Ska göra tillbyggnad ca 50 kvm. Ingen platta utan betongsula/balkar i U-form ut från befintliga huset. Det blir alltså en öppen krypgrund. Det blir markduk, makadam, plast där i mitten.

Men hur gör man utanför nya grunden? Några byggare som varit här säger att det är bra med dränering, några säger att det inte behövs. Grusbädd blir det förstås men enligt några kan man hoppa över dräneringsrören.

Vad säger ni kära forumiter?
 
Tillägg: Marken består av lerjord, kanske har någon betydelse.
 
Spontant skulle jag aldrig chansa, mycket mera jobb att dränera i efterhand än om man ändå håller på och gräver. Lite rör och platonmatta kostar ju inte särskilt mycket...
 
Fukt i marken kyler grunden torr lera är som extra isolering. Min ständpungt dränera.
 
Lånar en gammal tråd lite..

Om man ska lägga en fuktisolermatta mot krygrunden vid dränering, behöver denna del vara putsad eller räcker det att lägga den direkt mot lättbetongen?
 
I alla ritningar och anvisningar jag sett ligger isoleringen direkt mot den råa muren. Putsar gör man bara på den synliga delen ovan mark.
 
Tack! Låter helt klart rimligast..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.