D
hej,

Jag börjar närma mig slutet av mitt dräneringsprojekt. Runt om huset som står på berg har jag gjutit en klack (se bilder). På ena gaveln blev jag tvungen att gjuta en större klack för att hålla ihop berget efter sprängning.

Jag kommer sätta isodrän/pordrän på krypgrundsväggarna men frågan är vad jag ska göra med klackarna.

Klackarna är ojämna, olika höga och rundade. Jag kommer alltså inte kunna lägga isolerskivor runt klackarna.

Som jag ser det har jag två alternativ:

1) Strunta i att isolera klacken

2) hitta någon följsam isolermatta

Vad säger ni?

Nyggjuten ojämn och rundad betongklack vid husgrund på berg i en grävd dräneringsdike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongklack vid grund av ett hus med plywoodväggar och diverse byggmaterial i förgrunden.
Skapa konto
Nyguuten betongklack vid husgrund på berg med texten "RÄNNA" och pil som pekar nedåt.
Skapa konto

Skär till dränskivorna så dom passar ok, kanske peta in några lösa bitar/remsor för att få formen. Större hål fylls med antingen isodrän eller dränerande grus, några mindre hålrum gör inte så mycket när väl massorna kommer på.

D
Och bara låta sockeln vara är inte ett alternativ? Tycker de där jävla isolerskivorna (isodrän/pordrän) bara smular och har svårt att se hur jag ska få till remsor.

Kör på grus om du vill, funkar lika bra dräneringsmässigt, bara du leder vattnet till dräneringen.

Använd isodränkross eller grov lös leca om du vill gå till den isolerande effekten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.