Ska jag slänga med den extra, grövre röret, eller inte?

• JA, i med det grövre reservröret!

1 Röster 50,0%
  • NEJ, det grövre reservröret är bara onödigt!

1 Röster 50,0%
  • Antal röster
    2
GK100 GK100 skrev:
Hur kör du din fläkt, inget större pådrag i förhållande till maxkapaciteten väl?
Nej, nu minns jag inte exakt, men det är kanske på kvartsfart eller så. Det är denna jag har: https://soliduct.se/kanalflakt-ec100.htm

C Choom skrev:
Jag lägger slangen i en slinga pga råd från ett par "experter", folk som jobbar med det. Anledningen ska vara för att vara säker på att det sugs överallt.
Att jag överväger att lägga i ett grövre rör, likt som du har gjort är för att jag är osäker på huruvida en lite klenare fläkt kommer klara av en 50mm (eller i detta fall dubbel 50mm) slang. Helst vill jag inte köpa en radonsug för 20000 som jag blev rekommenderad först, av en av "experterna"/fackmännen. Allra helst vill även jag köra med en kanalfläkt för 1500:-, eller i värsta fall en lite enklare radonsug likt den jag nämnde ovan, fast även den lår gå på en rejäl slant.

Att lägga tunnare slang i slinga blir smidigare och bättre för mig om det fungerar. Men om jag borde ha i ett 100/110-rör får jag väl ta krånglet och den lilla summa det blir extra.
Krånglet för mig blir att ett 110-rör blir lite för hög, så jag måste göra ett spår i isoleringen som hamnar över, och det blir lite mycket hål i väggen den måste genom för att komma ut till förrådet där fläkten/sugen kommer sitta (det blir genomföringar för röd som förbereder för golvvärmeslang till rum i nästa utgrävning). Så jag hade helst sluppit den håltagningen.

Men jo, jag krånglar förmodligen till det.
Man får ha i åtanke att radonsaneringsbranchen delvis styrs av att det finns bidrag. Jag fick också förslag på en rätt avancerad lösning ( men med rören som jag lagt dom) som blev väldigt dyr även efter bidrag. När jag synade korten hos företaget så sa dom att ”ja så kan man ju också göra” med hänvisning till min klena fläkt).... men det blir ju inga skattepengar till företaget om dom föreslår en lösning som kostar 2300kr i material.....

Jag har ju samma konstruktion på isoleringen som du tänker dig, funderar lite på hur jag gjorde med 110 rör vs 100mm isolering. Om jag minns rätt gjorde jag ett spår i marken under istället för att spåra i isoleringen som du tänkte, mycket enklare, minimalt med extra arbete.

Lägg rören som du tror det blir bäst (slinga i stora ytan + avstick på tkors till rummen kanske är en bra kompromiss) och börja med en 1500kr ec fläkt. Om det mot förmodan inte funkar kan du ju uppgradera till en dyr radonsug senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.