Hej,

Jag har idag dagvatten och dränering kopplade på samma brunn. I förra veckan så hade vi ett rejält skyfall och det blev översvämning i källaren igen. Det jag kan konstatera är att dagvatten har tryckts in genom dräneringsrören och trängt upp genom plattan. Vårt dagvattensystem hinner inte med vid kraftiga skyfall.

Har funderingar på att separera dränering och dagvatten till separata brunnar.

Finns det någon anledning till varför man inte vill separera dagvatten och dräneringsvatten?

S Svinborst skrev:
Hej,

Jag har idag dagvatten och dränering kopplade på samma brunn. I förra veckan så hade vi ett rejält skyfall och det blev översvämning i källaren igen. Det jag kan konstatera är att dagvatten har tryckts in genom dräneringsrören och trängt upp genom plattan. Vårt dagvattensystem hinner inte med vid kraftiga skyfall.

Har funderingar på att separera dränering och dagvatten till separata brunnar.

Finns det någon anledning till varför man inte vill separera dagvatten och dräneringsvatten?
Hur högt vatten står det i dagvattenbrunnen vid skyfall? Vad är avstånden mellan inloppen och utloppet?
Är problemet utloppet så kommer du ju få problem oavsett.

Hej,

Vid skyfall så fylls det över utloppet och dräneringsrör, utloppet ligger precis under dräneringsrören, mycket lite marginal.

Min tanke är att plugga befintligt utlopp och pumpa dräneringsvatten vidare till nästa brunn och som sagt separera dagvattnet.

Fulkemisten
Det där beror ju på hur mycket dagvatten som kan komma på en gång. Går ju att köra en ny stor brunn för dagvattnet som du är inne på och sedan pumpa vidare det till utloppet i gamla brunnen i omgångar eller med låg hastighet. Detta förutsätter en korrekt dimensionerad kapacitet att magasinera dagvattnet. Hur stor yta är det som avvattnas? Bara tak eller hårdgjorda ytor också? Alternativet är en korrekt dimensionerad stenkista/dagvattenkasett för dagvattnet. Då slipper man problemet med en pump som kan krångla. Finns som jag ser det bara fördelar med att separera dränering och dagvatten.

Men hur kan det komma in i källaren genom dräneringen?
Skyfall brukare inte vara så långvariga så det ska hinna rinna genom källarväggen.

Protte

Hur vattnet så snabbt kan ta sig igenom dräneringsrören och stiga upp genom plattan är fortfarande ett mysterium, min enda teori är att eftersom grundvatten nivån är väldigt hög här så är jorden mättad och det finns ”kanaler” under huset som den kan gå igenom, till viss del så läcker säkert brunnen också när nivån blir hög.

När jag pumpade min dagvatten/dränerings brunn torr så sjönk vattennivån i källaren efter bara 1-2h, vilket jag tycker är väldigt märkligt eftersom det borde ta lång tid för vattnet att gå igenom plattan och alla jordlager, är det någon som har en teori om varför vattnet kan färdas så snabbt?

Hos oss var de separerade från när huset byggdes -67. När jag dränerade om ändrade jag inte mer än att jag satte in en pump i dräneringsbrunnen (utloppet gick till avloppsstammen och dräneringen la jag under utgående avlopp) som pumpar över vattnet till dagvattenbrunnen för vidare färd till dagvattensystemet. Ledningen mellan brunnarna satte jag ganska högt (la ett 50-rör mellan som jag stoppade en PEM slang i), så i praktiken behöver det stå ~1,5 meter vatten i dagvattenbrunnen för att det ska kunna rinna baklänges.

Jag tänkte igenom det ett gäng gånger, jag tycker det är det vettigaste sättet att ha det på. I ditt fall får du ju göra avvägningen om det är värt att sätta ner en till brunn och leda om massa rör, det är ju en del jobb. Vet inte om en pump levererar mer eller mindre flöde än befintlig avrinning från brunnen, har en pump högre flöde kan du kanske pumpa bort vattnet från befintlig brunn till nåt dike..?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.