 mm dräneringsrör. Jag har förstått att man helst ska lägga röret i en slinga.
Om man nu verkligen borde ha en slinga på dräneringsröret, skulle det fungera att grena av ett 100/100 mm avloppsrör till 2 st 50/58 mm dräneringsslang som läggs i en slinga (som blir ca 40 meter när allt är utgrävt) och ansluts med alla 4 ändar till det grövre avloppsröret som kommer från radonsugen? Det blir ju samma volym på luftmängden totalt i slangen (om man räknar från alla ändar av slangarna som är anslutna till sugen fram till där slangarna vänder tillbaka), även om det bara blir hälften av volymen inne i avgränsande rum (det skulle i så fall underlätta dragningen av rören till en slinga).
Jag lägger slang som jag skrev ovan, men:
Jag funderar på om en dräneringsslang som är så smal som 50 mm kommer förlora undertrycket ju längre från sugen man kommer. För att ta det säkra före det osäkra har jag tänkt som reserv om slangen inte fungera bra, att lägga ett 110/100 mm-dräneringsrör och sedan grena av in till intilliggande rum. Det blir krångligt och inte bra att försöka göra en slinga av ett sådant grovt rör. Om man gör på det här sättet blir den totala längden inklusive avgreningarna ca 27 meter, 3 st avgreningar.
Oroar jag mig bara i onödan och detta röret är helt onödigt att lägga ned under plattan?
Jag bifogar en bild på källaren där jag ritat upp hur det skulle se ut om jag lägger slangen i en slinga (slingan har 2 st 50/58 mm dräneringsrör bredvid varandra). Till att börja med blir det knappt hälften av längderna på dräneringsslangen som jag skrivit i bilden, då jag inte har grävt ut hela källaren. Det kommer dröja länge innan jag kommer dit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är mycket tacksam för hjälpen.
Du verkar få dåligt med svar så jag kan ju försöka. Har du någon uppgift på vad din fläkt gör dvs finns det någon undertrycksreglering, flödeskontroll via den? Oavsett tycker jag denna typen anläggning inte ska bygga på så stora flöden att det skulle bli problem med ditt val av klenare slang. Och särskilt inte om du kan dela upp i två någorlunda likvärdiga slingor på sikt. Viktigare bör nog vara att du jämför slitsningen på en originalslang och ser till att dina får ungefär samma area i öppningar per längdenhet som den rätta typen. Då kan jag inte se någon skillnad i hur systemet kommer bete sig om du håller samma undertryck med fläkten och flödet inte är avsett vara högt vilket jag inte kan tänka mig att det är.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Denna sug är det: https://www.corroventa.se/produkter/radonsugar/radonsug-rs-400/GK100 skrev:
Du verkar få dåligt med svar så jag kan ju försöka. Har du någon uppgift på vad din fläkt gör dvs finns det någon undertrycksreglering, flödeskontroll via den? Oavsett tycker jag denna typen anläggning inte ska bygga på så stora flöden att det skulle bli problem med ditt val av klenare slang. Och särskilt inte om du kan dela upp i två någorlunda likvärdiga slingor på sikt. Viktigare bör nog vara att du jämför slitsningen på en originalslang och ser till att dina får ungefär samma area i öppningar per längdenhet som den rätta typen. Då kan jag inte se någon skillnad i hur systemet kommer bete sig om du håller samma undertryck med fläkten och flödet inte är avsett vara högt vilket jag inte kan tänka mig att det är.
Det går styra varvtal på den.
Angående slingorna av slangen:
Det blir egentligen bara en slinga, men jag lägger dubbla rör. Angående "orginalslang" och vilken typ som ska användas till detta, så verkar det helt enkelt vara standard att använda dräneringsslang. Jag har inte hittat någon typ av slang eller rör som är ämnade till att suga radon.
Ja det ser ut att vara en fin fläkt så den kan du säkert justera in på ett bra sätt. Kolla då på en 110 mm slang hur det ser ut med slitsar på den och om det krävs snitta upp fler på dina klenare så det ungefär blir samma yta slits per meter. Viktigast är nog att du får till ett bra genomsläppligt skikt i golvet där du lägger slangarna och suger under det tätare övre. Borde lösa sig med de normala sätten att göra om källargolv men skadar kanske inte att ha med i bakhuvudet ändå.C Choom skrev:Denna sug är det: [länk]
Det går styra varvtal på den.
Angående slingorna av slangen:
Det blir egentligen bara en slinga, men jag lägger dubbla rör. Angående "orginalslang" och vilken typ som ska användas till detta, så verkar det helt enkelt vara standard att använda dräneringsslang. Jag har inte hittat någon typ av slang eller rör som är ämnade till att suga radon.
Det blir ju såklart större slitsad yta på ett grövre rör. Om man börjar göra mer hål i slangen är jag rädd att man förlorar sugförmågan lite längre bort från sugen.GK100 skrev:
Ja det ser ut att vara en fin fläkt så den kan du säkert justera in på ett bra sätt. Kolla då på en 110 mm slang hur det ser ut med slitsar på den och om det krävs snitta upp fler på dina klenare så det ungefär blir samma yta slits per meter. Viktigast är nog att du får till ett bra genomsläppligt skikt i golvet där du lägger slangarna och suger under det tätare övre. Borde lösa sig med de normala sätten att göra om källargolv men skadar kanske inte att ha med i bakhuvudet ändå.
Skivorna i skiktet jag lägger slangen i är av den här modellen: https://www.bauhaus.se/isoleringsskiva-isodran-100mm-95kpa
De är gjorda för att vatten ska kunna rinna genom dem, så de är väl luftgenomsläppliga. Över dem blir det vanlig isolering i två skikt, och mellan de vanliga isolerskivorna lägger jag en radonduk som jag tätar så gott det går mot betongsulorna väggarna står på.
Du kan åtminstone jämföra så det inte är för stor skillnad mellan slangtyperna och om du vill vara finstilt sen ta upp lite mer på sträckorna som läggs vid senare bygge längst bort. Och ett mätuttag dvs en tunn slang uppdragen där du kan kolla undertryck kan vara bra också längst bort i etapperna. Då är det ingen tvekan när du justerar fläkten enda som krävs är ju i princip lätt undertryck i sämsta punkten.C Choom skrev:Det blir ju såklart större slitsad yta på ett grövre rör. Om man börjar göra mer hål i slangen är jag rädd att man förlorar sugförmågan lite längre bort från sugen.
Skivorna i skiktet jag lägger slangen i är av den här modellen: [länk]
De är gjorda för att vatten ska kunna rinna genom dem, så de är väl luftgenomsläppliga. Över dem blir det vanlig isolering i två skikt, och mellan de vanliga isolerskivorna lägger jag en radonduk som jag tätar så gott det går mot betongsulorna väggarna står på.
Verkar vara en bra konstruktion du har där i golven då bör vara mer än ok. Och se till att slingorna dras "yttäckande" i utrymmena dvs lite som det vore värmeslang med 1/4 av bredden på rummet ut till kanterna från slangen runtom.
Inte meningen att vara finstilt/märka ord/whatever. Missförstod hur du menade.GK100 skrev:
Du kan åtminstone jämföra så det inte är för stor skillnad mellan slangtyperna och om du vill vara finstilt sen ta upp lite mer på sträckorna som läggs vid senare bygge längst bort. Och ett mätuttag dvs en tunn slang uppdragen där du kan kolla undertryck kan vara bra också längst bort i etapperna. Då är det ingen tvekan när du justerar fläkten enda som krävs är ju i princip lätt undertryck i sämsta punkten.
Verkar vara en bra konstruktion du har där i golven då bör vara mer än ok. Och se till att slingorna dras "yttäckande" i utrymmena dvs lite som det vore värmeslang med 1/4 av bredden på rummet ut till kanterna från slangen runtom.
Bra idé med ett rör längre bort som man kan kolla undertrycket i.
Jag har fått ett råd att hålla ca 1,5-2 meter från ytterväggarna, och samma avstånd mellan slangen. Det blir ungefär som jag har ritat in den i bilden. I verkligheten 2 meter från yttervägg och 1 meter mellan slangen.
Men det är ju som du skriver, man är ju inte ute efter ett högt luftflöde, utan ett undertryck. Då kanske det till och med är bättre med en tunnare slang, eftersom man borde få mer sig i slangen längre bort (när det ändå inte kommer flöda så mycket luft i slangen, eller tänker jag fel?
Jag har bara varit så inne på att en klenare fläkt behöver ett grövre rör än vad en starkare fläkt gör.
De har en annan radonsug som är mycket starkare, och den har en anslutning på 50mm istället, men den klarar ett mycket högre tryck. Den är egentligen tänkt till större fastigheter och mer kompakta markförhållanden.
Jag kan inte se annat än att du kommer få till det optimalt som du beskrivit. Med nya golv som är genomsläppliga att suga i och rätt tätade inåt blir det riktigt bra. Många lyckas ju vettigt i befintliga grundläggningar, golv genom att suga i punkter eller kanske få till en längd rör någonstans med befintliga skikt osv under. Så kör på och som sagt mät in och följ upp när du är i drift så kan jag inte se några problem öht.C Choom skrev:Inte meningen att vara finstilt/märka ord/whatever. Missförstod hur du menade.
Bra idé med ett rör längre bort som man kan kolla undertrycket i.
Jag har fått ett råd att hålla ca 1,5-2 meter från ytterväggarna, och samma avstånd mellan slangen. Det blir ungefär som jag har ritat in den i bilden. I verkligheten 2 meter från yttervägg och 1 meter mellan slangen.
Men det är ju som du skriver, man är ju inte ute efter ett högt luftflöde, utan ett undertryck. Då kanske det till och med är bättre med en tunnare slang, eftersom man borde få mer sig i slangen längre bort (när det ändå inte kommer flöda så mycket luft i slangen, eller tänker jag fel?
Jag har bara varit så inne på att en klenare fläkt behöver ett grövre rör än vad en starkare fläkt gör.
De har en annan radonsug som är mycket starkare, och den har en anslutning på 50mm istället, men den klarar ett mycket högre tryck. Den är egentligen tänkt till större fastigheter och mer kompakta markförhållanden.
Ja, det är ju många som till och med lyckats bara genom att sätta en enkel fläkt på dräneringsröret som ligger runt kåken.GK100 skrev:
Jag kan inte se annat än att du kommer få till det optimalt som du beskrivit. Med nya golv som är genomsläppliga att suga i och rätt tätade inåt blir det riktigt bra. Många lyckas ju vettigt i befintliga grundläggningar, golv genom att suga i punkter eller kanske få till en längd rör någonstans med befintliga skikt osv under. Så kör på och som sagt mät in och följ upp när du är i drift så kan jag inte se några problem öht.
Jag skulle slippa lite huvudvärk om jag låter bli att lägga det där 100-dräneringsröret i golvet. Det blir osmidigt vid övergång till intilliggande rum och genomföringen genom väggen ut i förrådet där sugen kommer sitta.
Redigerat:
Är det markradon av större format ? Att lägga dränslang går bra och att vinkla samt sätta T-stycke till annat rum går bra se bara till att vid färdigställande av golvet så ska alla rör och annat tätas vid genomgången. Sen det med undertryck , det kommer att ta ca 1 vecka innan det kommer , ska vara ca 1 - 1,5 mm undertryck och som det sägs en mätare är bra för att ställa farten på fläkten ( det behövs ingen guldmodell ) kan vara en liten en. När fläkten gått 1 vecka har det skapats ett undertryck under hela plattan, Dra ihop alla rör till ett 110 avloppsrör och ut i luften med det, finns fläktar som passar i 110 rör
Det låter som att detta kompliceras något oerhört.
Jag har ett dränrör mitt i varje hushalva, förbundna med t-kors. Rören bildar totalt sett ett ”H” och jag tar ut luft mitt på. Suger med en enkel ec fläkt för cirka 1500kr, ingen dyr ”radonfläkt”.
Hade jag rum som du skulle jag ansluta till en huvudstam med t-kors. Strunta i att lägga som en slinga. Har du en väldigt lång avstickare, gör lite fler hål i den för att kompensera för ett lägre flöde.
Jag har ett dränrör mitt i varje hushalva, förbundna med t-kors. Rören bildar totalt sett ett ”H” och jag tar ut luft mitt på. Suger med en enkel ec fläkt för cirka 1500kr, ingen dyr ”radonfläkt”.
Hade jag rum som du skulle jag ansluta till en huvudstam med t-kors. Strunta i att lägga som en slinga. Har du en väldigt lång avstickare, gör lite fler hål i den för att kompensera för ett lägre flöde.
Jag lägger slangen i en slinga pga råd från ett par "experter", folk som jobbar med det. Anledningen ska vara för att vara säker på att det sugs överallt.MathiasS skrev:
Att jag överväger att lägga i ett grövre rör, likt som du har gjort är för att jag är osäker på huruvida en lite klenare fläkt kommer klara av en 50mm (eller i detta fall dubbel 50mm) slang. Helst vill jag inte köpa en radonsug för 20000 som jag blev rekommenderad först, av en av "experterna"/fackmännen. Allra helst vill även jag köra med en kanalfläkt för 1500:-, eller i värsta fall en lite enklare radonsug likt den jag nämnde ovan, fast även den lår gå på en rejäl slant.
Att lägga tunnare slang i slinga blir smidigare och bättre för mig om det fungerar. Men om jag borde ha i ett 100/110-rör får jag väl ta krånglet och den lilla summa det blir extra.
Krånglet för mig blir att ett 110-rör blir lite för hög, så jag måste göra ett spår i isoleringen som hamnar över, och det blir lite mycket hål i väggen den måste genom för att komma ut till förrådet där fläkten/sugen kommer sitta (det blir genomföringar för röd som förbereder för golvvärmeslang till rum i nästa utgrävning). Så jag hade helst sluppit den håltagningen.
Men jo, jag krånglar förmodligen till det.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Lägg du slingan det är inte direkt krångligare och samma med den klenare slangen det är inte minsta problem med den heller. Fläkt kan du ta en liknande MathiasS har det lär vara i princip samma som sitter i lådan du länkade. Huvudsaken den är EC så du enkelt kan ställa in den de är dessutom riktigt driftsäkra. Ett litet mätuttag kan du kosta på dig längst ut den lyxen gör att du vet hur det ligger till, tack vare slingan kan det inte vara sämre någonstans och du kan sova lugnt.
Hur kör du din fläkt, inget större pådrag i förhållande till maxkapaciteten väl?MathiasS skrev:
Går med 50 slang med , bara några extra så det blir ett mönster, jag har bara huggit upp 2 hål, dragit ihop till 110 med en fläkt i röret, pris ca 600 och en motordimmer på, det som kan bli är en massa fukt som kommer med jordluften som måste avledas